Forskningsmetodik i logopedi, 3 hp
Kursen är nedlagd från och med 2025-03-13
Innehåll
Inom kursen tillämpas kunskaper inom forskningsmetodik, statistik och vetenskaplig presentation förvärvade på grundnivå i ett logopediskt sammanhang. Kritisk värdering av litteratur och noggrant beaktande av forskningsetiska aspekter behandlas utifrån deras centrala roll i planering, genomförande, analys och rapportering av vetenskapliga studier.
Kursen behandlar:
- värdering av tidigare rapporterade resultat
- formulering av en forskningsplan: litteraturgenomgång, syfte och frågeställningar, metod samt etiska överväganden
- kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, och deras tillämpning i logopedisk forskning
- praktiska aspekter på insamling, bearbetning och tolkning av data
- forskningsetik i kliniska projekt med försökspersoner samt tolkning och rapportering av resultat
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- översiktligt redogöra för hur kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder används inom medicinsk och beteendevetenskaplig forskning
- redogöra för faktorer att ta i beaktande i valet av forskningsmetod
- beskriva de vanligaste metoderna för insamling, bearbetning, redovisning och tolkning av kvantitativa data
- redogöra för hur begreppen validitet och reliabilitet definieras och används inom kvantitativa studier samt metoder för att säkerställa hög validitet och reliabilitet
- beskriva översiktligt hur en kvalitativ studie planeras och genomförs
- redogöra för de grundläggande etiska principer som utgör riktlinjer för medicinsk och beteendevetenskaplig forskning
- beakta de forskningsetiska plikter och regler som finns i relation till klinisk forskning
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- formulera en forskningsplan för ett projekt med grund i litteratur med god vetenskaplig kvalitet
- utvärdera de etiska frågorna i forskningsprojekt och förklara hur dessa frågor skall hanteras i genomförandet av projektet
- förbereda information om ett forskningsprojekt som är riktad till deltagare i en vetenskaplig studie
- förbereda en blankett för skriftligt medgivande till deltagande i forskningsprojekt
Behörighetskrav
Studenten skall inom huvudområdet logopedi ha uppnått minst 67,5 hp, varav kursen Testmetodik skall utgöra 1,5 hp. Därutöver skall studenten vara godkänd i följande kurser inom logopedprogrammet vid Umeå universitet: Anatomi och fysiologi 6 hp, Statistik och metod 4,5 hp, Experimentell fonetik 4,5 hp och Forskningskommunikation 9 hp eller ha motsvarande kunskaper.
Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är examinerande.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursens gång genom examinerande seminarier´samt inlämning av dokumentation i form av forskningsplan, informationsblad till deltagare och medgivandeformulär för projekt som belyser två givna frågeställningar med hjälp av en väl vald vetenskaplig metod och i enlighet med god forskningsetik. Inlämning av dokumentationen ska ske inom kursens tilldelade tidsram. Som betyg används en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. Betyget sätts först när alla ingående moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger måste i enlighet med ovan beskrivna regler för omtentamen avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från: 2016 vecka 42
Referenslitteratur
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2016 :
223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin
Från datainsamling till rapport
: att göra en statistisk undersökning
5. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2011 :
489 s. :
ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
2. uppl. :
Studentlitteratur AB :
2012 :
ISBN: 978-91-44-07048-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson Göran
Enkäten i praktiken
: en handbok i enkätmetodik
3. [rev.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
163 s. :
ISBN: 9789144101637
Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods
: a process of inquiry
Graziano Anthony M., Raulin Michael L.
8th ed. :
Harlow :
Pearson :
c2014. :
426 p. :
ISBN: 1-292-04216-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Hegde M. N.
Clinical research in communicative disorders
: principles and strategies
3. ed. :
Austin, Tex. :
Pro-Ed :
2003 :
xiii, 585 s. :
ISBN: 0-89079-964-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistik för beteendevetare
: faktabok
Borg Elisabet, Westerlund Joakim
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. :
Malmö :
Liber :
2012 :
552 s. :
ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Intervju
: konsten att lyssna och fråga
Krag Jacobsen Jan, Nilsson Björn
Lund :
Studentlitteratur :
1993 :
219 s. :
ISBN: 91-44-38361-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Regler och riktlinjer för forskning: Forskarens etik
Vetenskapsrådet :
2016 :
CODEX
Regler och riktlinjer för forskning: Forskning som involverar människan
Vetenskapsrådet :
2016 :
CODEX
Regler och riktlinjer för forskning: Medicinsk forskning
Vetenskapsrådet :
2016 :
CODEX
Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel R, Davidson B
Studentlitteratur :
2011 :
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Wallén Göran
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
2. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
1996 :
151 s. :
ISBN: 91-44-36652-3 ; 260:00
Se Umeå UB:s söktjänst