Hållbar utveckling, 15 hp
Kursen är nedlagd
Innehåll
Kursen inleds med diskussioner av begreppet hållbar utveckling och olika synsätt om vad som menas med ett långsiktigt hållbart samhälle. Grunder för ekosystemens struktur och funktion behandlas, speciellt störningar i luft-, mark- och vattenmiljön. Vidare diskuteras miljöproblemen i stort och människans resursutnyttjande ur såväl ett globalt som nationellt perspektiv.Under kursen beskrivs samhällets organisation samt mål och medel för att uppnå en hållbar utveckling. I kursen behandlas övergripande samspelet mellan människan och naturmiljön.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs skall studenten kunna: - övergripande beskriva och förstå vad som menas med hållbar utveckling, - beskriva övergripande olika ekosystems struktur och funktion samt störningar i luft-, mark- och vattenmiljön, - beskriva översiktligt samhällets organisation, mål och medel för att uppnå en långsiktig hållbar utveckling, - beskriva och föreslå förebyggande metoder och styrmedel för att uppnå en hållbar utveckling, - planera och genomföra ett projektarbete inom hållbar utveckling.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, projektarbeten och studiebesök. Seminarier, gruppövningar, projektarbeten och studiebesök är obligatoriska moment.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftligt prov, dels genom muntlig och skriftlig redovisning av seminarier, gruppövningar och projektarbete i det fall de förekommer. Seminarier, gruppövningar och projektarbeten examineras med betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G) och skriftligt prov med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b§). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt ( se universitetets regelsamling och tillgodoräknande- ordning).
Litteratur
Giltig från: 2009 vecka 4
Obligatorisk litteratur
Brown L
Uppdrfag rädda Jorden. Plan B 3
http://www.planb3.se/MerOmPB3.html
Globala environment Outlook 3.
: Past, present and future perspectives
London :
http://www.grida.no/geo/geo3/english/pdfs/chapter4_outlook.pdf
ISBN: 92-87-2087-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hails C (red)
Living Planet Report 2008
http://assets.panda.org/downloads/living_planet_report_2008.pdf
Hela världen
: samhälleliga och kulturella perspektiv på miljökrisen
Öckerman Anders, Friman Eva
Lund :
Studentlitteratur :
2003 :
334 s. :
ISBN: 91-44-02697-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Robust Paths to Global Stability: tough but Feasible
Benking H, Brauer GW, Fliedner TM, Greiner C, Malaska P, Morath K, Pestel R, Radermacher FJ
1995 :
http://www.ceptualinstitute.com/genre/benking/globalstability.htm
Rubenson Stefan
Miljöbalken
: den nya miljörätten
4., [rev.] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2008 :
352 s. :
ISBN: 978-91-39-10868-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Sanne Christer
Keynes barnbarn : |b en bättre framtid med arbete och välfärd
Stockholm :
Formas :
2007 :
172 s. :
ISBN: 978-91-540-5980-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillhandahålles av institutionen
Increased ecoefficiency and gross rebound effect.
Holm Stig-Olof, Englund Göran
2009 :
879-887 sid.
Laurence W F
Future shock: forecasting a grim fate for the earth.
531-533 sid.
Hur blir en förändring i naturen ett miljöproblem?
Lundgren L J, Sundqvist G
Stockholm :
2003 :
27-72 sid.