Ämneslärare som profession (UK), 6 hp
Innehåll
Kursen behandlar ämneslärares professionella uppdrag och ger en introduktion till akademiska studier. Begreppet profession introduceras och problematiseras liksom vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för lärares yrkesutövning. Vidare studeras lärarprofessionens utvecklig i relation till skolväsendets historia och organisation.
Didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv på lärares arbete introduceras, vilket bland annat innefattar en analys av faktorer som möjliggör och begränsar pedagogisk verksamhet. Relevanta författningar studeras och särskilt betonas läroplanens upplägg och innehåll. Vidare belyses innebörden av att ämneslärare är myndighetsutövare. Reflektionens betydelse för lärarstudentens lärande behandlas.
Innebörder av begreppet pedagogiskt ledarskap diskuteras. Sociala relationers betydelse i det pedagogiska arbetet behandlas och lärares kommunikativa förmågor - talet, skrivandet, lyssnandet och kroppsspråket - uppmärksammas, tränas och analyseras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och diskutera huvuddragen i ämneslärares yrkesuppdrag och det som kommer till uttryck i olika styrdokument
 - Identifiera, beskriva och reflektera över faktorer som påverkar pedagogisk verksamhet
 - Redogöra för huvuddragen i skolväsendets historia och nuvarande organisation
 
Färdigheter och förmåga
- Jämföra och diskutera olika perspektiv på lärares ledarskap och sociala relationer i skolan
 - Visa grundläggande kommunikativa och reflexiva förmågor av betydelse för fortsatta studier och framtida lärararbetet
 - Identifiera enklare juridiska problem relaterade till ämneslärares yrkesutövning samt diskutera och föreslå lösningar
 
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt i lektioner, seminarier och tillämpningsövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stödjer de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Examinationen har tre delar:
- Muntliga obligatoriska seminarier, workshops och tillämpningsövningar under kursens gång
 - Ett digitalt examinerande quizz
 - En individuell skriftlig reflektionsuppgift
 
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinationen på de olika momenten sker löpande under momenten liksom i slutet av momenten. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga examinerande delar är godkända. VG på hel kurs krävs G på examination 1 och 2 samt VG på examination 3.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från: 2019 vecka 26
        Aspelin Jonas
        
        
            Lärares relationskompetens
                         : vad är det? : hur kan den utvecklas?
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Stockholm : 
                Liber : 
                [2018] : 
                157 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789147129065
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Akademiskt läsande och skrivande
            
        
        
        Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2015 : 
                202 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789144092546
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Cummins Jim
        
        
            Pedagogerna är aldrig maktlösa
            
        
    
    
    
    
    
                Pedagogiska Magasinet (4), 32-36 : 
                2017 : 
    
    
    
        
            Om innebörder i lärarprofessionalism
            
        
        
        Englund Tomas, Dyrdal Solbrekke Tone
    
    
    
    
    
                Pedagogisk forskning i Sverige 20 (3-4) : 
                2015 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: 168-194
        
            Juridik för lärare
            
        
        
        Andersson Anderz, Boström Viola, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina
    
    
    
                Första upplagan : 
                Stockholm : 
                Liber : 
                [2017] : 
                206 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789147112975
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Lindqvist Per
        
        
            Ödmjuk orubblighet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande
            
        
    
    
    
    
    
                Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik 1(1) : 
                2015 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: 61-74
        
            Lärande, skola, bildning
                         : [grundbok för lärare]
        
        
        Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    
    
    
                3., [rev. och uppdaterade] utg. : 
                Stockholm : 
                Natur & kultur : 
                2014 : 
                769 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789127136021
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
            
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Skolverket : 
                2011 : 
                202 s. : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
        
            ISBN: 978-91-38-32594-0
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
            
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Skolverket : 
                2011 : 
                279 s. : 
    
    
        
            Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
        
            ISBN: 978-91-38-32541-4
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Thornberg Robert
        
        
            Det sociala livet i skolan
                         : socialpsykologi för lärare
        
    
    
    
                2. uppl. : 
                Stockholm : 
                Liber : 
                2013 : 
                378 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789147105434
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst