Lärande och undervisning (UK), 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och kontextuella villkor för undervisning och lärande i skola/förskola/fritidshem. Röst och tal introduceras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiva utveckling
 - redogöra för centrala didaktiska begrepp
 - redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
 - identifiera och beskriva villkor för undervisning och lärande, i förskola, skola och fritidshem
 
Färdigheter och förmåga
- planera och genomföra undervisning på en grundläggande didaktisk nivå
 - reflektera över genomförd undervisning utifrån några utvecklingspsykologiska perspektiv
 - använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet
 
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt, i överensstämmelse med aktuell programstruktur, tidigare genomgångna kurser
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
- En obligatorisk gruppövning (U/G)
 - Två skriftliga, individuella tentamina (U/G/VG)
 
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
På hel kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla examinationer är genomförda. Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2-553-14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
        
            Synligt lärande
                         : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
        
        
        Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting 
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Sveriges Kommuner och Landsting : 
                2011 : 
                65 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 978-91-7164-706-1
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
        Holmqvist Olander Mona
        
        
            Teorier för undervisning och lärande
            
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Malmö : 
                Gleerups : 
                [2021] : 
                199 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789151101590
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Lärare i den uppkopplade skolan
            
        
        
        Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
    
    
    
                1. uppl. : 
                Malmö : 
                Gleerup : 
                2014 : 
                255 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-40-68715-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        
            Pedagogisk psykologi
            
        
        
        Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    
    
    
    
                Harlow : 
                Pearson : 
                2015 : 
                xxv, 673 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9780273761860
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
            
        
        
        Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    
    
    
                8 uppl. : 
    
                Fundo Förlag : 
                2022 : 
                111 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789198603934
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendier tillkommer
Referenslitteratur
        
            Working memory and learning
                         : a practical guide for teachers
        
        
        Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
    
    
    
    
                London : 
                SAGE : 
                2008 : 
                xv, 124 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9781412936125 (hbk.)
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
            
        
    
    
    
    
    
                Carola Wiklund-Hörnqvist : 
    
    
    
    
        
        Läsanvisning: Kompendiet läggs ut på kursens lärplattform
        
            Allmändidaktik
                         : vetenskap för lärare
        
        
        Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2011 : 
                398 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-05783-5
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Kapitel 1: 11 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        
            Building a Common Core for Learning to Teach and Connecting Professional Learning to Practice
            
        
        
        Ball Deborah L, Forzani Franceska M
    
    
    
    
    
                American Educator, 35(2), pp. 17-21, 38-39 : 
                2011 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
        
            A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One?
            
        
        
        Hiebert James, Gallimore Ronald, Stigl James W.
    
    
    
    
    
                Educational Reseacher, 31(5), pp. 3-15 : 
                2002 : 
    
    
    
        
            
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
        
            Synligt lärande
                         : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
        
        
        Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting 
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Sveriges Kommuner och Landsting : 
                2011 : 
                65 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 978-91-7164-706-1
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
        
            Lärande, skola, bildning
                         : [grundbok för lärare]
        
        
        Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
    
    
    
                3., [rev. och uppdaterade] utg. : 
                Stockholm : 
                Natur & kultur : 
                2014 : 
                769 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9789127136021
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Kapitel 6: 18 s
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        
            Lärare i den uppkopplade skolan
            
        
        
        Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
    
    
    
                1. uppl. : 
                Malmö : 
                Gleerup : 
                2014 : 
                255 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-40-68715-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        Uljens Michael (red.)
        
        
            Didaktik
                         : teori, reflektion och praktik.
        
    
    
    
    
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                1997 : 
                267 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-44-47941-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Kapitel 1: 7 sidor
Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        
            Pedagogisk psykologi
            
        
        
        Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    
    
    
    
                Harlow : 
                Pearson : 
                2015 : 
                xxv, 673 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9780273761860
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
            
        
        
        Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    
    
    
                8 uppl. : 
    
                Fundo Förlag : 
                2022 : 
                111 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789198603934
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendier tillkommer
Referenslitteratur
        
            Working memory and learning
                         : a practical guide for teachers
        
        
        Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
    
    
    
    
                London : 
                SAGE : 
                2008 : 
                xv, 124 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9781412936125 (hbk.)
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
            
        
    
    
    
    
    
                Carola Wiklund-Hörnqvist : 
    
    
    
    
        
        Läsanvisning: Kompendiet läggs ut på kursens lärplattform