Navigerat till
Kursplan:

Lärares professionella och vetenskapliga förhållningssätt i skolpraktiken, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Professional and Scientific Teacher in Practice
Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-08-23
Kurskod: 6PE081
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2010-10-12

Innehåll

Under kursen förstärks tidigare erövrade kunskaper inom allmänna utbildningsområdet (AUO) genom aktiv tillämpning och prövning i skolans verksamheter. Praktikplatsens specifika förutsättningar används som utgångspunkt för att ringa in problemområden/studieobjekt som är relevanta för analys av lärarens uppdrag. Områden som exempelvis nätanvändning, sociala, könsrelaterade samt etniska mönster studeras och dokumenteras med hjälp av observationer och olika samtalsmetoder. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgör därmed den empiriska basen för en avslutande rapport.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna: - dokumentera och analysera sociala, könsrelaterade och/eller etniska mönster, - självständigt och kritiskt undersöka, beskriva och analysera skolverksamheten utifrån valda problemområden, - reflektera över sin egen undervisning och analysera den utifrån vetenskapliga perspektiv, - planera, organisera och genomföra undervisning.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt resultat inom Allmänna utbildningsområdet (AUO) 1-45 hp eller motsvarande kunskaper

Undervisningens upplägg

Kursen är till största delen verksamhetsförlagd och undervisningen är i hög grad studentaktiv. Av kursens 15 hp är 12 hp (dvs 8 veckor) skolförlagda. De skolförlagda veckorna innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats. I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium; där en enskild skriftlig rapport utgör underlaget.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11
Skolverket : 2011 :
Hämtas från
Obligatorisk

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rekommenderad litteratur

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :

Obligatorisk

Konkurrensen om eleverna : kommunernas hantering av minskade gymnasiekullar och en växande skolmarknad
Stockholm : Skolverket : 2010 : 97 s. :

Obligatorisk

Annan, valfri litteratur kan även användas för rapporten.

Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94
Stockholm : 2006 :
Obligatorisk

Läroplan för de frivilliga skolformerna. : Lpf 94
Stockholm : 2006 :
Obligatorisk

Rekommenderad litteratur

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :

Obligatorisk

Konkurrensen om eleverna : kommunernas hantering av minskade gymnasiekullar och en växande skolmarknad
Stockholm : Skolverket : 2010 : 97 s. :

Obligatorisk

Annan, valfri litteratur kan även användas för rapporten.