Utforskning av Form och Material, 12 hp
Innehåll
Kursen består av fyra moduler:
Visuell kommunikation, 3 hp
Modulen inleds med en historisk översikt av visualisering och ger därefter studenterna möjlighet att arbeta med olika material för att utforska grundläggande visualiseringstekniker. Fokus ligger på att använda visualisering som ett kreativt och undersökande verktyg för att reflektera över, utveckla och kommunicera koncept och idéer.
Studenterna får grundläggande kunskaper om proportioner, perspektiv, ljus och skugga, gråskala och färg. De tillämpar detta genom att skapa enklare konceptuella presentationsskisser.
Lärande mål: FSR 1, FSR 5
Temavecka: Framtida Teknologier (1,5 hp)
Modulen är inriktad mot utforskande av olika framtida teknologier och sammanhang med relevans för designområdet. Modulen utgör ett tema som spänner på tvärs över årskurserna på kandidatprogrammet.
Lärande mål: FSR 9
Grundläggande gestaltning, 3 hp
Modulen syftar till att ge en grundläggande förståelse för form som begrepp och de processer som används för att utforska och gestalta tredimensionella former i olika material. I modulen introduceras grundläggande bearbetningsmetoder och dess säkerhetsföreskrifter. Studenterna tränas i att kommunicera formrelaterade begrepp både muntligt och skriftligt.
Under modulen introduceras centrala begrepp inom produktsemiotik, och studenterna övar på att analysera och reflektera över hur tredimensionell form påverkar upplevelse och tolkning. Dessutom introduceras färg som begrepp och medel för utforskande inom design.
Lärande mål: FSR 2, FSR 3, FSR 6
Formstudier, 4,5 hp
I denna modul genomför studenterna en gruppanalys av form med inriktning på upplevelse och påverkan. Analysen omfattar semiotik, form, färg och material, där objektet granskas i relation till sin kontext och mottagare. Syftet är att med ett normkritiskt perspektiv undersöka hur objektet uppfattas och vilka budskap det förmedlar. Utifrån analysen utvecklar studenterna formförslag.
Individuellt arbetar varje student utifrån en egenformulerad målsättning för att genomföra en kreativ, iterativ och undersökande konstnärligprocess - från tidig idé till ett slutgiltigt formförslag. Under processen diskuteras och bearbetas form- och gestaltningsutmaningar med stöd av handledning.
Lärande mål: FSR 4, FSR 7, FSR 8, FSR 10
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
(FSR 1) Exemplifiera olika verktyg, material och användningsområden för visualisering.
(FSR 2) Förstå och diskutera viktiga begrepp, metoder och teorier inom produktsemiotik och normkritik.
(FSR 3) Förklara hur form, färg och upplevelse hänger ihop och påverkar hur vi uppfattar design.
(FSR 4) Analysera design utifrån estetik, färg och form samt hur dessa påverkar helhetsintrycket.
Färdighet och förmåga:
(FSR 5) Använda visualiseringstekniker som ett kreativt verktyg för att utveckla och presentera idéer.
(FSR 6) Skapa, gestalta och experimentera med tredimensionella former med hjälp av relevanta tekniker i skapande miljöer på ett säkert sätt.
(FSR 7) Använda visualiseringstekniker för att skapa och utveckla designkoncept.
(FSR 8) Genomföra en och presentera en process i ett formgivningsprojekt från första skisser och modeller till en färdig tredimensionell form.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
(FSR 9) Kritiskt granska och experimentera med nya och framväxande teknologier för att förstå deras potentiella inverkan på industridesign och hållbara framtidsscenarier.
(FSR 10) Reflektera över och diskutera vilken roll som konst och estetik har i samhället och hur design påverkar vår omvärld.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet för antagning till Kandidatprogrammet i industridesign och Engelska B/6
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, reflektioner, dialoger, praktiska övningar och aktiviteter som genomförs både i grupp och individuellt. Studenterna uppmuntras att stödja varandras lärande genom undersökande och experimenterande arbetssätt, med fokus på learning-by-doing. Redovisningar sker i olika format, inklusive muntliga presentationer, visuella framställningar och skriftliga texter. Kursen innehåller inlämningsuppgifter, och studenterna får handledning i samband med praktiska övningar.
Examination
Varje modul examineras löpande under kursens gång och innefattar inlämningsuppgifter i form av text och/eller visuellt material, muntliga redovisningar, individuellt eller i grupp.
För att bli godkänd på kursen måste alla moduler vara genomförda med godkänt resultat. Betyg sätts för varje modul och för kursen som helhet enligt skalan Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Anpassad examination
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursgivande institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student kan tillgodoräkna sig hela eller delar av denna kurs om intyg kan uppvisas som visar att studenten har genomgått och godkänts för en motsvarande kurs. Se vidare Handläggningsordning för tillgodoräknande på grundnivå och avancerad nivå på Umeå universitets hemsida.
Övriga föreskrifter
Parallellt med kursen genomförs kurserna Designstudier och Designuttryck.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.