Religionspedagogik: kandidatkurs, 15 hp
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och metod inom religionspedagogik. En central tematik är förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid. Härigenom belyses bakgrunden till olika pedagogiska synsätt och förhållningssätt samt pedagogiska perspektivskiften på såväl individnivå som kollektiv nivå. I kursen utforskas vidare förhållandet mellan teori och praxis i olika församlingskontexter utifrån synsätt på människa, kyrka, kunskap och lärande. Därutöver ges möjlighet till självständig fördjupning inom församlingsinriktad religionspedagogik alternativt skolinriktad religionspedagogik.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för religionspedagogiska begrepp och problemområden,
- beskriva förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid,
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan centrala teoribildningar inom det pedagogiska fältet,
- visa förståelse för relationen mellan teori och praxis i olika lärandemiljöer och sätten att beforska denna relation,
- beskriva hur synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- använda religionspedagogiska begrepp för att synliggöra lärandeperspektiv i kyrka, skola och samhälle,
- diskutera förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid,
- tillämpa kunskaper om centrala teoribildningar inom det pedagogiska fältet i analys av forskning och praxis,
- analysera relationen mellan teori och praxis i lärandemiljöer med hjälp av olika metoder,
- kritiskt diskutera hur synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara centrala problemområden kopplade till kunskap och lärande med hjälp av religionspedagogiska begrepp,
- uppvisa förmåga att urskilja produktiva lärandemiljöer samt reflektera över deras underliggande förutsättningar,
- reflektera kritiskt över hur den egna synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande,
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till de källor och den litteratur som behandlas,
- reflektera över relevansen av religionspedagogisk kunskap samt identifiera behov av ytterligare kunskap inom området.
Behörighetskrav
Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, varav minst 7,5 hp utgörs av historisk och praktisk teologi och 7,5 hp religionsbeteendevetenskap.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, en mindre fältstudie samt skriftliga och muntliga seminarier. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen via kursplattformen och seminarier anordnas delvis muntligt online. På kursen förekommer litteratur på engelska, den studerande måste därför kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.
Examination
Examination sker individuellt och innefattar skriftlig tentamen 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift 5 hp, liten fältstudie 3 hp samt skriftliga och muntliga seminarier 2 hp. För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt på samtliga examinerande uppgifter. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på samtliga examinerande uppgifter samt Väl godkänd på minst 8 hp av kursens examinerande uppgifter.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från: 2023 vecka 23
OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månader innan kursstart.
        
            Pedagogik för förändring
                         : röster som utmanat kunskap och samhälle
        
        
        Bergstedt Bosse, Herbert Anna
    
    
    
                Andra upplagan : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                [2017] : 
                333 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789144113920
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Cöster Henry
        
        
            " -bedriva undervisning- " : om kyrkans didaskalia
            
        
    
    
    
    
    
                Uppsala: Kyrkokansliet, Svenska kyrkan : 
                2009 : 
    
    
    
        
            Nedladdningsbar online
        
        Obligatorisk
        Larsson Rune
        
        
            Samtal vid brunnar
                         : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
        
    
    
    
    
                Lund : 
                Arcus : 
                2009 : 
                247 s. : 
    
    
        
            Omslagsbild
        
            ISBN: 978-91-88552-83-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Rosenius Marie
        
        
            Delaktig i vilken mening?
                         : en teologisk analys av delaktighetsstrategier i svenskkyrkligt gudstjänstliv
        
    
    
    
    
                Skellefteå : 
                Artos : 
                [2021] : 
                187 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789177771852
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och bokkapitel tillkommer som tillhandahålls av läraren vid kursstart.
Studenten väljer även den obligatoriska litteraturen i en av de två inriktningarna A eller B nedan:
A. Församlingsinriktad religionspedagogik
        Everist Norma Cook
        
        
            The church as learning community
                         : a comprehensive guide to Christian education
        
    
    
    
    
                Nashville, TN : 
                Abingdon Press : 
                2002. : 
                391 p. : 
    
    
        
            ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.
        Kittelmann Flensner Karin
        
        
            Religious education in contemporary pluralistic Sweden
            
        
    
    
    
    
                Göteborg : 
                Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 
                2015 : 
                325 s. : 
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Wirén Jakob
        
        
            Utmaningsdriven undervisning
                         : hur kyrkan kan dela tro och liv idag
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Verbum : 
                [2017] : 
                280 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789152636916
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
B. Skolinriktad religionspedagogik
        Hedin Christer
        
        
            Religionsundervisning
                         : didaktik och praktik
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2014 : 
                241 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789144100890
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Kittelmann Flensner Karin
        
        
            Religious education in contemporary pluralistic Sweden
            
        
    
    
    
    
                Göteborg : 
                Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 
                2015 : 
                325 s. : 
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Löfstedt Malin
        
        
            Religionsdidaktik
                         : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2011 : 
                219 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-05785-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.