Navigerat till
Kursplan:

Klinisk kurs 4, 30 hp

Engelskt namn: Clinical Sciences 4
Denna kursplan gäller: 2015-01-19 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 3ME085
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap
Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2014-12-09

Innehåll

Kursen innehåller teoretisk undervisning och klinisk praktik i ämnena neurologi, neurokirurgi, klinisk neurofysiologi, neurorehabilitering, vuxenpsykiatri, ögonsjukdomar och öron-, näs- och halssjukdomar samt professionell utveckling. Inom dessa ämnesområden tränas förmågan att genomföra kliniska undersökningar likväl som diagnostik och handläggning av patienter med akuta och kroniska sjukdomar. Inom den kliniska utbildningen ingår även förebyggande vård samt att studenten tränas i att bemöta och kommunicera med patienter, anhöriga och medarbetare från olika yrkeskategorier på ett professionellt sätt.  Interaktionen i patient-läkarmöten och läkarens kommunikationsstil är några av de färdigheter som tränas i Professionell utveckling.

Kursen är indelad i följande moment:
Muntligt och skriftligt prov (10 hp)
Fullgjorda obligatoriska moment inklusive vetenskaplig skolning (4,2 hp)
Klinisk praktik (15 hp)
Professionell utveckling (0,8 hp)
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:  
Efter avslutad kurs skall studenten ha kunskaper om:

  • etiologi, symptom, utredning och behandling av sjukdomstillstånd inom de ingående ämnena
  • sambanden mellan genetiska, övriga biologiska, psykologiska och sociala faktorer vid psykisk sjukdomsutveckling
  • andra yrkesgruppers kompetens och roller inom det sjukvårdsarbetet som bedrivs under kursens kliniska tjänstgöring 
  • aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom kursens respektive ämnen
  • lagar och förordningar tillämpliga inom kursens ämnen
  • organisationen av svensk hälso- och sjukvård inom kursens ämnen
  • samhällsaspekter på sjukdomar inom kursens respektive ämnen
  • ekonomiska konsekvenser av kliniskt handlande

Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs skall studenten, inom kursens samtliga ämnen, kunna:

  • undersöka patienter samt analysera och dokumentera symtom och kliniska fynd i relation till kursens ingående ämnen
  • diagnostisera de vanligaste sjukdomstillstånden inom kursens respektive ämne
  • handlägga patienter med symtom från sjukdomstillstånd relaterade till de ingående ämnena
  • dokumentera i journal, formulera remisser och skriva recept i enlighet med författningskrav
  • analysera och bedöma komplexa kliniska situationer samt applicera ett evidensbaserat förhållningssätt på kliniska frågeställningar
  • initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete, både vad avser enskilda individer och grupper
  • kunna analysera och tillgodose patientens totala vård- och rehabiliteringsbehov från högspecialiserad sjukhusvård till primärvård och kommunal omsorg (vårdkedjeperspektiv)
  • visa förmåga att leda vårdteamskonferenser och rondarbete samt kunna kommunicera med andra yrkesgrupper på ett professionellt sätt
  • kunna visa respekt för kompetensen hos andra yrkesgrupper samt kunna fungera väl i teamarbete
  • visa insikt i hur multiprofessionell samverkan bidrar till ökad patientsäkerhet och förbättrad hälsa, säker patientvård och god rehabilitering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • bemöta och kommunicera med patienter och anhöriga samt olika yrkesgrupper inom vård- och omsorgsteam på ett professionellt sätt
  • analysera kliniska situationer utifrån ett kultur-, genus- och åldersperspektiv
  • bemöta patienter och anhöriga på ett likvärdigt och respektfullt sätt oberoende av t.ex. kön, etniskt ursprung, socioekonomisk bakgrund, trosuppfattning eller sexuell läggning
  • reflektera över interaktionen i patient-läkarmöten och ge konstruktiv återkoppling vad gäller läkares kommunikationsförmåga, uttryck för empati och respekt, klarhet i information och medicinsk handläggning
  • identifiera och värdera etiska problem i medicinsk praxis
  • med utgångspunkt i kliniska frågeställningar, integrera kunskaper från olika områden
  • analysera och handlägga sjukdomar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet i samverkan med andra yrkeskategorier
  • prioritera och bedöma vårdnivå för olika grupper av patienter med hänsyn till vårdorganisation samt arbets- och boendeförhållanden (glesbygd respektive tätort
  • identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och förstå behovet av att livslångt utveckla sin kompetens

Behörighetskrav

Klinisk kurs 1 (30hp) 3ME071, Klinisk kurs 2 (30hp) 3KI001, Klinisk kurs 3 (30hp) 3IS005 eller motsvarande kunskaper.
 

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form med case, seminarier, gruppövningar, föreläsningar,
demonstrationer och klinisk handledning.
 
Examinerande och obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform. Exempel på examinerande och obligatoriska moment är klinisk praktik, demonstrationer, case, seminarier, gruppövningar med rollspel, hemtentamina, prov i regelsamlingar, anatomi och förberedande praktiska moment i t.ex. undersökningsteknik inom respektive ämne.
 
Undervisningen ges på svenska men vissa kursmoment kan förmedlas på engelska. Vissa inlämningsuppgifter kan förväntas skrivas på engelska. Delar av undervisningen sker på distans med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform. Lärandestöd i form av självskattning av studentens kunskapsnivå kan förekomma.
 
Förutom undervisningen i Umeå, Sunderbyn, Sundsvall och Östersund förkommer utlokaliserad klinisk praktik på andra sjukhus i norra regionen. Jourtjänstgöring kan förekomma kvällar, nätter och helger.
 

Examination

I kursen examineras teoretiska kunskaper med muntligt och skriftligt prov (10 hp). Klinisk praktik (15 hp) och övriga obligatoriska moment (4,2 hp) examineras löpande under kursen. Professionell utveckling (0,8 hp) examineras genom konsultationsövningar.
 
Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.
 
På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig den kunskap, de färdigheter och det förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Huvudkursen”, 30hp (3ME073)

 



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Huvudkursen”, 30hp (3ME073).
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 4

Rekommenderad kurslitteratur

Rekommenderad kurslitteratur redovisas på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform. Studenten förutsätts självständigt inhämta relevant kunskap enligt den beskrivning av kursmål som finns för kursen och enligt de anvisningar som ges under kursens gång.