Barns och ungas identitetsskapande på nätet, 7,5 hp
Innehåll
I kursen genomförs fördjupande studier av barns och ungas identitetsskapande på nätet. Detta behandlas i relation till förskolans och skolans arbete med likabehandling och individens rätt att vara sig själv. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt grundat förhållningssätt betonas. För att fördjupa kunskaper om identitetsskapandets komplexitet antas flera teoretiska perspektiv, såsom; pedagogiska, psykologiska, sociologiska, normkritiska och existentiella. Aspekter av identitet, som exempelvis sexualitet, kön, klass, etnicitet och funktionsvariationer problematiseras. Även makt, normalisering, och sociala privilegier bearbetas relation till identitet.
Sammantaget bereder kursen tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella, pedagogiska förhållningssätt som kan främja barns och ungas möjligheter till jämlikt identitetsskapande i enlighet med gällande styrdokument.
Kursen är indelad i följande två moment:
Moment 1: Identitet och identitetsskapande som begrepp och erfarenhet, 2,5 hp
[Identity and Identity Making as Concept and Experience, 2.5 credits]
Momentets innehåll bereder tillfälle till att fördjupa kunskaper om begreppen identitet och identitetsskapande. Den teoretiska och praktiska komplexitet som identitet och identitetsskapande omges av problematiseras. I momentet behandlas allmänna uppfattningar och erfarenheter samt teorier om identitet, från olika teoretiska perspektiv. I momentet behandlas därtill frågor som: Vad betyder digitalisering av sociala interaktioner för barns och ungas identitetsskapande? Hur samverkar deras identitetsskapande med exempelvis lärande? Vad innebär ett professionellt, pedagogiskt förhållningssätt till detta?
Moment 2: Vetenskaplig studie på nätet och rapport, 5 hp
[Scientific Study Online and Report, 5 credits]
I momentet genomför kursens deltagare en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Den studerande utformar själv studien som ska omfatta en specifik händelse, företeelse eller situation med relevans för barns och ungas identitetsskapande på nätet. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Förväntade studieresultat
Moment 1: Identitet och identitetsskapande som begrepp och erfarenhet, 2,5 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och visa förståelse för identitet och identitetsskapande ur flera teoretiska perspektiv
- uppvisa övergripande och fördjupad kunskap om barns och ungas identitetsskapande på nätet
Färdigheter och förmåga
- identifiera och beskriva en situation i vilken aspekter av lärande, identitet och identitetsskapande på nätet exemplifieras och problematiseras
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera, diskutera samt kritiskt reflektera över lärande, identitet och identitetsskapande på nätet ur allmänna och vetenskapliga perspektiv
- på vetenskaplig grund redogöra för praktiker och förhållningsätt som främjar likabehandling och barns och ungas rättigheter till jämlikt identitetsskapande i pedagogiska sammanhang
Moment 2: Vetenskaplig studie på nätet och rapport, 5 hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera, problematisera och analysera en händelse, företeelse eller situation i vilken barns och ungas identitetsskapande på nätet exemplifieras
- uppvisa förståelse för hur en vetenskaplig studie av identitetsskapande bland barn och unga på nätet planeras, genomförs och rapporteras
Färdigheter och förmåga
- utifrån syfte och forskningsfrågor självständigt genomföra och rapportera en vetenskaplig studie som är relevant för kursens innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera aspekter av barns och ungas identitetsskapande i relation till aktuell forskning och studiens resultat
- kritiskt och konstruktivt analysera, diskutera och värdera genomförandet och resultatet av den aktuella studien
Behörighetskrav
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans, i form av litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Examination
För samtliga moment sker examination med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Kan inte läsas i kombination med 6PE232 Barns och ungas identitetsskapande på nätet, 7,5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Young people's identities in digital worlds.
Hällgren Camilla, Björk Åsa
Ingår i:
The international journal of information and learning technology
1995- :
Young people's identities in digital worlds.
Obligatorisk
Läsanvisning: s.49-61
Att förstå ungdomars identitetsskapande
: en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2014 :
329 s. :
ISBN: 9789147098330
LIBRIS ID: 16148417
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Inledning: Att undersöka och förstå ungas identitetsskapande - en fråga om kontext
Kapitel 5: Att experimentera med sitt själv - internet och identitetsskapande
Ungdomar och identitet
Frisén Ann, Hwang Philip
Andra utgåvan [reviderad och uppdaterad] :
Stockholm :
Natur & Kultur :
[2020] :
269 sidor :
ISBN: 9789127827738
LIBRIS ID: 2f5g01gp0fb96b80
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7: Om identitet och internet
Kapitel 1-6: Exempel på olika perspektiv för hur identitet kan förstås
Buckingham David
Introducing Identity
The John D. and Catherine T.MacArthur Foudation Series on Digital Media and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press :
2008 :
Introducing Identity
Obligatorisk
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm: UNICEF Sverige :
2024 :
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter
Obligatorisk
Åkerman Jonas
God forskningssed 2024
Stockholm :
Vetenskapsrådet :
2024 :
1 onlineresurs (121 sidor) :
Online access for UMUB
ISBN: 9789189845084
LIBRIS ID: 1l47jwvxzfgrsrjg
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Intersektionalitet
: kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2005 :
141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
LIBRIS ID: 9810844
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 (Upplaga 3)
Skolverket :
2025 :
Läroplan för grundskolan
Obligatorisk
Läroplan för förskolan: Lpfö 18 reviderad 2025 (3 uppl.)
Skolverket :
2025 :
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
Obligatorisk
Läroplan för gymnasiet: Lgy25
Skolverket :
2025 :
Läroplan för gymnasiet: Lgy25
Obligatorisk
Läsanvisning: Gäller för utbildning som påbörjats efter den 30:e juni 2025
Svenskarna och internet 2025: En årlig studie av svenska folkets internetvanor
Internetstiftelsen :
2025 :
Svenskarna och internet 2025
Obligatorisk
Läsanvisning: Kapitel 2: AI - Artificiell intelligens, barns och ungdomars användning av AI-verktyg
Kapitel 3: Sociala medier, barns och ungdomars användning av sociala medier
Andersson Yvonne
Småungar & medier 2025: En statistisk undersökning av medieanvändningen bland barn i åldern 0-8 år
Mediemyndigheten :
2025 :
Småungar & medier 2025
Obligatorisk
Andersson Yvonne
Ungar & medier 2025: En statistisk undersökning av ungas medievanor och attityder till medieanvändning
Mediemyndigheten :
2025 :
Ungar & medier 2025
Obligatorisk
Barnen och internet - rapport om barnens liv framför skärmarna
Internetstiftelsen :
2024 :
Barnen och internet
Obligatorisk
Därutöver tillkommer annan elektroniskt publicerade material och artiklar.
Referenslitteratur
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda: hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
Stockholm: Skolverket :
2022 :
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda: hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
Hällgren Camilla
Art Blended Research and Childrens Gender Identity Making
Ingår i:
Creative Education
Scientific Research Publishing :
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Hällgren Camilla
Crowdsourcing identities
: On identity as an existential practice mediated by contemporary digital technoloy
Ingår i:
First Monday
Copenhagen, Denmark :
Munksgaard International Publishers :
1996- :
Crowdsourcing identities: On identity as an existential practice mediated by contemporary digital technoloy
Invisible Boy: The Making of Contempory Masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Ingår i:
Invisible Boy
Umeå :
Department of applied educational science, Umeå university :
2015 :
226 s. :
Invisible Boy: The Making of Contempory Masculinities
Hällgren Camilla
Chapter 3: Be a Man! Art blended research to explore boy's gender making
Ingår i:
Invisible Boy
Umeå :
Department of applied educational science, Umeå university :
2015 :
226 s. :
Chapter 3: Be a Man! Art blended research to explore boy's gender making
Hällgren Camilla
Chapter 1: Gendered Other - Hidden girl
Ingår i:
Invisible girl
Umeå :
Department of Applied Educational Science, Umeå University :
2013 :
284 s. :
Chapter 1: Gendered Other - Hidden girl
Läsanvisning: s.17-20
Sandin Amira Sofie
Var (a) snäll och gilla: Medforskning med unga om identitet och sociala medier
Högskolan i Borås :
Var (a) snäll och gilla: Medforskning med unga om identitet och sociala medier
EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries.
Smahel David, Machackova Hana, Mascheroni Giovanna, Dedkova Lenka, Staksrud Elisabeth, Ólafsson Kjartan, Livingstone Sonia, Hasebrink Uwe
2020 :
EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries.
Boyd Danah
It's complicated
: the social lives of networked teens
New Haven :
Yale University Press :
cop. 2014 :
xi, 281 s. :
ISBN: 9780300166316
LIBRIS ID: 15122372
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kan laddas ner, open access, numera här från författarens webb: http://www.danah.org/books/ItsComplicated.pdf
Ismail Nurzali
Youth's Usage of New Media: Exploring Learning and Identity Formation
The Qualitative Report :
2020 :
Youth's Usage of New Media: Exploring Learning and Identity Formation
Läsanvisning: Du måste vara inloggad på Umeå universitetsbiblioteket för att länken ska fungera!
Björk Åsa
Drama, hat och vänskap - om ungdomars interaktion i sociala medier
Umeå universitet :
2017 :
Drama, hat och vänskap - om ungdomars interaktion i sociala medier
Etiska reflektioner i forskning med barn
Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2017] :
152 sidor :
ISBN: 9789140686251
LIBRIS ID: 21153233
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollagen (2010:800): med lagen om införande av skollagen (2010:801) (Sextonde upplagan)
Stockholm: Norstedts Juridik :
2025 :
Skollagen (2010:800): med lagen om införande av skollagen (2010:801) (Sextonde upplagan)
Metodlitteratur
Vägledning till akademiskt skrivande
Biblioteken vid Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och Umeå universitet :
Vägledning till akademiskt skrivande
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
400 sidor :
ISBN: 9789147113644
LIBRIS ID: 22577781
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg Martin
Netnografi
: att forska om och med internet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
171 s. :
ISBN: 9789144096810
LIBRIS ID: 18391245
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Researching digital media and society
Lindgren Simon, Eriksson Krutrök Moa
London :
Sage :
[2024] :
249 pages :
ISBN: 9781529605167
LIBRIS ID: 9t9bgtxp7ls43lh8
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Hultman Annica, Ribaeus Katarina
Andra upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2021] :
178 sidor :
ISBN: 9789147139842
LIBRIS ID: q3441t1wn3bpz251
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson (red.) Peter
3 uppl. :
Liber :
2022 :
300 sidor :
ISBN: 9789147140077
LIBRIS ID: 3jjjc55919bbqrml
Se Umeå UB:s söktjänst
Åkerlund Dan
Guide till akademiskt skrivande: Om att skriva rapporter, uppsatser och självständiga arbeten på universitet och högskolor (2.0)
2017 :
Guide till akademiskt skrivande: Om att skriva rapporter, uppsatser och självständiga arbeten på universitet och högskolor
Läsanvisning: Open access
Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare
: en introduktion
1. uppl. :
Uppsala :
Kunskapsföretaget :
2002 :
136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
LIBRIS ID: 8613945
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsmetodikens grunder
: att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
184 sidor :
ISBN: 9789144126050
LIBRIS ID: mxv2bz57ksntzm6n
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Hällgren Camilla
Art Blended Research and Childrens Gender Identity Making
Ingår i:
Creative Education
Scientific Research Publishing :
6 :
2333-2350 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Att förstå ungdomars identitetsskapande
: en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2014 :
329 s. :
ISBN: 9789147098330
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnkonventionen
: FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm :
UNICEF Sverige :
2009 :
64 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Hernvall Patrik
Barn skapar identitet
: den globala mediaarenans villkor
Ingår i:
Gränsöverskridande identiteter i globaliseringens tid
Huddinge :
Södertörns högskola :
2006 :
240 s. :
45-55 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Livingstone Sonia M.
Children and the Internet
: great expectations, challenging realities
Cambridge :
Polity :
2009 :
x, 301 s. :
ISBN: 0745631959
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hällgren Camilla
Crowdsourcing identities
: On identity as an existential practice mediated by contemporary digital technoloy
Ingår i:
First Monday
Copenhagen, Denmark :
Munksgaard International Publishers :
1996- :
24 :
artikel-id 8112 sid.
Obligatorisk
EU Kids Online
London :
London School of Economics and Political Science (LSE) :
20??- :
Fritt tillgänglig via databasens webbplats
Obligatorisk
God forskningssed
Reviderad utgåva :
Stockholm :
Vetenskapsrådet :
2017 :
82 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-352-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Intersektionalitet
: kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2005 :
141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Invisible Boy<em></em>
: the making of contemporary masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Umeå :
Umeå universitet :
2015 :
226 :
Obligatorisk
Boyd Danah
It's complicated
: the social lives of networked teens
New Haven :
Yale University Press :
cop. 2014 :
xi, 281 s. :
ISBN: 9780300166316
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket :
2019 :
Obligatorisk
Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan
Ingår i:
Skolverket
Stockholm :
Skolverket :
20??- :
Obligatorisk
Berg Martin
Netnografi
: att forska om och med internet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
171 s. :
ISBN: 9789144096810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordin-Hultman Elisabeth
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2004 :
247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolbarnen och internet 2018
Internetstiftelsen :
Obligatorisk
Småungar och medier 2019
2019 :
Obligatorisk
Ungar och medier 2019
2019 :
Obligatorisk
Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare
: en introduktion
1. uppl. :
Uppsala :
Kunskapsföretaget :
2002 :
136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Buckingham David
Youth, identity, and digital media [electronic resource]
Cambridge, Mass. :
MIT Press :
c2008. :
10 files (ix, 206 p. : ill.) :
Fulltext
Obligatorisk
Därutöver tillkommer annan elektroniskt publicerade material och artiklar.
Referenslitteratur
Etiska reflektioner i forskning med barn
Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
Första upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2017] :
152 sidor :
ISBN: 9789140686251
Se Umeå UB:s söktjänst
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda
: hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
Omarbetad upplaga 2 :
[Stockholm] :
Skolverket :
[2019] :
128 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175593388
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolans och skolans ansvar
Diskrimineringsombudsmannen :
2017 :
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2014 :
188 s. :
ISBN: 9789147106585
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya regler om aktiva åtgärder i diskrimineringslagen
Skolverket :
2017 :
Skollagen (2010:800)
: med Lagen om införande av skollagen (2010:801)
6., [uppdaterade] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2015 :
224 s. :
ISBN: 9789139114901
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Att förstå ungdomars identitetsskapande
: en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2014 :
329 s. :
ISBN: 9789147098330
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg Martin
Netnografi
: att forska om och med internet
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
171 s. :
ISBN: 9789144096810
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Boyd Danah
It's complicated
: the social lives of networked teens
New Haven :
Yale University Press :
cop. 2014 :
xi, 281 s. :
ISBN: 9780300166316
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Intersektionalitet
: kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap
De los Reyes Paulina, Mulinari Diana
1. uppl. :
Malmö :
Liber :
2005 :
141 s. :
ISBN: 91-47-07477-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hernvall Patrik
Barn skapar identitet
: den globala mediaarenans villkor
Ingår i:
Gränsöverskridande identiteter i globaliseringens tid
Huddinge :
Södertörns högskola :
2006 :
240 s. :
45-55 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Hällgren Camilla
Art Blended Research and Childrens Gender Identity Making
Ingår i:
Creative Education
Scientific Research Publishing :
6 :
2333-2350 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Invisible Boy<em></em>
: the making of contemporary masculinities
Hällgren Camilla, Dunkels Elza, Frånberg Gun-Marie
Umeå :
Umeå universitet :
2015 :
226 :
Obligatorisk
Livingstone Sonia M.
Children and the Internet
: great expectations, challenging realities
Cambridge :
Polity :
2009 :
x, 301 s. :
ISBN: 0745631959
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2014 :
188 s. :
ISBN: 9789147106585
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordin-Hultman Elisabeth
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande
1. uppl. :
Stockholm :
Liber :
2004 :
247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jörgensen Peter, Hedelund Lis
3., omarb. uppl. :
Lund :
Liber :
2014 :
349 s. :
ISBN: 9789147111510
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare
: en introduktion
1. uppl. :
Uppsala :
Kunskapsföretaget :
2002 :
136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm :
Vetenskapsrådet :
2011 :
129 s. :
Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Buckingham David
Youth, identity, and digital media [electronic resource]
Cambridge, Mass. :
MIT Press :
c2008. :
10 files (ix, 206 p. : ill.) :
Fulltext
Obligatorisk
EU Kids Online
London :
London School of Economics and Political Science (LSE) :
20??- :
Fritt tillgänglig via databasens webbplats
Obligatorisk
Småungar & medier
: Fakta om små barns användning och upplevelser av medier
Ingår i:
[Statens medieråd - samling av trycksaker]
1-61 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Ungar & medier
: Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier
Ingår i:
[Statens medieråd - samling av trycksaker]
1-85 sid.
Ladda ner pdf
Obligatorisk
Referenslitteratur
Barnkonventionen
: FN:s konvention om barnets rättigheter
Ingår i:
[UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
Ladda ner pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm :
Skolverket :
2011 :
202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollagen (2010:800)
: med Lagen om införande av skollagen (2010:801)
6., [uppdaterade] uppl. :
Stockholm :
Norstedts juridik :
2015 :
224 s. :
ISBN: 9789139114901
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolans och skolans ansvar
Diskrimineringsombudsmannen :
2017 :
Nya regler om aktiva åtgärder i diskrimineringslagen
Skolverket :
2017 :