Forskningsmetodik i logopedi, 3 hp
Kursen är nedlagd från och med 2025-03-13
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning och utvidgning av kunskaper förvärvade på grundnivå inom statistik, forskningsmetod och vetenskaplig framställning.
Kursen behandlar:
- formulering av en forskningsplan: litteraturgenomgång, syfte och frågeställningar, metod samt etiska överväganden
- kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, och deras tillämpning i logopedisk forskning.
- praktiska aspekter på insamling, bearbetning och tolkning av data
- forskningsetik i kliniska projekt med försökspersoner.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- översiktligt redogöra för hur kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder används inom medicinsk/ beteendevetenskaplig forskning
- redogöra för faktorer att ta i beaktande i valet av forskningsmetod för ett projekt
- beskriva de vanligaste metoderna för insamling, bearbetning, redovisning och tolkning av kvantitativa data
- redogöra för hur begreppen validitet och reliabilitet definieras och används inom kvantitativa studier
- beskriva hur en kvalitativ studie planeras och genomförs
- redogöra för de grundläggande etiska principer som fungerar som riktlinjer för forskning
- beakta de speciella forskningsetiska plikter och regler som finns i relation till olika kategorier av försökspersoner i samband med klinisk forskning
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- formulera en forskningsplan för ett projekt för sitt examensarbete
- utvärdera de etiska frågorna i det planerade forskningsprojektet och förklara hur dessa frågor skall hanteras i genomförandet av projektet
- förbereda den information om ett forskningsprojekt som är riktad till försökspersoner
- förbereda formulär för skriftligt medgivande till deltagande i forskningsprojekt
Behörighetskrav
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd på kurserna Statistik och metod 4,5 hp, Experimentell fonetik 4,5 hp och Forskningskommunikation 7,5 hp, eller ha motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är examinerande.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursens gång genom examinerande seminarier, en forskningsplan som innefattar rubriken ’etiska överväganden’ samt informationsblad och medgivandeformulär tillhörande forskningsplanen som tillgodoser planens etiska aspekter. Som betyg används en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. Betyget sätts först när alla ingående moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger måste i enlighet med ovan beskrivna regler för omtentamen avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från: 2013 vecka 36
Referenslitteratur
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport
: att göra en statistisk undersökning
5. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
489 s. :
ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
275 s. :
ISBN: 91-44-03123-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken
: En handbok i enkätmetodik
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande
: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods: A process of enquiry.
Graziano A, Raulin M
Pearson Custom Publishing :
2009 :
Hegde M. N.
Clinical research in communicative disorders
: principles and strategies
3. ed. :
Austin, Tex. :
Pro-Ed :
2003 :
xiii, 585 s. :
ISBN: 0-89079-964-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Howell D
Statistical methods for psychology
Wadsworth Publishing Company :
2009 :
Krag Jacobsen J
Intervju: Konsten att lyssna och fråga
Studentlitteratur, Lund :
1993 :
Nilstun T
Forskningsetik i vård och medicin
Studentlitteratur, Lund :
1996 :
Forskningsmetodikens grunder
: att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallén Göran
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
1996 :
151 s. :
ISBN: 91-44-36652-3 ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst