Navigerat till
Kursplan:

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK), 8 hp

Engelskt namn: Educational Science, Teaching and Learning for Preschool
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2024-01-14 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2024-01-14
Kurskod: 6PE220
Högskolepoäng: 8
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-04-14
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

I kursen bearbetas perspektiv på kunskaps- och vetenskapsteori relaterat till didaktiska överväganden i förskoleverksamhet. Ett särskilt fokus läggs på att söka och ta del av aktuell förskolepedagogisk forskning och hur denna samlade kunskap kan användas i, och ligga till grund för, den pedagogiska verksamheten. Med stöd i utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning, bearbetas hur aktiviteter kan planeras och analyseras för att möjliggöra alla barns utveckling och lärande. Dessutom behandlas hur en vetenskaplig undersökning som bygger på intervju kan planeras och genomföras, samt principiella frågor kring upplägg och skrivande av en vetenskaplig rapport. I kursen ingår även förskollärares ledarskap med fokus på strategier för hantering av konflikter.

Förväntade studieresultat

För godkänt moment skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuell utbildningsvetenskaplig forskning relaterat till det förskolepedagogiska området
  • redovisa och diskutera hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan utgöra grunden för förskollärares didaktiska överväganden
  • redogöra för och särskilja den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativa studier

Färdigheter och förmåga

  • med stöd planera och genomföra en vetenskaplig studie som bygger på intervju med förskollärare
  • systematiskt och kritiskt reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat
  • planera med grund i kunskaper från utbildningsvetenskaplig och utvecklingspsykologisk forskning pedagogiska aktiviteter som möjliggör barns utveckling och lärande
  • diskutera och tillämpa pedagogiskt ledarskap i hantering av konflikter från förskoleverksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska, värdera och diskutera vetenskapliga rapporter

Behörighetskrav

Förskollärare som profession (UK) 6 hp, Lärande och undervisning (UK) 7.5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7.5 hp och Etik, demokrati och den heterogena lärandemiljön (UK) 7.5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och rollspel där kursinnehåll tillämpas i varierade former. Syftet med de olika undervisningsinslagen är att förbereda för förskollärares didaktiska arbete med verksamhet på vetenskaplig grund. Genomgående under skrivprocessen av rapporten genomförs workshops där studenterna i mindre grupp under ledning av lärare får möjlighet att bearbeta och diskutera de olika delarna i rapporten.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och rollspel, workshops och en skriftlig vetenskaplig rapport med empiri genererad från intervju med en förskollärare.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att den skriftliga individuella rapporten bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla

Litteratur

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Hultman Annica, Ribaeus Katarina
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 178 sidor :
ISBN: 9789147139842
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kapitel 5, 6 och 9

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :

ISBN: 978-91-7559-318-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten. Texter/utdrag tillkommer även för delen om psykologi som är tillgängliga på lärplattformen.

Referenslitteratur

Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Se Umeå UB:s söktjänst

Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsén Gunnar
Vad säger forskningen om svensk förskola?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 203 sidor :
ISBN: 9789147133482
Se Umeå UB:s söktjänst

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :

ISBN: 978-91-7559-318-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789147127788
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten. Texter/utdrag tillkommer även för delen om psykologi som är tillgängliga på lärplattformen.

Referenslitteratur

Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Se Umeå UB:s söktjänst

Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Åsén Gunnar
Vad säger forskningen om svensk förskola?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 203 sidor :
ISBN: 9789147133482
Se Umeå UB:s söktjänst

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Helgesen Mai Brit
Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
Ingår i:
Nordisk Barnehageforskning
2008- : 14 : 1-11 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
Johansson Eva, Emilsson Anette
Ingår i:
International journal of early years education
London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : 19-35 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : 373-390 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :

ISBN: 978-91-7559-318-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk psykologi
Woolfolk Anita, Karlberg Martin
Harlow : Pearson : 2015 : xxv, 673 s. :
ISBN: 9780273761860
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

Referenslitteratur

Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Se Umeå UB:s söktjänst

Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Helgesen Mai Brit
Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
Ingår i:
Nordisk Barnehageforskning
2008- : 14 : 1-11 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Jacobsson Katharina, Skansholm Ann
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 155 sidor :
ISBN: 9789144121970
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
Johansson Eva, Emilsson Anette
Ingår i:
International journal of early years education
London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : 19-35 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : 373-390 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Undervisning i förskolan : en kunskapsöversikt
Sheridan Sonja, Williams Pia
Stockholm : Skolverket : 2018-03-23T10:00:00+01:00 : 112 s. :

ISBN: 978-91-7559-318-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

Referenslitteratur

Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Se Umeå UB:s söktjänst

Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Rekommenderad kurslitteratur

Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

Blyga och ängsliga barn (2010-3-9)
Socialstyrelsen :
ISBN: 201039
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (t.o.m. grå ruta), 19-28, 30 (från grå ruta)-35 & 39.

Developmental psychology for educators: an introduction
Meece Judith L, Abbeduto Leonard, Daniels Denise H, Symons Frank, Gruber Michael
London: McGraw-Hill Custom Publishing, Third ed. cop. 2016: iv, 490 s. ISBN 9780077179458 : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 6: sid 285-288, 309-315 (Sidhänvisningar avser gråmarkerade sidor i boken)

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Examensarbetet i lärarutbildningen
Johansson Bo, Svedner Per Olov
5. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2010 : 105 s. :
ISBN: 978-91-89040-74-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Sidorna 90-116 och 240-251

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Hakvoort Ilse, Friberg Birgitta
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 248 s. :
ISBN: 9789140691675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 6 och 8

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Detta är en valbar metodlitteratur

Ledsna barn
Stockholm : Socialstyrelsen : 2010 : 45 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17952/2010-3-7.pdf
ISBN: 978-91-86301-96-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 9-16 (ej bipolär), 18 (från könsskillnader)-29 (ej självmordstankar), 31-37 & 41.

Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket : 2016 : 16 s. :

Obligatorisk

Persson Sven
Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2008 : 119 s. :
ISBN: 9789173071444
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Helgesen Mai Brit
Outside belonging : A study of bullying in a daycare institution
Ingår i:
Nordisk Barnehageforskning
2008- : 14 : 1-11 sid.
Fulltext
Obligatorisk

´Learning to live together´ : Training early childhood educators to promote socio-emotional competence of toddlers and pre-school children
Rosenthal Miriam, Gatt Lihi
Ingår i:
European early childhood education research journal.
Worcester : European Early Childhood Education Research Association : 1993- : 18 : 373-390 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Conflicts and resistance : Potentials for democracy learning in preschool
Johansson Eva, Emilsson Anette
Ingår i:
International journal of early years education
London : Taylor & Francis : 2000- : 24 : 19-35 sid.
Fulltext
Obligatorisk

Tillkommer 200 sidor valbar litteratur kopplat till den skriftliga rapporten.

Referenslitteratur

Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Pramling Samuelsson Ingrid, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 228 s. :
ISBN: 978-91-44-09103-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Elvin-Nowak Ylva, Palm Mimmi
2010 : 118 s. :
ISBN: 9789197761567
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst