Samhällskunskap 1, 30 hp
Innehåll
Ämneskunskap: Moment 1. Demokrati och samhälle, 15 hp Democracy and society Momentet behandlar demokrati som teori och styrelseform. Centrala aspekter är val, politiskt deltagande och inflytande. Svensk politik och förvaltning står i fokus men den metodologiska betoningen på systemanalys, komparation och policyanalys medger även att ett urval andra länder samt EU problematiseras. Den historiska, ideologiska och politiskt-filosofiska bakgrunden till hur modern demokrati utformats diskuteras och analyseras. Moment 2. Samhällsekonomins grunder, 15 hp The foundations of economic development Det övergripande syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap för hur enskilda aktörers agerande kan beskrivas och analyseras över tid, samt för hur samhällsekonomin fungerat/r och utvecklats/s på kort och lång sikt. Inom ramen för mikroekonomi behandlas; hur konsumenten och företagen löser sina resursfördelningsproblem, marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen under olika marknadsformer. Inom ramen för makroekonomi analyseras centrala begrepp som hur inkomster och arbetslöshet utvecklas samt vilka möjligheter staten har att påverka utvecklingen med hjälp av ekonomisk politik. Ur detta perspektiv problematiseras också hur hushållen och den privata ekonomin påverkas av olika ekonomiska skeenden. Då män och kvinnors deltagande i samhällsekonomin kan se olika ut är en central del av kursen att diskutera, analysera olika skeenden och åtgärder utifrån ett genusperspektiv. Ämnesdidaktik: Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor diskuteras; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper om demokrati och samhälle samt samhällsekonomins grunder kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.
Förväntade studieresultat
Förväntade studieresultat Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - återge grunddragen för den politiska filosofins historia och de politiska ideologiernas uppkomst och utveckling samt redogöra för hur moderna politiska diskussioner har en motsvarighet i gångna tiders politiska filosofi - beskriva det svenska politiska systemet och den svenska förvaltningen på olika nivåer; beskriva EU:s politiska system samt länkarna mellan dessa - beskriva och jämföra politiska institutioner i olika länder - redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium - redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - analysera orsaker till och konsekvenser av institutionella val - transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap För godkänd kurs skall den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - reflektera över och kritiskt förhålla sig till konsekvenser av institutionella val Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag - redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: - applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag - anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data - transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap - konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder - analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap För godkänd kurs skall den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället
Behörighetskrav
Kunskap, undervisning och lärande I, Demokrati, individ och samhälle, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering med godkänt resultat samt genomgången VFU I, Att vara lärare
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av lärarledd undervisning i form av såväl föreläsningar som seminarier och olika övningar; arbete i grupp, individuellt arbete med portfolio samt individuellt arbete i form av litteraturstudier, förberedelser för seminarier, övningar och tentamina.
Examination
Examination Under båda momenten består examinationen dels av deltagande i obligatoriska seminarier (inför vilka uppgifter skall lösas individuellt eller i grupp) samt en tentamen i sal. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat; Kunskap och förståelse -Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen. -för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning -för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning -Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser Färdighet och förmåga -förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken Värderingsförmåga och förhållningssätt -Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter Specifika lärarkompetenser i kursen Efter avslutad kurs kommer du att kunna: Kunskap och förståelse Moment 1 - beskriva det svenska politiska systemet och den svenska förvaltningen på olika nivåer; beskriva EU:s politiska system samt länkarna mellan dessa - beskriva och jämföra politiska institutioner i olika länder - redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium (ämnesdidaktik) - redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever (ämnesdidaktik) Moment 2: - redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag - redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen Färdighet och förmåga Moment 1: - analysera orsaker till och konsekvenser av institutionella val - transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) Moment 2: - applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag - anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data - transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) - konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder. (ämnesdidaktik) - analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap (ämnesdidaktik) Värderingsförmåga och förhållningssätt Moment 1: - reflektera över och kritiskt förhålla sig till konsekvenser av institutionella val Moment 2: -kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället Varje moment avslutas med kursvärdering.
Litteratur
Giltig från: 2011 vecka 46
Moment 1
        Gemzöe Lena
        
        
            Feminism.
            
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Bilda : 
                2005 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
        Läsanvisning: Valda delar.
        
            Demokratins mekanismer.
            
        
        
        Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen, Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen
    
    
    
                1. uppl. : 
                Malmö : 
                Liber : 
                2003 : 
                395 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-47-07275-X
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Valda delar.
        
            Comparative government and politics
                         : an introduction
        
        
        Hague Rod, Harrop Martin
    
    
    
                8. ed. : 
                Basingstoke : 
                Palgrave Macmillan : 
                2010 : 
                xiii, 442 p. : 
    
    
        
            ISBN: 978-0-230-23101-6 (hbk.)
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Heywood Andrew
        
        
            Political ideologies: an intrioduction
            
        
    
    
    
                4:e uppl. : 
                Basingstoke : 
                Palgrave Macmillan : 
                2007 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Skolpolitik
                         : från riksdagshuset till klassrummet
        
        
        Jarl Maria, Rönnberg Linda
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Liber : 
                2010 : 
    
    
    
        
            ISBN: 978-91-47-09076-1
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Larsson Reidar
        
        
            Politiska ideologier i vår tid
            
        
    
    
    
                7:e uppl : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                1997 : 
                187 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-44-00294-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Lewin Leif
        
        
            Upptäckten av framtiden: en lärobok i politisk idéhistoria
            
        
    
    
    
                2:a uppl. : 
                Stockholm : 
                Norstedts : 
                1998 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Morgondagens medborgare
                         : ICCS 2009: svenska 14 -åringars kunskaper, värderingar och deltagande i internationell belysning
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Skolverket : 
                2010 : 
                1 PDF-fil (160 s. : 
    
    
        
            Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
        
        Obligatorisk
        Norén Bretzer Ylva
        
        
            Sveriges politiska system
            
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur AB : 
                2010 : 
                265 s. : 
    
    
        
            Digitala delar av läromedlet
        
            ISBN: 978-91-44-02173-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Political Thought
            
        
        
        Rosen Michael, Wolff Jonathan
    
    
    
                valda delar : 
                Oxford : 
                Oxford University Press : 
                1999 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        
            Politik som organisation
                         : förvaltningspolitikens grundproblem
        
        
        Rothstein Bo, Ahlbäck Öberg Shirin
    
    
    
                4. uppl. : 
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2010 : 
                296 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-86203-37-5
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
        Läsanvisning: Valda delar.
        
            Svensk författningspolitik
            
        
        
        Mattson Ingvar, Petersson Olof
    
    
    
                3., aktualiserade uppl. : 
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2011 : 
                350 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-86203-84-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Tallberg Jonas
        
        
            EUs politiska system
            
        
    
    
    
                4:e uppl : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2010 : 
    
    
    
        
        Obligatorisk
        Vernersson Folke
        
        
            Undervisa om samhället
                         : didaktiska modeller och läraruppfattningar
        
    
    
    
    
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                1999 : 
                362 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-44-01014-1
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
Moment 2
        
            Att göra tänkande synligt
                         : en bok om begreppsbaserad undervisning
        
        
        Arevik Sten, Hartzell Ove
    
    
    
    
                Stockholmb HLS förlag : 
                HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 
                2007 : 
                251 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-7656-631-2
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Genusperspektiv på nationalekonomi
            
        
        
        Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
    
    
    
    
                Stockholm : 
                Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 
                2005 : 
                84 s. : 
    
    
        
            http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
        
            ISBN: 91-85027-37-5
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Eklund Klas
        
        
            Vår ekonomi
                         : en introduktion till samhällsekonomin
        
    
    
    
                12. uppl. : 
                Stockholm : 
                Norstedt : 
                2010 : 
                352 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-1-303064-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Inledning
            
        
        
        Hedenborg Susanna, Morell Mats
    
        
        Ingår i:
        
        Sverige - en social och ekonomisk historia
    
    
    
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2006 : 
                432 s. : 
    
                13-28 sid.
        
        Obligatorisk
        Hettne Björn
        
        
            Vad är utveckling?
            
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2008 : 
                95, [1] s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-85695-61-4
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Att utveckla elevers tänkande
                         : en teoretisk praktika
        
        
        Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
    
    
    
                1. uppl. : 
                Stockholm : 
                Liber : 
                2010 : 
                140 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-47-09946-7
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        
            Välfärdsstatens expansion
                         : ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år
        
        
        Lindert Peter H., Sandin Gunnar
    
    
    
                1. uppl. : 
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2005 : 
                431 s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-85355-08-9
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Magnusson Lars
        
        
            Vad är marknaden?
            
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2006 : 
                93, [1] s. : 
    
    
        
            ISBN: 91-85355-17-8
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Pålsson Syll Lars
        
        
            Ekonomisk doktrinhistoria
            
        
    
    
    
                1. uppl. : 
                Lund : 
                Studentlitteratur : 
                2011 : 
                198 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-44-06834-3
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst
        Stanfors Maria
        
        
            Mellan arbete och familj
                         : ett dilemma för kvinnor i 1900-talets Sverige
        
    
    
    
    
                Stockholm : 
                SNS förlag : 
                2007 : 
                296 s. : 
    
    
        
            ISBN: 978-91-85695-10-2
        
        Obligatorisk
        
        Se Umeå UB:s söktjänst