Makroekonomi: Institutioner och policy, 5 hp
Innehåll
Det övergripande syftet med denna kurs är att utrusta studenten med de teorier och verktyg som behövs för att analysera grundläggande samband om ekonomisk tillväxt. Dessa inkluderar förmågan att härleda och förklara teorierna bakom exogena och endogena tillväxtmodeller, samt att "ta modellerna till data" för att bedöma hur väl de kan förklara observerade trender i tillväxt för såväl industri- som utvecklingsländer. Särskild uppmärksamhet ägnas åt minskningen av arbetsandelens andel av nationalinkomsten som observerats i industriländer sedan 1980-talet, och huruvida denna trend kan förklaras av framväxten av automationsteknologier. Fokus läggs också på rollen av institutioner, såsom demokrati och rättstaten, för att förklara skillnader i materiell välfärd mellan olika länder.
För detta ändamål kommer kursen att utgå från Solow-modellen och identifiera dess styrkor och svagheter i att förklara etablerade makroekonomiska fakta och senaste trender i ekonomisk tillväxt. I ett andra steg kommer dessa svagheter att adresseras i olika påbyggnader av Solow-modellen och i endogena tillväxtmodeller. Studenten kommer att lära sig att lösa dessa modeller algebraiskt, programmera dem och simulera dem. Slutligen kommer kursen att utforska teknikens roll i att förklara hur det materiella välståndet från ekonomisk tillväxt fördelas bland arbetare i olika yrken och mellan arbetare och kapitalägare.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för Kaldors empiriska påståenden om tillväxt.
- Redogöra för empiriska samband mellan institutioner och tillväxt.
- Tolka tillväxtdata, och förklara varför tillväxttakten skiljer sig åt mellan länder och över tid.
- Förklara hur traditionell kapitalbildning, humankapitalbildning och investeringar i forskning och utveckling kan påverka ekonomisk tillväxt.
- Förklara hur så kallad "skill-biased" teknologisk utveckling kan leda till ökad ekonomisk ojämlikhet mellan olika yrkesgrupper, samt mellan arbetare och kapitalägare.
Färdighet och förmåga
- Matematiskt formulera och lösa Solowmodellen, samt tolka dess ekonomiska intuition.
- Matematiskt formulera och lösa endogena tillväxtmodeller, samt tolka deras ekonomiska intuition.
- Grafiskt illustrera de dynamiska egenskaperna hos Solowmodellen och endogena tillväxtmodeller.
- Programmera och simulera Solowmodellen och endogena tillväxtmodeller.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt utvärdera hur olika tillväxtmodeller står sig gentemot data.
- Diskutera och dra slutsatser om hur ekonomisk politik påverkar tillväxt, samt hur ekonomisk politik och välfärdsinstitutioner kan utformas för att minska en ojämn fördelning av den ökade materiella välfärden som följer av tillväxt.
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 60 hp varav 45 hp i nationalekonomi. Engelska 6/nivå 2.
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds i form av föreläsningar och lärarledda övningstillfällen.
Examination
På kursen används följande betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Examinationen sker i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift (U/G) samt en individuell skriftlig salstentamen (U/G/VG). För betyget Godkänd krävs att båda dessa är godkända och för betyget Väl godkänd krävs dessutom att salstentamen fått bedömningen Väl godkänd.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som har underkänts på en examination vid två provtillfällen har rätt att vid nästa omprovstillfälle få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.