Pedagogisk dokumentation med IT-stöd: text, bild och ljud, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08
Innehåll
Kursen behandlar pedagogisk dokumentation med stöd av digital text, digital bild och digitalt ljud. Frågorna varför, vad och hur är centrala utgångspunkter. Utifrån för området relevant teori och praktiskt arbete berörs berättande med text, bild och ljud för IT-stödd pedagogisk dokumentation, genom exempelvis digital portfolio.
Förväntade studieresultat
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva begreppet pedagogisk dokumentation
- redogöra för portfolio som pedagogisk metod
Färdigheter och förmåga
- tillämpa medierna text, bild och ljud för att dokumentera, analysera och kommunicera lärandesituationer och lärandeprocesser
- kommunicera utfallet av dokumentation för bedömning och utvärdering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera begreppet pedagogisk dokumentation
- värdera konsekvenser dokumentation av barns och elevers lärande kan få
- kritiskt granska och värdera sin egen och/eller andras verksamheter ur ett dokumentationsperspektiv
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter i form av skriftliga redovisningar, nätbaserade gruppuppgifter och forumdiskussioner. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån såväl tvågradig som tregradig betygsskala.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs när samtliga inlämningsuppgifter i kursen är bedömda. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Litteratur för alla
I kurslitteraturväg består kursen av två huvudsakliga böcker för studenter med inriktning mot förskola respektive studenter med inriktning mot skola. Därtill tillkommer artiklar och hänvisningar till resurser inom kursens nätbaserade lärmiljö.
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. :
Malmö :
Gleerup :
2013 :
138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
LItteratur för studenter med inriktning mot förskola
Läroplan för förskolan
: Lpfö 18
Stockholm :
Skolverket :
2018 :
20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk dokumentation
: utvecklas och lära tillsammans
Essén Gunilla, Björklund Erika, Olsborn Björby Leicy
Andra upplagans första tryckning :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
139 sidor :
ISBN: 9789127458185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.
Litteratur för studenter med inriktning mot skola
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för gymnasieskolan, Gy11
Skolverket :
2017 :
Skolverket
Obligatorisk
Därtill tillkommer artiklar och resurser som hjälper till att belysa pedagogisk dokumentation och portfoliometodik i en digitaliserad kontext. Dessa läsanvisningar kommer att vara fritt tillgängliga för studenter att läsa, och de visas inom ramen för kursens nätbaserade lärmiljö.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Litteratur för alla
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla?
: en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad :
124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. :
Malmö :
Gleerup :
2013 :
138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Bodil
Vi lär som vi lever
1. uppl. :
Malmö :
Gleerups utbildning :
2008 :
176 s. :
ISBN: 9789140664051
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
LItteratur med inriktning mot förskola
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur :
2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Om att bli dokumenterad
: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg :
Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet :
1996- :
8 :
58-69 sid.
Obligatorisk
Portfolio i förskolan
: ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet
Wiliam Dylan
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt?
: individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå :
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet :
2012 :
240, 21 s. :
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Litteratur för alla
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla?
: en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad :
124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. :
Malmö :
Gleerup :
2013 :
138 s. :
ISBN: 9789140678607
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
LItteratur med inriktning mot förskola
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur :
2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Portfolio i förskolan
: ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om att bli dokumenterad
: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg :
Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet :
1996- :
8 :
58-69 sid.
Obligatorisk
Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet
Wiliam Dylan
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt?
: individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå :
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet :
2012 :
240, 21 s. :
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
227 s. :
ISBN: 9789144094380
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur för alla
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla?
: en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad :
124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm :
HLS :
1997 :
83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
LItteratur med inriktning mot förskola
Frånberg Gun-Marie
Efter barnets århundrade - utmaningar för 2000-talets förskola
Studentlitteratur :
2015 :
Läsanvisning: Utkommer hösten 2015.
Främst kapitel 9: Det digitala förskolebarnet - om individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation i förskolan.
Portfolio i förskolan
: ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
Ellmin Birgitta, Ellmin Cederholm Ulrica
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2012 :
171 s. :
ISBN: 978-91-47-10018-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Om att bli dokumenterad
: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren Anne-Li, Sparrman Anna
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg :
Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet :
1996- :
8 :
58-69 sid.
Litteratur med inriktning mot skola och övrig verksamhet
Wiliam Dylan
Att följa lärande
: formativ bedömning i praktiken
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2013 :
200 s. :
ISBN: 9789144083698
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt?
: individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå :
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet :
2012 :
240, 21 s. :
ISBN: 978-91-7459-456-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Främst kapitel 1-2, 5-8.
Sandin Daniel
Dokumentation för lärande
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
227 s. :
ISBN: 9789144094380
Se Umeå UB:s söktjänst