Patientcentrerad handledning vid diabetes och livsstilsrelaterade tillstånd, 7,5 hp
Innehåll
Kursen omfattar patientundervisningens centrala begrepp, pedagogiska metoder och verktyg inklusive filosofiska, psykologiska och sociologiska teorier samt förhållningssätt eller metoder som anknyter till patienters lärande och egenvård. Hälsopedagogik och hälsofrämjande omvårdnad samt olika typer av patienthandledning och dess effekter behandlas. Val av lämpliga handledningsformer för olika patienter och närstående, samt genomförande och utvärdering av dessa ingår. Kursen ger teoretiska faktakunskaper och träning i motiverande samtalsmetoder och telefonrådgivning. Aspekter på genus, klass och etnicitet behandlas i relation till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
Studenten skall efter genomgången kurs kunna: - förstå och tillämpa aktuella teorier och metoder kring patienters hälsosyn, motiv och lärande i handledningssituationer - analysera teoretiska referensramar kring pedagogiska metoder och verktyg i patientundervisning - analysera individuella behov av patienthandledning med hänsyn till bl a ålder, genus, klass och etnicitet, välja lämpliga metoder samt genomföra, utvärdera och dokumentera detta - genomföra motivationshöjande samtal som ett stöd i patienters lärprocess, beslutsfattande och egna ansvarstagande för sjukdomshantering - förstå patienter och analysera olika typer av behov eller problem via telefon samt ge stöd, anpassade råd eller hänvisningar - kritiskt reflektera över sin egen lärprocess inom området patienthandledning
Behörighetskrav
För fristående kurs: Sjuksköterskeexamen. För kurs inom program: Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsv) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, rollspel och seminarier samt genom nätburen handledning av gruppuppgifter. Fokus ligger på studenternas eget lärande via casemetodik och problembaserat lärande. Alla seminarier liksom gruppövningar är obligatoriska. Kursen ges delvis nätburen via lärplattformen Cambro, vilket innebär att studenten skall ha tillgång till dator och webbkamera, samt Internet-uppkoppling med bredband eller via ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas. Två samlingar om 2-3 dagar per gång kommer att anordnas på kursorten.
Examination
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Kursen examineras individuellt i form av en hemtentamen, ett case-seminarium redovisat i form av ett rollspel i grupp, en muntlig presentation och en rapport samt ett seminarium kring ett inspelat motiverande samtal och en tillhörande rapport. Dessutom examineras telefonrådgivning i seminarieform. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
Litteratur
Giltig från: 2010 vecka 49
Kurslitteratur
Engström Birgitta
Patientundervisning och patienters lärande
1. uppl. :
Stockholm :
Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening :
2007 :
110 s. :
ISBN: 978-91-7205-516-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den lärande patienten
Hansson Scherman Marianne, Runesson Ulla
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-04790-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmström Inger
Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
197 s. :
ISBN: 978-91-44-04776-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Klang Söderkvist Birgitta
Patientundervisning
2., [uppdaterade] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2008 :
224 s. :
ISBN: 978-91-44-02261-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktik och patientutbildning
Lejsgaard Christensen Susan, Huus Jensen Birgit, Karman Helle
Lund :
Studentlitteratur :
2004 :
213 s. :
ISBN: 91-44-03035-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik inom vård och omsorg
Pilhammar Andersson Ewa, Bergh Madeleine
Lund :
Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb. :
2003 :
143 s. :
ISBN: 91-44-02436-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård
: att hjälpa människor att ändra beteende
Rollnick Stephen, Miller William R.0, Butler Christopher C.
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2009 :
273 s. :
ISBN: 978-91-44-05262-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statens beredning för medicinsk utvärdering
Patientutbildning vid diabetes
: en systematisk litteraturöversikt
Stockholm :
Statens beredning för medicinsk utvärdering :
2009 :
269 s. :
http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/patientutbildning_vid_diabetes_fulltext.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-85413-30-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikblad Karin
Omvårdnad vid diabetes
Lund :
Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförbundet :
2006 :
360 s. :
ISBN: 91-44-03539-X (Studentlitteratur)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst