Navigerat till
Kursplan:

Projektorganisering och -ledning, 7,5 hp

Engelskt namn: Project Organisation and Management
Denna kursplan gäller: 2025-05-19 och tillsvidare
Kurskod: 2IP048
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2025-05-12

Innehåll

Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen behandlar projektorganisering och projektledning inom idrottens område, där hela processen från identifiering och prioritering av projektidéer, utformning och bedömning av projektansökningar och projektplaner, till utvärdering och uppföljning av projekt ingår. Projekt som ett verktyg för verksamhetsutveckling studeras och förutsättningar för projektgruppers arbete och effektivitet problematiseras utifrån organisationers olika förutsättningar.

Förväntade studieresultat

Projektorganisering och -ledning 7,5 hp
Project organisation and management, 7,5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för teorier om och perspektiv på projekt, projektorganisering och projektledning
  • visa förståelse för förutsättningar för projektgruppers effektivitet med avseende på samarbete, kommunikation och arbetsfördelning

Färdighet och förmåga

  • utveckla, presentera och bedöma projektansökningar för verksamheter inom idrottens område

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och reflektera över möjligheter och begränsningar i interaktionen mellan processer på individ- och gruppnivå och med hänsyn tagen till organisationers olika förutsättningar

Behörighetskrav

Godkänt resultat på 30 hp i Idrottspedagogik.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moduler kan ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • En individuell muntlig tentamen (U/G/VG)
  • En gruppuppgift som redovisas muntligt och skriftligt (U/G)

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänt betyg på den individuellt muntliga tentamen samt godkänt betyg på övriga uppgifter.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.


TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 21

Värdeskapande projektledning
Skyttermoen Torgeir, Vaagaasar Anne Live, Torhell Sven-Erik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 347 sidor :
ISBN: 9789144115559
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Björn
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 217 sidor :
ISBN: 9789144154350
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
[Malmö] : MTM : 2023 : 1 onlineresurs (cirka 243 sidor) :
ISBN: 9789130069910
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Därutöver tillkommer 4-5 självvalda vetenskapliga texter (i huvudsak sakkunniggranskade artiklar) med relevans för gruppuppgiften.