Navigerat till
Kursplan:

Små barns samspel och utveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Children`s social interaction and development
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kurskod: 2LÄ001
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-20

Innehåll

I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs på teorier om barns samspel med andra barn och hur detta kan stimuleras. Lekens betydelse liksom betydelsen av förhållningssättet hos den vuxne studeras särskilt liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Vidare studeras miljöns betydelse för barns utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Med stöd av teorier översiktligt redogöra för barns utveckling och lärande
  • Redogöra för lekens betydelse för barns utveckling och lärande

Färdigheter och förmåga

  • Jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv samt konsekvenser av vuxnas förhållningssätt
  • Diskutera betydelsen av barns samspel med andra barn och hur det kan stimuleras

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över och exemplifiera miljöns betydelse för barns utveckling och lärande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs som IT-distanskurs via en webbaserad lärplattform. Kursen är helt nätbaserad och genomförs på halvfart. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier samt obligatorisk kommunikation i grupp. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.

Examination

Examination sker i form av skriftliga redovisningar individuellt och i grupp där individuell prestation bedöms. I grupp består uppgifterna av att diskutera och reflektera kring gemensamma frågeställningar utifrån kursens innehåll. Uppgifterna lämnas in via kurssajten.

För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Ellneby Ylva
Den livsviktiga leken
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 143 sidor :
ISBN: 9789127454378
LIBRIS ID: v56s7cw5s6knrqvn
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn som inte leker : från ensamhet till social lek i förskolan
Folkman Marie-Louise, Svedin Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-64-7
LIBRIS ID: 9062990
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
LIBRIS ID: 14817319
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
LIBRIS ID: 10655291
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Värna barns lekstyrka
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning : [2019] : 224 sidor :
ISBN: 9789177411161
LIBRIS ID: mw9wxpf6k30v1qdh
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur - tips på litteratur om du vill fördjupa dig

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
LIBRIS ID: 19090845
Se Umeå UB:s söktjänst

Speciella lekgrupper : ett arbetssätt för varje barns rätt att leka
Dillner Maggie, Löfgren Anna
Andra utgåvan : [Stockholm] : [Speciella] : [2023] : 141 sidor :
LIBRIS ID: h0tpvzrwfnx89wct
ISBN: 9789152778142
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
LIBRIS ID: 12543522
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
LIBRIS ID: 19413456
Se Umeå UB:s söktjänst

Jakobsson Lundin Jenny
Blyga & försiktiga barn : möta, förstå & vägleda i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2025] : 95 sidor :
LIBRIS ID: f0ldmkmqc7g0jz59
ISBN: 9789177414308
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
LIBRIS ID: 20894163
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
LIBRIS ID: 19388572
Se Umeå UB:s söktjänst

Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
LIBRIS ID: 14228994
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld.
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Eskilstuna : 143 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05181-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
LIBRIS ID: 22664422
Se Umeå UB:s söktjänst

Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne, Uhler Susanne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 158 sidor :
LIBRIS ID: 20056707
ISBN: 9789144113388
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
LIBRIS ID: 12280091
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
När leken inte fungerar
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2023] : 208 sidor :
LIBRIS ID: q78gnstxnmfrp4nb
ISBN: 9789177413776
Se Umeå UB:s söktjänst

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Barn som inte leker : från ensamhet till social lek i förskolan
Folkman Marie-Louise, Svedin Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-64-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellneby Ylva
Den livsviktiga leken
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 143 sidor :
ISBN: 9789127454378
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Värna barns lekstyrka
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning : [2019] : 224 sidor :
ISBN: 9789177411161
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur - tips på litteratur om du vill fördjupa dig

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld.
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Eskilstuna : 143 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05181-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur - tips på litteratur om du vill fördjupa dig

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst

Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Värna barns lekstyrka
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning : [2019] : 224 sidor :
ISBN: 9789177411161
Se Umeå UB:s söktjänst

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur - tips på litteratur om du vill fördjupa dig

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst

Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 140, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst

Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur - tips på litteratur om du vill fördjupa dig

Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Thomas
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09730-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns rätt att utvecklas
Ellneby Ylva, Leo Veronica
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Samspel på småbarnsavdelningar
Michélsen Elin, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Sommer Dion
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 304 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02059-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 140, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
Jensen Mikael, Harvard Åsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05151-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst

Strandberg Leif
Vygotskij, barnen och jag : pedagogisk inspiration
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 174 s. :
ISBN: 9789144101729
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns rätt att utvecklas
Ellneby Ylva, Leo Veronica
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Samspel på småbarnsavdelningar
Michélsen Elin, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst

Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
Sommer Dion, Larson Per
2., rev. [och utök.] utg. : Hässelby : Runa : 2005 : 304 s. :
ISBN: 91-88298-70-1
Se Umeå UB:s söktjänst