Navigerat till
Kursplan:

Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Research theory and method
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare
Kurskod: 6SP046
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-12-10

Innehåll

I kursen ges en orientering i grundläggande ontologiska och epistemologiska frågeställningar. Dessa frågor relateras till specialpedagogikens studieobjekt och utgör förutsättningar för att problematisera och diskutera verklighetens beskaffenhet inom specialpedagogisk forskning. I kursen belyses även kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Särskild betoning ges till värderingen av olika forskningsmetoders kvalitet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om och förståelse för olika ontologiska och epistemologiska ställningstaganden, och hur de påverkar processen i specialpedagogisk forskning
  • visa kunskap om kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder

Färdigheter och förmågor

  • formulera och tillämpa ontologiska och epistemologiska ställningstaganden i relation till egen vetenskaplig forskningsverksamhet
  • självständigt kunna genomföra såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar och kunna motivera val av design, datainsamlings- och analysmetoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och argumentera för val av egna vetenskapsfilosofiska utgångspunkter
  • reflektera om forskningsetiska dilemman
  • kritiskt bedöma och värdera kvaliteten hos kvantitativa och kvalitativa undersökningar

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande, tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i en tregradig betygskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan lärare utses som examinator.

Studenten examineras i form av:
• individuell skriftlig forskningsplan (U/G/VG)
• individuell skriftlig reflektion kring det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G)

För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i alla examinationsdelar. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga forskningsplanen.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Surviving your dissertation : a comprehensive guide to content and process
Rudestam Kjell Erik, Newton Rae R.
3. ed. : Los Angeles : SAGE Publications : 2007 : viii, 317 p. :

ISBN: 1412916798 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Silverman David
Qualitative research : issues of theory, method and practice
3. ed. : London : SAGE : 2011 : 450 s. :
ISBN: 9781849204170 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
ISBN: 9789147098804
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yates Lyn
What does good education research look like? Situating a field and its practices
Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. :
ISBN: 0-335-21247-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Bunge Mario Augusto
Finding philosophy in social science
New Haven, Conn. : Yale University Press : cop. 1996 : 432 s. :
ISBN: 0-300-06606-6 (cloth : alk. paper) ; CIP entry
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Yates Lyn
What does good education research look like? Situating a field and its practices
Maidenhead : Open University Press : 2004. : x, 232 s. :
ISBN: 0-335-21247-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst