Funktionshinder och handikapp - kategorisering och bemästring, 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar i två moment teoretiska och praktiska perspektiv på kategorisering och bemästring. Med utgångspunkt i en historisk tillbakablick på synsätt och bemötande belyses i första momentet normalitetens förvandling och dagens användning av kategoriseringar och diagnoser. Normalitet och avvikelse liksom diagnoser och dess konsekvenser för individer och samhälle belyses och diskuteras. I andra momentet studeras funktionshindrades upplevelser av och strategier för ett liv med funktions-nedsättning. Olika bemästringsstrategier kopplas till faktorer som typ och grad av funktionsnedsättning, personlighet, genus och etnicitet.
Förväntade studieresultat
I kursen analyseras, i relation till samhällsutvecklingen, den ökande kategoriseringen av funktionshindrade. Frågor om normalitet, avvikelse och diagnosers för- och nackdelar samt konsekvenser för individer och samhälle belyses och diskuteras. Personer med samma diagnos/funktionshinder bemästrar sin situation på olika sätt och såväl upp-levelser av och strategier för ett liv med funktionsnedsättning studeras. Diagnosens/ kategoriseringens rumsliga konsekvenser belyses. Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna: Kunskap och förståelse redogöra för orsaker, innebörder och konsekvenser av kategorisering och diagnosticering identifiera olika bemästringsstrategier hos personer med funktionsnedsättningar beskriva rumsliga konsekvenser av diagnosticering och kategorisering Färdighet och förmåga tillämpa teorier om diagnosticering och kategorisering i konkreta situationer relatera teoretiska perspektiv på bemästring i vardagssituationer för personer med funktionsnedsättningar Värderingsförmåga och förhållningssätt identifiera och värdera kategoriseringens konsekvenser för såväl individer och grupper som samhälle värdera och analysera funktionshindrades bemästringsstrategier i relation till typ och grad av funktionsnedsättning samt till genus och etnicitet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Kursen är nätbaserad och ges i samarbetet mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, Institutet för handikappvetenskap, Örebro universitet samt Utbildningsradion. I kursen ingår radioprogram från Utbildningsradion. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examination kan ske dels individuellt och/eller i grupp, i form av skriftliga och muntliga tentamina. Som betyg för hel kurs används något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Litteratur
Giltig från: 2008 vecka 4
Boende och sociala sammanhang
: för människor med funktionshinder
Paulsson Jan, Ringsby Jansson Bibbi
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
198 s. :
ISBN: 978-91-44-01956-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt
: om kunskap, pengar och lidande
Göteborg :
Daidalos :
2006 :
128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar
: funktionshinder i psykologisk belysning
Lund :
Studentlitteratur :
2006 :
169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Lind Judith
Normalitetens förhandling och förvandling
: en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm :
Östlings bokförlag Symposion :
2006 :
279, [1] s. :
ISBN: 91-7139-773-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionshinder och strategival
: om att hantera sig själv och sin omvärld
Peterson Gerd, Ekensteen Vilhelm, Rydén Olof
Stockholm :
Studentlitteratur :
2006 :
146 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31912-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03772-4
Se Umeå UB:s söktjänst