Navigerat till
Kursplan:

Religion och medier: magisterkurs i religionspedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Religion and Media: Master Course in Religious Education
Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2017-01-02
Kurskod: 1RE198
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-11-04
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-06-09

Innehåll

Kursen inleds med en översikt av religionsförmedling via media och massmedia. Olika koncept om hur religiöst lärande förändras i det nya medielandskapet diskuteras.  Medialisering utifrån ett studerande- och ett lärarperspektiv inom religionsstudiet problematiseras. Inom detta område behandlas frågan om socialisering och religiös identitetsbildning via nya medier. Religionsdidaktik och metodik om att hantera digital literacy, källkritik och sociala medier tar en central plats.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för mediernas roll i religionsförmedling under olika historiska perioder
  • beskriva medialiseringsprocessen utifrån religionsvetenskapliga/teologiska teorier
  • redogöra för metoder som används i aktuell pedagogisk och religionsvetenskaplig forskning om digitala medier
  • redogöra för mediesocialisering i en religionsdidaktisk kontext.

Färdighet och förmåga

  • diskutera medieringens betydelse för lärandeprocesser
  • analysera religionspedagogiska teoriers tillämpning i mediekontext
  • problematisera frågeställningar om medialisering ur olika undervisningsaspekter och i skilda kontexter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera kopplingen mellan religionspedagogik och mediesocialisering
  • bedöma olika religionsdidaktiska och religionspedagogiska teorier med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter om mediering och medialisering.

Behörighetskrav

Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 90 hp, varav minst 15 hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller historisk och praktisk teologi på kandidatnivå.   

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattform. Dator utrustad med webbkamera och mikrofon är nödvändig. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av muntliga redovisningar och skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar aktivt deltagande 1.5hp, muntliga och skriftliga uppgiftredovisningar om 7.5hp samt sluttentamen om 6 hp.
För godkänt betyg på hela kursen krävs att den studerande fått minst godkänt betyg på båda momenten.  För betyget väl godkänt på hela kursen krävs betyget väl godkänt på båda momenten.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

 

Litteratur

OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.

Abukhanfusa Kerstin
En liten bok om boken
Stockholm : Riksarkivet : b Stockholms medeltidsmuseum : 2004 : 126 s. :
ISBN: 91-88366-66-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
Berglund Jenny, Larsson Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-00358-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

En görandets humaniora : skapande i virtuella världar som pedagogiskt verktyg. I: Undervisning på tvären : student och lärarerfarenheter
Barrett Jim, Gelfgren Stefan
Umeå universitet : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: ( pp 59-77) Elektronisk resurs finns

Det postsekulära klassrummet : mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp
Carlsson David, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2015 : 200 s. :
ISBN: 9789197544689
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Digital religion, social media and culture : perspectives, practices and futures
Cheong Pauline Hope, Fischer-Nielsen Peter, Gelfgren Stefan, Ess Charles
New York : Peter Lang : 2012 : xii, 326 p. :
ISBN: 1433114755
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Mediatization and religion : Nordic perspectives
Hjarvard Stig, Lövheim Mia
Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-86523-44-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Kittelmann Flensner Karin
Religious education in contemporary pluralistic Sweden
Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :

Obligatorisk
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Lundby Knut
Religion across media : from early antiquity to late modernity
New York : Peter Lang : 2013 : xxiii, 215 pages :
ISBN: 9781433120770 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Religious Education in a Mediatized World
Nord Ilona, Zipernovszky Hanna
Stuttgart: Kohlhammer: 2016: ca. 240 pages : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 9789-3-17-031134-3 [E-book] Se bibliotekskatalogen Album

Zipernovszky Hanna
Läsning och lösning : metodbok för digital arkivforskning i religionspedagogik
Umeå : Forskningsarkivet, Umeå universitet : 2013 : 135 s. (PDF) :

Obligatorisk

Artiklar tillkommer

Referenslitteratur

Dalevi Sören
Gud som haver barnen kär? : barnsyn, gudsbild och Jesusbild i Barnens bibel och Bibeln i berättelser och bilder
Stockholm : Verbum : 2007 : 307 s. :
ISBN: 978-91-526-3166-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Your heritage and mine : teaching in a multi-religious classroom
Roos Lena, Berglund Jenny
Uppsala : [Religionshistoriska avdelningen, Uppsala universitet] : 2009 : 180 s. :
ISBN: 978-91-89652-36-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.

Abukhanfusa Kerstin
En liten bok om boken
Stockholm : Riksarkivet : b Stockholms medeltidsmuseum : 2004 : 126 s. :
ISBN: 91-88366-66-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Campbell Heidi
Digital religion : understanding religious practice in new media worlds
London : Routledge : 2013 : 272 s. :
ISBN: 9780415676113 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även som e-bok

Det postsekulära klassrummet : mot ett vidgat religionskunskapsbegrepp
Carlsson David, Thalén Peder
Uppsala : Swedish Science Press : 2015 : 200 s. :
ISBN: 9789197544689
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Digital religion, social media and culture : perspectives, practices and futures
Cheong Pauline Hope, Fischer-Nielsen Peter, Gelfgren Stefan, Ess Charles
New York : Peter Lang : 2012 : xii, 326 p. :
ISBN: 1433114755
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mediatization and religion : Nordic perspectives
Hjarvard Stig, Lövheim Mia
Göteborg : Nordicom : 2012 : 210 s. :
ISBN: 978-91-86523-44-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hrastinski Stefan
Mer om nätbaserad utbildning : fördjupning och exempel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-06806-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundby Knut
Religion across media : from early antiquity to late modernity
New York : Peter Lang : 2013 : xxiii, 215 pages :
ISBN: 9781433120770 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zipernovszky Hanna
Läsning och lösning : metodbok för digital arkivforskning i religionspedagogik
Umeå : Forskningsarkivet, Umeå universitet : 2013 : 135 s. (PDF) :

Obligatorisk

Digital participation, digital literacy and school subjects
Hague Cassie, Williamson Ben
Futurelab : 2009 :

Obligatorisk
Läsanvisning: Elektronisk resurs

Ungar & medier. Fakta om barns och ungas användning av upplevelser av medier
Statens Medieråd : 2015 :
Statens Medieråd
Obligatorisk
Läsanvisning: Elektronisk resurs Valda delar

Artiklar tillkommer

Referenslitteratur

Religiösa friskolor i Sverige : historiska och nutida perspektiv
Berglund Jenny, Larsson Göran
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-00358-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Dalevi Sören
Gud som haver barnen kär? : barnsyn, gudsbild och Jesusbild i Barnens bibel och Bibeln i berättelser och bilder
Stockholm : Verbum : 2007 : 307 s. :
ISBN: 978-91-526-3166-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst