Statistik A, 30 hp
Innehåll
Kursen består av åtta moment.
Moment 1: Statistikens grunder 1, (7 hp)
Moment 2: Inlämningsuppgift i statistikens grunder 1, (2.5 hp)
Moment 3: Statistikens grunder 2, (4 hp)
Moment 4: Inlämningsuppgift i statistikens grunder 2, (1.5 hp)
Moment 5: Sannolikhetsteori och statistisk inferensteori, (5 hp)
Moment 6: Statistisk inferens med tillämpningar, (6 hp)
Moment 7: Problemlösning med statistisk programvara, (1.5 hp)
Moment 8: Inlämningsuppgift i statistiska metoder, (2.5 hp)
Moment 1
Under momentet behandlas de grundläggande stegen i en statistisk undersökning. Alternativa sätt att samla in data diskuteras. Metoder för att grafiskt eller numeriskt beskriva data behandlas, i syfte att ge en illustrativ och sammanfattande bild av en ofta komplicerad verklighet. Inferensteori är ett annat viktigt område inom statistiken. Området behandlar metoder för att dra slutsatser om populationer utifrån stickprov. Metoder för punktskattning, konfidensintervall och hypotesprövning kommer att behandlas under momentets gång. Kopplingen mellan statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod diskuteras. Stor vikt läggs vid förståelse av viktiga statistiska begrepp inom momentets ram. Under momentet ges många olika exempel på hur statistiska metoder används i olika tillämpningssituationer. Utförande av enklare statistiska analyser med hjälp av relevant programvara, samt tolkning av erhållna resultat kommer att vara ett frekvent inslag under momentet.
Moment 2
Momentet består av att i grupp genomföra en enkätundersökning i syfte att praktiskt tillämpa den kunskap som inhämtats i moment 1. Uppgiften består i stora drag av att
- planera en undersökning,
- konstruera en enkät,
- samla in data,
- analysera insamlade data,
- sammanställa resultatet av undersökningen i en rapport,
- presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium,
- granska en annan grupps rapport.
Moment 3
Fokus i momentet ligger på att beskriva samt analysera samband mellan två eller flera variabler. Metoder som korrelation, enkel linjär samt multipel linjär regression behandlas ingående. Stor vikt läggs vid förståelse av viktiga statistiska begrepp inom momentets ram. Under momentet ges många olika exempel på hur statistiska metoder används i olika tillämpningssituationer. Utförande av enklare statistiska analyser med hjälp av relevant programvara, samt tolkning av erhållna resultat kommer att vara ett frekvent inslag under momentet.
Moment 4
Momentet består av att i grupp genomföra en omfattande uppgift i syfte att praktiskt tillämpa den kunskap som inhämtats i moment 3. Uppgiften består i stora drag av att
- analysera ett datamaterial,
- sammanställa resultatet av undersökningen i en rapport,
- presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium,
- granska en annan grupps rapport,
Moment 5
Momentet inleds med en introduktion till statistikämnets roll vid kunskapsbildning på empirisk väg. Därefter behandlas några av grunderna inom sannolikhetsteori, bl.a. oberoende händelser, betingade sannolikheter och några välkända sannolikhetsfördelningar. Momentets andra del ägnas åt grundläggande statistisk inferensteori för att öka förståelsen av viktiga metoder och begrepp som berörts i moment 1-4. Ett viktigt inslag är en fördjupning av teorin bakom konfidensintervall och hypotesprövning samt normalfördelningens betydelse vid denna typ av inferens.
Moment 6
Under momentets inledning tillämpas statistisk inferens inom de två områdena kvalitetsstyrning och tidsserieanalys. Fortsättningsvis ägnas en stor del av momentet åt generaliseringar av metoder beskrivna under moment 5. Exempel är metoder vid jämförelser av fler än två populationer samt inferens som varken förutsätter normalfördelning eller stora stickprov. I momentet ingår även metoder för att studera samband mellan variabler där beroendevariabeln bara kan anta två värden.
Moment 7
Momentet löper delvis parallellt med momenten 5 och 6 och bygger på obligatoriska inlämningsuppgifter. Uppgifterna behandlar metoder som tas upp under moment 5 och 6, men behöver användning av statistisk programvara för att kunna lösas. Olika statistiska programvaror kan komma att användas.
Moment 8
Momentet består av att i grupp genomföra en planerad undersökning i syfte att praktiskt tillämpa den kunskap som inhämtats under de tidigare momenten. Under momentet ges dessutom en presentation av grundläggande informationssökning och beskrivning av officiell statistik. Uppgiften består i stora drag av att
- formulera syfte och frågeställningar för den planerade undersökningen,
- via informationssökning ta reda på resultat från tidigare undersökningar,
- inhämta data, t.ex. via officiell statistik,
- analysera det insamlade datamaterialet,
- skriva en rapport över de uppnådda resultaten,
- presentera resultaten muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium,
- granska en annan grupps rapport.
Förväntade studieresultat
Förväntade studieresultat för moment 1-4
Efter att ha genomgått moment 1-4 förväntas studenten kunna:
- redogöra för de grundläggande stegen i en statistisk undersökning,
- redogöra för den grundläggande statistiska terminologi som är relevant för respektive moment i kursen,
- tillämpa statistiska metoder såsom punktskattning, konfidensintervall samt hypotesprövning,
- tolka erhållna statistiska resultat och sätta dem i sitt sammanhang,
- genomföra sambandsanalyser i form av enkla och multipla linjära regressionsanalyser,
- utifrån frågeställning och typ av data välja lämpliga statistiska analysmetoder bland dem som kursen behandlar
- genomföra en enkätundersökning,
- skriftligt och muntligt redovisa resultat av genomförda statistiska undersökningar,
- kritiskt granska ett statistiskt arbete,
- använda relevant programvara för bearbetning, analys och presentation av datamaterial.
Förväntade studieresultat för moment 5-8
Efter att ha genomgått moment 5-8 förväntas studenten kunna:
- exemplifiera statistikämnets roll vid kunskapsbildning på empirisk väg,
- identifiera sannolikhetsfördelningar och beräkna sannolikheter för de situationer som behandlas i kursen,
- redogöra för teorin bakom konfidensintervall och hypotesprövning som förutsätter normalfördelning samt förklara normalfördelningens betydelse i detta sammanhang,
- tillämpa de metoder som behandlas i kursen och som varken förutsätter normalfördelning eller stora stickprov,
- tillämpa de metoder som behandlas i kursen där fler än två populationer jämförs,
- tillämpa de metoder som behandlas i kursen inom områdena kvalitetsstyrning och tidsserieanalys,
- redovisa resultat, både skriftligt och muntligt, av en genomförd planerad undersökning,
- kritiskt granska en statistisk rapport,
- använda de programvaror som ingår i kursen för bearbetning, analys och presentation av datamaterial.
Behörighetskrav
Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, datorlektioner, seminarier och handledning. Obligatoriska inlämningsuppgifter/seminarier förekommer inom moment 2, 4, 7 och 8.
Examination
Kunskapskontrollen sker genom skriftliga prov av moment 1, 3, 5 och 6. (Muntligt prov kan ersätta den skriftliga i de fall då högst fyra studenter är anmälda till tentamen.) På skriftliga (alt. muntliga) prov ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
Vid moment 2, 4 och 8 sker examinationen genom en skriftlig rapport som även presenteras muntligt vid minst ett obligatoriskt seminarium. Opponering av annan grupps arbete är också en del av examinationen inom dessa moment. Moment 7 examineras via obligatoriska inlämningsuppgifter. På rapporter, muntliga presentationer, opponeringar, inlämningsuppgifter samt seminariedeltagande ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För de obligatoriska momenten fastställs vissa datum då redogörelse senast ska inlämnas och/eller muntlig presentation ges. Eventuella kompletteringar skall ske senast två veckor efter momentens slutdatum.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. För studerande som ej blivit godkänd erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett fastställt schema.
Efter två underkända prov på ett moment har studenten rätt att begära byte av examinator. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Alwan Layth
Practice of statistics for business and economics
Palgrave :
2016 :
976 sidor :
ISBN: 978-1-319-15412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande litteratur, ca. 140 sidor.
Moore David S.
The practice of statistics for business and economics
3. ed. :
New York :
W. H. Freeman :
2010. :
xliii, 787 p. :
ISBN: 978-1-4292-9014-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande litteratur, ca. 70 sidor.