Navigerat till
Kursplan:

Matematik i åk F-3 för lärande och undervisning 2, 15 hp

Engelskt namn: Mathematics in grades F-3 for learning and teaching 2
Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6MN068
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: : Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, 2025-11-20,

Innehåll

Kursen behandlar matematisk ämnesteori, ämnesdidaktik och -metodik, med fokus på arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 utgående från grundskolans uppdrag och styrdokument samt relevant forskning och beprövad erfarenhet. Här ingår såväl övergripande förhållningssätt och organisering av undervisning som specifika aktiviteter och praktiker. Klasslärarens roll för att förebygga svårigheter i matematik och att kunna anpassa undervisningen för att möta elevers olika behov lyfts och diskuteras. I kursen ges möjlighet att analysera elevlösningar, identifiera missförstånd samt diskutera och prova olika åtgärder.

  • Innehållet behandlas och examineras i tre delar enligt följande:
    Modul 1, 6 hp. Fokus på fördjupad taluppfattning. Likaså behandlas klasslärarens möjligheter att utmana och stödja eleverna i deras matematiklärande samt hur bedömning av elevernas lärande kan ske i förskoleklass samt åk 1-3.
  • Modul 2, 5 hp. Fokus på geometri och mätningar. Styrdokumentens roll och användning vid planering av undervisning. En läromedelsanalys genomförs.
  • Modul 3, 4 hp. Algebra, programmering, statistik, sannolikhet och kombinatorik. Mönster med fokus på talföljder och avancerade geometriska mönster

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs förväntas studenten, utifrån styrdokument, relevant forskning och beprövad erfarenhet, kunna:


Modul 1

Kunskap och förståelse

  • visa kunskaper om olika typer av räknestrategier, både vid huvudräkning och skriftliga metoder.
  • redogöra för organisation och genomförande av undervisning inom ett utökat talområde,
  • redogöra för möjliga orsaker till matematiksvårigheter och hur de kan förebyggas,
  • beskriva varierade arbetssätt som möjliggör matematiska utmaningar för alla elever,
  • redogöra för grundläggande begrepp inom fördjupad taluppfattning.

Färdighet och förmåga

  • lösa olika typer av uppgifter med olika metoder,
    kartlägga, dokumentera, bedöma och kommunicera elevers matematiska utveckling,
  • planera och genomföra matematiska samtal med elever,
    med ett i huvudsak korrekt språk och adekvata begrepp kunna redogöra för sina kunskaper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur olika didaktiska val påverkar elevers möjligheter att tillägna sig matematikkunskaper,
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som beskriver olika synsätt kring räknemetoder.

Modul 2


Kunskap och förståelse
  • redogöra för grundläggande begrepp, symboler och metoder med relevans för undervisningen inom ämnesområdena geometri och mätningar,
  • med stöd i relevant forskning, beprövad erfarenhet, och styrdokument redogöra för grunder och förutsättningar för elevers matematikutveckling inom geometri och mätningar.

Färdighet och förmåga
  • lösa matematiska uppgifter kopplat till det centrala innehåll som bearbetas i modulen
  • planera undervisning utifrån styrdokumentens syfte, mål och kunskapskrav,
  • att i planering kunna visa och motivera hur undervisningen kan organiseras och genomföras för att stödja motivation och lärande samt för att uppnå de uppställda målen,
  • med ett i huvudsak korrekt språk och adekvata begrepp kunna redogöra för sina kunskaper,
  • analysera innehåll och upplägg av läromedel och lärarhandledningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen, samt
  • utifrån analyser av olika läromedel värdera hur dessa svarar mot styrdokumentens mål.

Modul 3

Kunskap och förståelse

  • visa kunskaper i hur undervisning kan stödja lärande inom momentets olika delområden,
  • lösa matematiska uppgifter kopplat till det centrala innehåll som bearbetas i kursen,
  • redogöra för och använda grundläggande begrepp,
  • symboler och metoder med relevans för undervisningen inom ämnesområdena algebra, statistik, sannolikhet.

Färdighet och förmåga
  • tolka och omsätta styrdokumentens mål,
    programmera i visuella programmeringsmiljöer,
  • med ett i huvudsak korrekt språk och adekvata begrepp kunna redogöra för sina kunskaper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera digitala verktygs användning i undervisningen,utvärdera den egna utvecklingen mot att bli lärare i matematik.

Behörighetskrav

Univ: 10 hp inom matematik för grundskolans tidigare år, exempelvis "Matematik 1 för lärande och undervisning för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6", eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels via lärplattformen Canvas och dels via kursträffar online. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp. Studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med elever.

Examination

Examinationen sker genom följande prov:


Modul 1
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Lektionsplaneringsuppgift, redovisas muntligt
  • Muntlig examination genom seminarium
  • Quiz på ämnesinnehållet

Modul 2

  • Salstentamen
  • Undervisningsövning
  • Läromedelsanalys. Redovisas muntligt samt skriftligt
  • Quiz på ämnesinnehållet

Modul 3

  • Redovisning av examinerande uppgift
  • Muntlig examination genom seminarium
  • Quiz på ämnesinnehållet

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov är godkända. Vid muntliga redovisningar, seminarier samt quiz ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U). För skriftlig salstentamen samt de individuella skriftliga uppgifterna ges något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U).
Kursbetyg beslutas först när alla prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med resultatet godkänt (G), även att den skriftliga salstentamen samt den skriftliga inlämningsuppgiften bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av kursens prov bedömts med resultatet underkänt (U), sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagande-nämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övergångsbestämmelser

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.