Design för funktionalitet, 12 hp
Innehåll
Kursen innehåller sex moduler:
Designprocess och designmetodik, 1,5 hp
Studenten introduceras till designprocessen och relevanta designmetoder samt relaterade analys- och informationsinsamlingsmetoder. Studenterna uppmuntras att analysera och utvärdera designbeslut utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Lärandemål: FSR 1
Temavecka: biologi, ekologi & miljö, 1,5 hp
Modulen är inriktad mot utforskande av olika ekosystemiska aspekter och sammanhang med relevans för designområdet. Modulen utgör ett tema som spänner på tvärs över årskurserna på kandidatprogrammet.
Lärandemål: FSR 2
Verkstadsteknik, produktionsmetoder & hållbarhet, 4,5 hp
I modulen introduceras fler grundläggande kunskaper om bearbetningsmetoder, material och komponenter, samt praktisk träning i relevanta tekniker. Fokus ligger på att utveckla färdigheter för att självständigt kunna hantera utrustning och genomföra praktiskt arbete på ett säkert och effektivt sätt. Modulen integrerar även aspekter som arbetsmiljö, hållbarhet och produktionsmetoder.
Lärandemål: FSR 3, FSR 4, FSR 5, FSR 6, FSR 10
Introduktion till ergonomi, 3,0 hp
Modulen ger en grundläggande förståelse för människans fysiska och kognitiva förutsättningar, behov och begränsningar i relation till utformning av produkter, arbetsmiljöer och andra system. Den omfattar centrala principer inom ergonomi, inklusive belastningsergonomi, tillämpad anatomi och fysiologi, biomekanik, antropometri, kognitiv ergonomi, genus och psykosociala faktorer. Dessutom introduceras grundläggande lagstiftning kopplad till arbetsmiljö och säkerhet.
Lärandemål: FSR 7
Designprojekt, 3,0 hp
I denna modul utförs ett kortare undersökande projektarbete i grupp med fokus på ergonomisk analys och utveckling där studenterna tillämpar designprocessen och olika designmetoder. Bland annat utformar och utvärderar studenterna sina designförslag med enklare 3D prototyper i relevant skala. Projektarbetet ger studenterna möjlighet att tillämpa och reflektera kring designprocessen, använda kreativa metoder, samt utveckla ett normkritiskt förhållningssätt.
Lärandemål: FSR 4, FSR 8, FSR 9, FSR 11
Reflektion, 1,5 hp
I den avslutande modulen ska studenten reflektera över och dokumentera sin designprocess i relation till den egna lärandeutvecklingen. Studenten samlar och organiserar sina tankar, idéer och insikter under hela processen.
Lärandemål: FSR 12
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse:
(FSR 1) Exemplifiera en grundläggande kreativ designprocess och dess metoder.
(FSR 2) Utforska hur biologiska principer och ekologiska system kan inspirera till hållbara designlösningar, samtidigt som vi undersöker hur designval påverkar biologiska system, ekologi och miljö.
(FSR 3) Förklara grundläggande begrepp och kunskap för bearbetningsmaskiner och bearbetningsmetoder.
(FSR 4) Exemplifiera inverkan av produkter, produktionsmetoder och material från ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsperspektiv i en undersökande process.
(FSR 5) Visa ingående kännedom om skapande miljöernas säkerhetsföreskrifter
Färdighet och förmåga:
(FSR 6) Tillämpa grundläggande arbetsmoment vid maskinbearbetning och manuellt hantverksarbete i skapande miljöer.
(FSR 7) Visa grundläggande förmåga i att analysera och utvärdera kognitiva och fysiska aspekter relaterade till utformning av produkter, miljöer och system.
(FSR 8) Tillämpa grunderna i designprocessens metoder och visa på tillämpning av dessa ur ett designperspektiv.
(FSR 9) Genomföra och undersöka ett problembaserat projekt i grupp
(FSR 10) Utforska och framställa enkelt handhållet objekt för ergonomiska studier med digitala verktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
(FSR 11) Förhålla sig till och diskutera och argumentera kring ergonomiska förutsättningar och dilemman vid utformning och användning av produkter och miljöer.
(FSR 12) Reflektera över och dokumentera sitt eget lärande kring designerns roll i relation till designprocessen
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, minst 15 hp avklarade på Kandidatprogrammet i industridesign DGIND, eller motsvarande. Engelska B/6.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, reflektioner, dialoger, ev. fältstudier, praktiska övningar och aktiviteter som genomförs både i grupp och individuellt. Studenterna uppmuntras att stödja varandras lärande genom undersökande och experimenterande arbetssätt, med fokus på learning-by-doing. Redovisningar sker i olika format, inklusive muntliga presentationer, visuella framställningar och skriftliga texter. Kursen innehåller inlämningsuppgifter, och studenterna får handledning i samband med praktiska övningar.
Examination
Varje modul examineras löpande under kursens gång och innefattar inlämningsuppgifter i form av text och/eller visuellt material, muntliga redovisningar, individuellt eller i grupp.
För att bli godkänd på kursen måste alla moduler vara genomförda med godkänt resultat. Betyg sätts för varje modul och för kursen som helhet enligt skalan Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Anpassad examination
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursgivande institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student kan tillgodoräkna sig hela eller delar av denna kurs om intyg kan uppvisas som visar att studenten har genomgått och godkänts för en motsvarande kurs. Se vidare Handläggningsordning för tillgodoräknande på grundnivå och avancerad nivå på Umeå universitets hemsida.
Övriga föreskrifter
Parallellt med kursen genomförs kurserna Designstudier och Designuttryck.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.