Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2022-08-25
Innehåll
Med utgångspunkt i sjuksköterskans professionella ansvar är kärnkompetenserna säker vård och teamarbete i fokus i denna kurs. Kursen omfattar tillämpning av ledarskap i samverkan med andra professioner, träning i kommunikation, samarbete samt konflikthantering. Jämlik vård och hälsa, intersektionalitet, användandet av IKT samt ekologisk likväl som social och ekonomisk hållbarhet belyses i kursen.
Kursen är uppdelad i två delar. Del 1 - Interprofessionellt lärande (1,5 hp) Del 2 - Tillämpat ledarskap (6 hp)
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
med ett ledarperspektiv beskriva arbetsmiljölagen samt redogöra för arbetsrelaterad hälsa/ohälsa samt förutsättningar för jämlik vård/hälsa
redogöra för system för patientsäkerhet inom vård och omsorg utifrån sjuksköterskans ansvar som ledare för omvårdnadsarbetet
beskriva och förklara hur ledarskap för omvårdnad är reglerat och organiserat inom regional- och kommunal hälso- och sjukvård
beskriva metoder för förbättringskunskap, kvalitetsutveckling samt etik i hållbar utveckling
Färdighet och förmåga
samverka i interprofessionella team utifrån sjuksköterskeprofessionens ansvarsområde
analysera faktorer av betydelse för implementering av ny kunskap i vård och omsorg samt planera genomförande av förbättringsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån sjuksköterskans ledaransvar samt utifrån relevanta lagar och författningar reflektera kring uppkomst av konflikter och strategier för konflikthantering
reflektera över och värdera den egna professionens, organisationens och ledarskapets betydelse för interprofessionella team
Behörighetskrav
För tillträde till kurs gäller godkända kurser i termin 1-4 samt genomförda obligatoriska seminarier i kursen 3OM376.
Undervisningens upplägg
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt skriftligt arbete, seminarium, föreläsningar samt interprofessionellt lärande (IPL) med simulerade teamövningar. Obligatoriskt diskussionsseminarium ingår. Undervisning och litteratur på engelska kan förekomma. Möjlighet att genomföra internationellt utbyte ges inom kursen.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
For distance students, in addition to clinical placement, there is no gathering at campus.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala; godkänd (G) och underkänd (U). Kursen examineras i from av seminarium och teamövningar, interprofessionellt lärande (del 1) samt med utgångspunkt i sjuksköterskans professionella ansvar för utveckling inom vård/omsorg ska studenten planera genomförandet av ett förbättringsarbete som redovisas skriftligt och diskuteras vid ett seminarium där studentens individuella prestation bedöms utifrån fastställda kriterier (del 2). För betyget G på hel kurs krävs godkänt betyg på samtliga examinationer.
Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Hälso- och vaccinationsprogram Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i det fall de skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal..
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
- Innehållet i kursen 3OM378 överlappar helt med innehållet i 3OM341 - Kursen 3OM378 ersätter kursen 3OM341
Sjuksköterskans kärnkompetenser Leksell Janeth, Lepp Margret 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 345 s. : ISBN: 9789147105687 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap inom vård och omsorg Lundin Kerstin, Sandström Björn 2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 240 s. : ISBN: 9789144106120 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nilsen Per Implementering : teori och tillämpning inom hälso- och sjukvård 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 263 s. : ISBN: 978-91-44-06617-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Rosengren Kristina Vårdledarskap : att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 344 s. : ISBN: 9789144094557 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Etikboken : etik för vårdande yrken Sandman Lars, Kjellström Sofia 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 406 s. : ISBN: 9789144059334 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Thylefors Ingela Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2016 : 296 s. : ISBN: 9789127142442 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst