Psykologi 1: Introduktion och utvecklingspsykologi, 6 hp
Innehåll
Kursens syfte är att ge en omfattande introduktion till grundläggande begrepp, teorier och metoder inom kognitiv utveckling från tidig barndom till ungdomsår. Vi kommer att undersöka de förutsättningar som påverkar utvecklingen, inklusive biologiska, miljömässiga och tvärkulturella aspekter. Dessutom kommer kursen att ge insikt i avvikelser i kognitiv utveckling. Ett centralt fokus kommer att vara att analysera och förstå dessa begrepp ur ett livsloppsperspektiv.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kännedom om teorier kring kognitiv utveckling
- visa kännedom om olika sätt arv och miljö kan samspela i kognitiv utveckling
- visa kännedom om grundläggande begrepp för kognitiv utveckling ur ett livsloppsperspektiv
- visa kännedom om avvikelser i kognitiv utveckling
Färdighet och förmåga
- tillämpa kunskaper om grundläggande teoretiska begrepp på fallbeskrivningar
- reflektera kring grundläggande begrepp inom kognitiv utveckling utifrån ett livsloppsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningsätt
- granska kognitiv utveckling utifrån kritiska perspektiv
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c/nivå 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2/nivå 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2/nivå 1b eller 1a1+1a2Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen i form av föreläsningar, inspelad och live, med inslag av seminarier eller gruppövningar där de studerande får arbeta självständigt.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Examination sker genom individuell, skriftlig hemtentamen och seminarie-uppgifter.
Förekomst av examinerande moment anges i schema.
All förekommande undervisning kan ge stöd för examination. Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kan ej inkluderas i samma examen som 2PS082
Litteratur
Giltig från: 2025 vecka 5
Berk Laura E.
Development through the lifespan
Seventh edition. :
Thousand Oaks ; London ; New Delhi ; Singapore :
SAGE :
[2023] :
xxvii, 673, G-12, R-96, NI-19, SI-36 Seiten :
ISBN: 9781071897058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet