Lärande och undervisning (UK), 7,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar lärares professionella uppgift att främja och ge förutsättningar för barns, elevers och vuxnas lärande både på grupp- och individnivå. Med utgångspunkt i teorier om social och kognitiv utveckling bearbetas centrala didaktiska begrepp av relevans för planering och analys av undervisning och lärande. Frågor om val av mål, innehåll och metoder i undervisning behandlas liksom olika läroprocesser, t.ex. estetiska läroprocesser. Lärares didaktiska förmågor tränas och analyseras. Vidare studeras och analyseras individuella och kontextuella villkor för undervisning och lärande i skola/förskola/fritidshem. Röst och tal introduceras.
Förväntade studieresultat
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och jämföra teorier om barns och elevers sociala och kognitiva utveckling
 - redogöra för centrala didaktiska begrepp
 - redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp
 - identifiera och beskriva villkor för undervisning och lärande, i förskola, skola och fritidshem
 
Färdigheter och förmåga
- planera och genomföra undervisning på en grundläggande didaktisk nivå
 - reflektera över genomförd undervisning utifrån några utvecklingspsykologiska perspektiv
 - använda och reflektera över digitala verktyg i pedagogisk verksamhet
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera olika teoriers konsekvenser för pedagogisk verksamhet
 
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetUndervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar där kursinnehållet bearbetas med varierande metoder. Teori som de studerande möter i litteratur och föreläsningar tillämpas i seminarier och gruppövningar på ett sätt som stöder de studerandes lärande och professionsutveckling.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
- En obligatorisk muntlig gruppövning (U/G)
 - Ett obligatoriskt individuellt muntligt seminarium (U/G)
 - Två skriftliga, individuella tentamina (U/G/VG)
 
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på de två tentamina samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från: 2023 vecka 43
        
            Synligt lärande
                         : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
        
        
        Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting 
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Sveriges Kommuner och Landsting : 
                2011 : 
                65 s. : 
    
    
        
            Fulltext
        
            ISBN: 978-91-7164-706-1
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Artikeln finns tillgänglig i pdf-format på kursens läroplattform.
        Holmqvist Olander Mona
        
        
            Teorier för undervisning och lärande
            
        
    
    
    
                Första upplagan : 
                Malmö : 
                Gleerups : 
                [2021] : 
                199 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789151101590
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Lärare i den uppkopplade skolan
            
        
        
        Lantz-Andersson Annika, Säljö Roger
    
    
    
                1. uppl. : 
                Malmö : 
                Gleerup : 
                2014 : 
                255 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-40-68715-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Utdraget finns tillgängligt i pdf-format på kursens läroplattform
        
            Pedagogisk psykologi
            
        
        
        Woolfolk Anita, Karlberg Martin
    
    
    
    
                Harlow : 
                Pearson : 
                2015 : 
                xxv, 673 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9780273761860
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
            
        
        
        Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    
    
    
                8 uppl. : 
    
                Fundo Förlag : 
                2022 : 
                111 sidor : 
    
    
        
            ISBN: 9789198603934
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och kompendier tillkommer
Referenslitteratur
        
            Working memory and learning
                         : a practical guide for teachers
        
        
        Gathercole Susan E., Alloway Tracy Packiam
    
    
    
    
                London : 
                SAGE : 
                2008 : 
                xv, 124 s. : 
    
    
        
            ISBN: 9781412936125 (hbk.)
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Barn med nedsatt arbetsminneskapacitet
            
        
    
    
    
    
    
                Carola Wiklund-Hörnqvist : 
    
    
    
    
        
        Läsanvisning: Kompendiet läggs ut på kursens lärplattform