Navigerat till
Kursplan:

Spanska för lärare i åk 7-9 (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet, 45 hp

Engelskt namn: Spanish for Teachers in School Years 7-9 (1-45 credits)
Denna kursplan gäller: 2026-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6SA003
Högskolepoäng: 45
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-09-29,

Innehåll

Kursen består av följande delkurser:

Skriftlig språkfärdighet, 8 hp

Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras den spanska grammatikens huvuddrag. De inhämtade kunskaperna tillämpas i form av grammatik- och översättningsövningar samt i övningar i fri skriftlig produktion. Samtidigt övas vokabulär, fraseologi, idiomatiska uttryck, synonymik och stilistik

Muntlig språkfärdighet, 7 hp

Utifrån ett kontrastivt perspektiv studeras allmänna fonetiska grundbegrepp med särskild inriktning mot den spanska fonetikens begreppsfält. Dessa kunskaper tillämpas genom riktade uttalsövningar. Vidare ingår fri muntlig produktion.

Grammatik och textuppbyggnad, 5 hp

Studier av ett antal områden i den spanska grammatiken och spansk syntax i ett kontrastivt perspektiv gentemot svenska.

Introduktion till språkvetenskap, 7,5 hp

Studier i allmän och spansk språkvetenskap (4,5 hp) samt språkhistoria (3 hp).

Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv, 2,5 hp

Studier av begreppet interkulturalitet i olika kontexter. Vistelsen i Spanien utgör fallstudie av villkoren för språkundervisning i Spanien samt av spanskt samhälle och kultur.

Denna delkurs kan bytas ut mot Interkulturell fördjupning i det fall den studerande av sociala eller medicinska skäl inte kan delta i nämnda utlandsstudier.

ELLER

Interkulturellt tema Spanien, 2,5 hp

I det fall studenten inte deltar i delkursen Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv ersätts det av:
- Interkulturellt tema Spanien, 2,5 högskolepoäng.
Utifrån ett interkulturellt perspektiv studeras aktuella texter om Spaniens kultur och samhällsliv. Kunskaperna tillämpas genom enskilda fördjupningsarbeten.

Språkdidaktik, 10,5 hp

I den första delen, Lärande och undervisning i spanska (4,5 hp), ingår studier av teorier om språkinlärning, en översikt över inflytelserika teoretiska paradigm inom språkdidaktik och dessas kopplingar till nuvarande styrdokument samt den Gemensamma referensramen i moderna språk (GERS). Problematisering av kulturbegreppet utifrån vetenskaplig text och analys av läromedel ingår. Utifrån ovanstående delar utarbetar studenterna förslag till undervisningsaktiviteter som ska främja elevernas språkutveckling.

I den andra delen, Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik (3 hp), behandlas aktuell forskning inom ämnesdidaktiken i språk, samt några analysmodeller som är relevanta för ämnet. Övning i att läsa, analysera, presentera och producera vetenskaplig text inom språkdidaktik.

I den tredje delen, Examination och bedömning (3 hp), ingår studier av språkdidaktisk forskning som relateras såväl undervisning som formativ och summativ evaluering av undervisning i spanska. Vidare ingår evaluering av undervisningssekvenser som motiveras utifrån styrdokument och relevant forskning.

Spanskspråkig litteratur, 4,5 hp

Utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv studeras ett antal representativa verk från den moderna spanskspråkiga litteraturen, där såväl spanska som latinamerikanska författare finns representerade.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa kunskap om centrala morfologiska, syntaktiska och idiomatiska drag i spanskan;
  • uppvisa grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig terminologi på spanska;
  • uppvisa grundläggande kunskaper om Spaniens kultur och samhällsliv;
  • sammanfatta och exemplifiera grundläggande drag gällande spanskans utveckling från latinet till våra dagar, huvudsakligen med avseende på fonologi och morfologi, men även vokabulär;
  • på spanska tillägna sig och sammanfatta språkdidaktisk forskning;
  • redogöra för några teorier om hur inlärning av ett främmande språk går till;
  • redogöra för hur undervisning kan stödja språkinlärningsprocessen;
  • koppla de nationella styrdokumenten till teorier om språkundervisning;

Färdighet och förmåga

  • beskriva de spanska språkljuden och spansk prosodi samt tillämpa dessa kunskaper på ett sådant sätt att missförstånd ej uppstår;
  • urskilja de huvudsakliga skillnaderna mellan spansk och svensk prosodi och spanska och svensk ljuduppsättning samt tolka och tillämpa grundläggande fonetisk transkription;
  • urskilja och tillämpa ett antal viktiga morfologiska och syntaktiska skillnader mellan spanska och svenska;
  • ur ett kontrastivt perspektiv tillämpa kunskaper om spansk syntax, fraseologi, idiomatiska uttryck, grammatik, synonymik och stilistik;
  • analysera och identifiera grundläggande drag gällande spanskans utveckling från latinet till våra dagar i givna exempel från fornspanska texter;
  • uttrycka sig någorlunda korrekt i skrift;
  • uppvisa en muntlig färdighet med relativt hög korrekthet;
  • söka, sammanställa och presentera information, både muntligt och skriftligt, på spanska;
  • diskutera och presentera kursinnehållet på någorlunda korrekt spanska;
  • analysera såväl form som innehåll i språkdidaktisk vetenskaplig text;
  • utifrån ett givet material kunna utforma förslag till undervisningsaktiviteter i spanska;
  • tillämpa vanliga formuleringar och uttryck i akademisk text;
  • välja ut och motivera lämpligt stoff för evaluering av undervisningssekvenser i spanska med hänvisning till relevant forskning och styrdokument;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • resonera kring samhällsförhållanden och kulturella företeelser i spanskspråkiga områden ur såväl estetiska som sociokulturellt och interkulturellt perspektiv;
  • analysera kulturella och interkulturella aspekter i litterära texter;
  • motivera de didaktiska val som gjorts utifrån styrdokument och aktuell forskning;
  • utvärdera evalueringsmetoder i spanska med hänvisning till relevant forskning för undervisning i ämnet spanska.

Behörighetskrav

Anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Vid ansökan skickar du också in Skolverkets blankett ”Huvudmannens godkännande”.

Undervisningens upplägg

Undervisning ges i form av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk i de moment som ej har avslutande skriftligt prov. Detta innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl för frånvaro föreligger. Vid sådan frånvaro skall den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner. Studerande som ej deltagit i föreskriven undervisning åläggs normalt kompletterande redovisning.

I alla delkurser ingår träning av språkfärdigheten. Vid läsning av texter, även de skönlitterära, bör även språket beaktas genom att ordförråd, fraseologi och grammatiska strukturer kontinuerligt noteras.

Examination

Examinationen sker genom bedömning av individuella skriftliga prov och inlämningsuppgifter, samt muntliga examinerande seminarier.

I skriftlig färdighet utgörs examinationen av:

  • skriftligt prov i vokabulär, grammatik och översättning (6 hp)
  • skriftligt prov i fri skriftlig produktion (2 hp)

I muntlig färdighet utgörs examinationen av

  • skriftligt prov i allmän och spansk fonetik (3 hp)
  • individuellt muntligt prov i uttal och intonation (2 hp)
  • muntligt prov i muntlig kommunikation (2 hp)

I Grammatik och textuppbyggnad utgörs examinationen av ett skriftligt prov (5 hp)

I Introduktion till språkvetenskap utgörs examinationen av

  • examinerande seminarier i språkvetenskap (4,5 hp)
  • skriftligt prov i språkhistoria (3 hp)

I Språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv eller Interkulturell fördjupning Spanien utgörs examinationen av

  • skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp)
  • avslutande examinerande seminarium (1 hp)

I Språkdidaktik utgörs examinationen av

  • Lärande och undervisning i spanska examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (4,5 hp)
  • Vetenskaplig text med inriktning mot språkdidaktik examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (3 hp)
  • Examination och bedömning examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (3 hp)

I spanskspråkig litteratur utgörs examinationen av aktivt deltagande i examinerande seminarier kring de lästa verken (4,5 hp)


Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Samtliga prov bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 20 högskolepoäng. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Övergångsbestämmelser

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.