Religion, pedagogik och samhälle: kandidatkurs i religionspedagogik, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som det religiösa lärandet diskuteras utifrån olika traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar. Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall den studenterande kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp beträffande förståelse av religiositet och religiöst engagemang i aktuella svenska förhållanden,
- redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv,
- visa översiktlig kunskap om idéer och traditioner i den svenska religionsundervisningens historia,
- beskriva pedagogiska modeller gällande samfund för barn- och ungdomsverksamhet,
- visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion,
- diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.
Färdighet och förmåga
- tillämpa teoretiska verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige,
- uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden,
- problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige, - analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet,
- kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa en repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiöst engagemang,
- analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling,
- uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.
Behörighetskrav
För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, varav minst 7,5 hp utgörs av religionsbeteendevetenskap eller historisk och praktisk teologi eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga och muntliga prov. Examinationen består av individuell hemtentamen om 7,5 hp samt individuella, muntliga seminarieredovisningar om 7,5 hp. För studerande som inte godkänts vid de individuella, muntliga seminarieredovisningarna begärs skriftlig komplettering senast 15 dagar före hemtentamen.
För helkursbetyg används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på samtliga moment.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tillgodoräknande
Studenter som överväger en ansökan om tillgodoräknande bör först kontakta studievägledaren för religionsvetenskap och teologi.
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Litteratur
OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.
Det mångreligiösa Sverige
: ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
546 s. :
ISBN: 9789144101767
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrkopedagogik i Munkfors
: en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad :
Karlstad University Press [distributör] :
2012 :
123 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86637-07-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook
The church as learning community
: a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN :
Abingdon Press :
2002. :
391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Groome Thomas H.
Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
BoD :
2015 :
380 s. :
ISBN: 9789174638400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet
: traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. :
Stockholm :
Natur & kultur :
2012 :
397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip
The new faces of Christianity
: believing the Bible in the global south
New York :
Oxford University Press :
2006 :
252 s. :
ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)
Larsson Rune
Samtal vid brunnar
: introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund :
Arcus :
2009 :
247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik
: mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermeneutik, didaktik och teologi
: en vänbok till Björn Skogar
Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
[Huddinge] :
Susanne Olsson, David Thurfjell :
2008 :
237 s. :
Obligatorisk
Religionspedagogiska reflektioner
: skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
Umeå :
Hanna Zipernovszky :
2009 :
176 s. :
ISBN: 978-91-633-5077-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: tillhandahålls via kursansvarig lärare)
Hedin Christer
Religionsundervisning
: didaktik och praktik
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
241 s. :
ISBN: 9789144100890
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: denna bok är valbar
Möten i mångfaldens skola
: interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (valda delar)
Se bibliotekskatalogen Album
Artiklar
OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månad innan kursstart.
Det mångreligiösa Sverige : ett landskap i förändring
Andersson Daniel, Sander Åke
3., [rev., omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 546 s. :
ISBN: 9789144101767
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kyrkopedagogik i Munkfors : en utvärdering av ett samarbetsprojekt skola-kyrka
Dalevi Sören, Osbeck Christina
Karlstad : Karlstad University Press [distributör] : 2012 : 123 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86637-07-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Groome Thomas H.
Kommer det att finnas tro? : en ny vision för undervisning och växande tro
BoD : 2015 : 380 s. :
ISBN: 9789174638400
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Sven G.
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
2., [rev] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 397 s. :
ISBN: 978-91-27-12110-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jenkins Philip
The new faces of Christianity : believing the Bible in the global south
New York : Oxford University Press : 2006 : 252 s. :
ISBN: 978-0-19-530065-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ( Tillgänglig som e-bok via Umeå UB)
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermeneutik, didaktik och teologi : en vänbok till Björn Skogar
Skogar Björn, Olsson Susanne, Thurfjell David
[Huddinge] : Susanne Olsson, David Thurfjell : 2008 : 237 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-2189
Obligatorisk
Religionspedagogiska reflektioner : skriven av och för Rune Larsson inför hans 75-årsdag
Larsson Rune, Larsson Rune, Zipernovszky Hanna, Gustavsson Caroline
Umeå : Hanna Zipernovszky : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-633-5077-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar: tillhandahålls via kursansvarig lärare)
Hedin Christer
Religionsundervisning : didaktik och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144100890
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: denna bok är valbar
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
Lahdenperä Pirjo, Lorentz Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 202 s. :
ISBN: 978-91-44-05490-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (valda delar)
Se bibliotekskatalogen Album
Artiklar