Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Kursen behandlar ämneslärares professionella uppdrag och ger en introduktion till akademiska studier. Begreppet profession introduceras och problematiseras liksom vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares yrkesutövning. Vidare studeras lärarprofessionens utveckling i relation till skolväsendets historia och organisation.
Didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv på lärares arbete introduceras, vilket bland annat innefattar en analys av faktorer som möjliggör och begränsar pedagogisk verksamhet. Relevanta författningar studeras och särskilt bearbetas läroplanens upplägg och innehåll. Vidare belyses innebörden av att ämneslärare är myndighetsutövare. Reflektionens betydelse för lärarstudentens lärande behandlas.
Innebörder av begreppet pedagogiskt ledarskap diskuteras. Sociala relationers betydelse i det pedagogiska arbetet behandlas och lärares kommunikativa förmågor – talet, skrivandet, lyssnandet och kroppsspråket - uppmärksammas, tränas och analyseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna: Kunskap och förståelse - redogöra för och diskutera huvuddragen i ämneslärares yrkesuppdrag som det kommer till uttryck i olika styrdokument - identifiera och beskriva faktorer som påverkar pedagogisk verksamhet - redogöra för huvuddragen i skolväsendets historia och nuvarande organisation
Färdigheter och förmåga - jämföra och diskutera olika perspektiv på lärares ledarskap och sociala relationer i skolan - visa grundläggande kommunikativa förmågor av betydelse för lärararbetet - identifiera enklare juridiska problem relaterade till ämneslärares yrkesutövning samt diskutera och föreslå lösningar
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt i lektioner, seminarier och tillämpningsövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Examinationen har två delar: 1. Dels i under kursen obligatoriska seminarier och tillämpningsövningar 2. Dels genom en skriftlig, individuell tentamen
För att bli godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på samtliga delar under punkterna 1-2 ovan. För punkt 1, och de däri ingående delarna, ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För den skriftliga tentamen ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla aktiviteter under punkterna 1-2 ovan är genomförda. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, så kallade uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Rätten att delta vid tentamenstillfälle eller att få praktik för att uppnå godkänt betyg kan enligt högskoleförordningen inte begränsas till mindre än fem tillfällen för tentamen och två tillfällen för praktik. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten av de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Hartman Sven G. Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria 2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. : ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Bo Utbildningsvetenskapens kärna : läraryrkets innersta väsen? 1 uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 204 s. : ISBN: 978-91-40-67655-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Valda delar)
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. : ISBN: 978-91-40-67238-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Linde Göran Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori! 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 172 s. : ISBN: 978-91-44-08559-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: (Kapitel 1-4)
Lärarprofessionalism : om professionella lärare 5. uppl. : Stockholm : Lärarförb. : [1997] : 120 s. : Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 Skolverket : 2011 : Hämtas från Obligatorisk
Utbildningsdepartementet Läroplan för gymnasieskolan Stockholm : Skolverket/Fritzes : 2000 : Obligatorisk
Nilsson Marco Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan 2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 164 s. : ISBN: 9789140685971 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst