Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar området normkritisk pedagogik utifrån relevanta teorier och praktiker. Vidare behandlar kursen hur normkritiska idéer kan användas för att undersöka och problematisera normer och värderingar i arbetslivet. Kursen fokuserar hur normer och värderingar produceras, reproduceras och förhandlas i olika kontexter på såväl organisations-, grupp- som individnivå. Målet är att den studerande ska utveckla ett reflexivt förhållningssätt till hur normer och värderingar påverkar arbetslivet och hur normskapande processer kan synliggöras och utmanas i företags och organisationers dagliga verksamhet.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom området normkritisk pedagogik, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
- visa god kunskap om tidigare forskning inom området
- visa förståelse för hur uttalade och outtalade normer och värderingar påverkar organisationer, grupper och individer i arbetslivskontexter
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kritiskt granska och analysera hur normer och värderingar uttrycks i arbetslivsrelaterade kontexter
- visa färdighet i att problematisera möjliga effekter av olika normer och värderingar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- genom ett reflexivt förhållningssätt kunna diskutera, värdera och problematisera normer med stöd från olika teoretiska perspektiv
- värdera betydelsen av normkritiska perspektiv i arbetslivsrelaterade kontexter och kritiskt förhålla sig till vilka inne- och uteslutningseffekter olika normer och värderingar kan ge upphov till
Behörighetskrav
Yrkesexamen från det samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga eller utbildningsvetenskapliga området om minst 180 hp. Eller generell examen från det samhällsvetenskapliga eller beteendevetenskapliga området om minst 180 hp. Behörig är också den som har 90 hp i något samhällsvetenskapligt eller beteendevetenskapligt ämne. Dessutom krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt genom självständigt arbete där studenterna studerar och analyserar normer och värderingar i en specifik arbetslivsrelaterad kontext. Kursen ges som en internetkurs utan fysiska träffar.
Examination
Kursen bedöms med betygen U/G/VG. Examinationen sker dels genom seminarier vilka kräver en skriftlig förberedelse och ett aktivt deltagande i de skriftliga gruppseminarierna samt genom en individuell skriftlig hemtentamen. För ett godkänt betyg på kursen krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt hemtentamen. För betyget väl godkänd krävs ett godkänt betyg på seminariedeltagandet samt en väl genomförd hemtentamen där studenten självständigt visar på ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från: 2021 vecka 35
        Acker Joan
        
        
            Inequality regimes: Gender, class and race in organizations
            
        
    
    
    
    
    
                Gender and society, (20)4, 441-464 : 
                2006 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Ahmed Sara
        
        
            The Nonperformativity of Antiracism
            
        
    
    
    
    
    
                Meridians: feminism, race, transnationalism, 7(1), pp. 104-126 : 
                2006 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Friis Christensen Jannick
        
        
            Queer organising and performativity: Towards a norm-critical conceptualisation of organisational intersectionality
            
        
    
        
        Ingår i:
        
        Ephemera: Theory & Politics in Organization
    
    
    
    
    
                2001- : 
    
                18 : 
                103-130 sid.
        
        Obligatorisk
        Forbes Diane A.
        
        
            Commodification and Co-Modification Explicating Black Female Sexuality in Organizations
            
        
    
    
    
    
    
                Management Communication Quarterly, 22(4), pp. 577-613 : 
                2009 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Garsten Christina
        
        
            Globala normer för arbete : anställningsbarhet, mätbarhet och reflexivitet
            
        
    
    
    
    
    
                I Marinette Fogde & Johanna Övling (Red.), Det globaliserade arbetslivet. Gidlunds förlag, s. 111-125 : 
                2014 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Dis/ability and austerity: beyond work and slow death
            
        
        
        Goodley Dan, Lawthomb Rebecca, Runswick-Coleb Katherine
    
    
    
    
    
                Dis/ability and austerity: beyond work and slow death. 980984 : 
                2014 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI:10.1080/09687599.2014.920125
        
            Encountering Social Class Differences at Work: How Class Work Perpetuates Inequality
            
        
        
        Gray Barbara, Kish-Gephart Jennifer J.
    
    
    
    
    
                Academy of Management Review, Vol. 38(4), 670699 : 
                2013 : 
    
    
    
        
            http://dx.doi.org/10.5465/amr.2012.0143
        
        Obligatorisk
        Holmqvist Mikael
        
        
            Disabled people and dirty work
            
        
    
    
    
    
    
                Disability & Society, Vol. 24(7), 869-882 : 
                2009 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI: 10.1080/09687590903283480
        
            Inte bara jämställdhet
                         : intersektionella perspektiv på hinder och möjligheter i arbetslivet
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Fritze : 
                2014 : 
                275 s. : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
        
            ISBN: 9789138241219
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: (valda delar, ca 100 sidor)
        Kalonaityté Viktorija
        
        
            The Case of Vanishing Borders: Theorizing Diversity Management as Internal Border Control
            
        
    
    
    
    
    
                Organization. 17(1): 31-52 : 
                2010 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508409350238
        Kalonaityté Viktorija
        
        
            Normkritisk pedagogik
                         : för den högre utbildningen
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2014 : 
                169 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789144084107
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Discursive managerial practices of diversity and homogeneity
            
        
        
        Knoppers Annelies, Claringbould Inge, Dortants Marianne
    
    
    
    
    
                Journal of Gender Studies, 24(3), pp. 259-274 : 
                2015 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Kumashiro Kevin K.
        
        
            Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
            
        
    
    
    
    
    
                Review of Educational Research, 70(1), pp. 25-53 : 
                2000 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        Lindberg Ola
        
        
            Gatekeepers of a profession? Employability as capital in the recruitment of medical interns
            
        
    
    
    
    
    
                Journal of Education and Work, 26(4), pp. 431-452 : 
                2013 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI:10.1080/13639080.2012.658032
        
            Inledning, kapitel 1
            
        
        
        Martinsson Lena, Reimers Eva
    
        
        Ingår i:
        
        Skola i normer
    
    
                3 uppl. : 
    
                Gleerups Utbildning AB : 
                2020 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        Martinsson Lena
        
        
            Troublesome factory
            
        
    
        
        Ingår i:
        
        Norm-struggles
    
    
    
                Newcastle : 
                Cambridge Scholars : 
                2010 : 
                235 s. : 
    
    
        
        Obligatorisk
        Qvaresbo Jonas
        
        
            The moral regime of norm critical pedagogics  new ways of governing the Swedish pre-school child
            
        
    
        
        Ingår i:
        
        Critical studies in education
    
    
    
                Abingdon, Oxon, UK : 
                Taylor & Francis : 
                2007- : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI: 10.1080/17508487.2019.1596961
        
            The need for fresh blood: Understanding organizational age inequality through a vampiric lens
            
        
        
        Riach Kathleen, Kelly Simon
    
    
    
    
    
                Organization, Vol. 22(3), 287305 : 
                2015 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: DOI: 10.1177/1350508413508999