Professionella samtal på systemteoretisk grund, 7,5 hp
Innehåll
Föreläsningarna utgår från ett systemteoretiskt perspektiv där systemteorins grunder, utveckling, arbets- och förhållningssätt beskrivs och problematiseras. De systemteoretiska modellerna språksystemiskt, lösningsfokuserat och narrativt arbetssätt utgör grund för praktiska övningar, diskussioner och reflektioner.
Förväntade studieresultat
Studenten skall efter avslutad kurs -känna till grunderna i systemteori samt systemteoretiskt förhållnings- och arbetssätt -ha inhämtat kunskaper om hur systemteoretiska perspektiv kan användas för förståelse av relationer mellan individer och system av olika slag -ha reflekterat över klientens position i en samtalssituation -ha provat att leda minst tre samtal med kursens teoretiska perspektiv som grund -ha genomfört en videoinspelning av eget samtal -utvecklat förståelsen för sin egen roll i samspelet med individen/systemet och hur den rollen påverkar samtliga involverade -kunna kritiskt granska och analysera egna och andras samtal utifrån de systemteoretiska perspektiv som behandlas i kursen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och övningar samt videoinspelning av eget samtal.
Examination
Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Fortlöpande examination under kursens gång genom deltagande i minst tre samtalsövningar, varav en skall inkludera videoinspelning av eget samtal. Som grund för den avslutande examinationsuppgiften ligger ett av studentens inspelade samtal. I den individuella skriftliga examinationsuppgiften beskriver och analyserar studenten detta samtal utifrån de systemteoretiska perspektiv som behandlas i obligatorisk kurslitteratur och föreläsningar. I den muntliga examinationen reflekterar studenten, utifrån inspelat samtal, kurslitteratur, föreläsningar och övningar, kring maktförhållandet i ett professionellt samtal/möte. För student som inte kan delta vid examinationsgrundande uppgifter och aktiviteter kan ytterligare examinationstillfällen anordnas i samråd med kursansvarig.
Litteratur
Giltig från: 2009 vecka 24
More than miracles
: the state of the art of solution-focused brief therapy
De Shazer Steve., Dolan Yvonne M., Korman Harry.
New York :
Haworth Press :
c2007. :
xiii, 177 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006035945.html
ISBN: 978-0-7890-3397-0 (case : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Morgan Alice
Vad är narrativ terapi?
Stockholm :
Mareld :
143 :
ISBN: 978-91-88872-51-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Skau Greta Marie
Mellan makt och hjälp
: förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsvetenskapligt perspektiv.
2., omarb. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2001 :
158 s. :
ISBN: 91-47-05089-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Tomm Karl
Systemisk intervjumetodik
: en utveckling av det terpeutiska samtalet.
Stockholm :
Mareld :
1989 :
182 :
ISBN: 91-971117-1-6
Se Umeå UB:s söktjänst
+En av nedanstående:
Familjen plus en
: en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
2., [rev. och utök.]uppl. :
Stockholm :
Mareld, 2005 (Falun :
ook) :
383, [1]s. :
ISBN: 91-88872-64-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjeterapins grunder
: ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
ISBN: 91-27-08109-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Från systemteori till familjeterapi
Schjödt Borrik, Egeland Thor
Lund :
Studentlitteratur :
1994 :
204 :
ISBN: 91-44-46321-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst