Revenue Management, 7,5 hp
Innehåll
Kursen Revenue Management behandlar intäkts- och prishantering specifikt inom Hospitality-industrin. Utgångspunkten är att en vara/tjänst inte kan lagras och den komplexitet som därför uppstår vid försäljningstidpunkten. Kursen kommer behandla de grundläggande delarna av teorin, samt sätta dessa på prov genom praktiska övningar från verkligheten. Vidare kommer studenterna under kursen att arbeta med Revenue Management ur ett verksamhetsledande perspektiv för att få en helhetsbild av företagande. Kursen tar även upp hur Revenue Management kan bidra till ett positivt resultat.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskap om teoretiska utgångspunkter för intäktsoptimering
- visa grundläggande förståelse för vad Revenue Management innebär
Färdighet och förmåga
- visa grundläggande färdigheter genom att redogöra för parametrar som påverkar intäktsoptimering, och som skiljer teori från verklighet
- visa grundläggande färdighet och förmåga att sätta Revenue Management i relation till ekonomiska aspekter av verksamhetsledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa grundläggande förmåga att analysera och värdera en verksamhet utifrån ett Revenue Managementperspektiv
- visa grundläggande förmåga att analysera metoder inom Revenue Management i olika verksamheter
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar med laborativa inslag, gruppdiskussioner och fältstudie.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen samt casearbete som examineras genom skriftlig och muntlig presentation av Case-PM.
Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från kursens alla delar och sätts först när alla delar är fullgjorda och godkända. Tregradig betygskala med Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på skriftlig salstentamen.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Den som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Studerande, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om inte särskilda skäl talar emot det. Sådan begäran lämnas skriftligen till föreståndaren för Enheten för Restauranghögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs i examen prövas individuellt enligt universitetets tillgodoräknandeordning, se länk: http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Litteratur
Giltig från: 2014 vecka 43
REVENUE MANAGEMENT, 7.5 HP
Revenue management for the hospitality industry
Hayes David K., Miller Allisha A.
Hoboken :
John Wiley & Sons :
cop. 2011 :
xvi, 512 s. :
ISBN: 978-0-470-39308-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst