Pedagogisk dokumentation med IT-stöd: text, bild och ljud, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2023-02-08
Innehåll
Kursen behandlar pedagogisk dokumentation med stöd av digital text, digital bild och digitalt ljud. Frågorna varför, vad och hur är centrala utgångspunkter. Utifrån för området relevant teori och praktiskt arbete berörs berättande med text, bild och ljud för IT-stödd pedagogisk dokumentation, genom exempelvis digital portfolio.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- förklara och argumentera kring begreppet pedagogisk dokumentation
- redogöra för portfolio som pedagogisk metod
- tillämpa medierna text, bild och ljud för pedagogisk dokumentation
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget Väl godkänd skall studenten, förutom uppfyllda kriterier för godkänd, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp, termer och modeller som presenteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt utifrån erfarenheter från praktiskt arbete samt kurslitteratur kunna belysa olika perspektiv med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med medier och använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Litteratur
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla?
: en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad :
124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Seendets språk
: exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z.
Lund :
Studentlitteratur :
2006 :
179 s. :
ISBN: 91-44-04294-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm :
HLS :
1997 :
83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Medieresor om medier för pedagoger, Utbildningsradion. Multimediabyrån - http://www.multimedia.skolutveckling.se Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats.
Referenslitteratur
Wiman Beata
Att skriva manus för interaktiva medier
: hur min idé blir en färdig produktion
Lund :
Studentlitteratur :
2000 :
98 s. :
ISBN: 91-44-01255-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Dykhoff Klas
Ljudbild eller synvilla?
: en bok om filmljud och ljuddesign.
1. uppl. :
Malmö :
Liber ekonomi, 2002 (Kristianstad :
124 s. :
ISBN: 91-47-06552-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skriva för att lära
: skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard, Andersson Sten
Lund :
Studentlitteratur :
2002 :
209 s. :
ISBN: 91-44-04114-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta med portfolio
: teori, förhållningssätt och praktik
Ellmin Roger, Ellmin Birgitta
1. uppl. :
Stockholm :
Gothia :
2003 :
236 s. :
ISBN: 91-7205-394-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Seendets språk
: exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
Hansson Hasse, Karlsson Sten-Gösta, Nordström Gert Z.
Lund :
Studentlitteratur :
2006 :
179 s. :
ISBN: 91-44-04294-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation?
: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete
Stockholm :
HLS :
1997 :
83 s. :
ISBN: 91-7656-414-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Medieresor om medier för pedagoger, Utbildningsradion. Multimediabyrån - http://www.multimedia.skolutveckling.se Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar. Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats.
Referenslitteratur
Wiman Beata
Att skriva manus för interaktiva medier
: hur min idé blir en färdig produktion
Lund :
Studentlitteratur :
2000 :
98 s. :
ISBN: 91-44-01255-1
Se Umeå UB:s söktjänst