Navigerat till
Kursplan:

Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp

Engelskt namn: Introduction to the Field of Education for Special Needs
Denna kursplan gäller: 2018-08-13 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 6SP050
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2018-02-28
Reviderad av: Prefekten, 2023-05-15

Innehåll

I kursen uppmärksammas och behandlas historiska och samhälleliga aspekter på hur specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska professioner formats, styrts och förändrats. Centrala specialpedagogiska teorier, begrepp och perspektiv introduceras, diskuteras och problematiseras. Särskilt uppmärksammas deras betydelse för den pedagogiska verksamhetens utformning och genomförande. Kunskap om det specialpedagogiska forskningsfältet samt relationen mellan vetenskap, beprövad erfarenhet och yrkesutövning introduceras. Dessutom behandlas barns kognitiva och socioemotionella utveckling samt språk- och begreppsutveckling från förskoleåldern till tonåren.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande:

Kunskap och förståelse
- ha kännedom om och kunna redogöra för centrala teoribildningar, specialpedagogiska perspektiv, begrepp och definitioner inom det specialpedagogiska forskningsfältet och den specialpedagogiska praktiken
- kunna redogöra och visa förståelse för hur de specialpedagogiska professionerna och deras funktioner har vuxit fram, formats och förändrats i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- visa kunskap om barns kognitiva och socioemotionella utveckling, liksom om utvecklingen av exekutiva funktioner och empatisk förmåga
- visa förtrogenhet med grundläggande begrepp och teorier om barns och elevers språkutveckling
- redogöra för generella drag i språk- och begreppsutveckling hos en- och flerspråkiga barn och elever

Färdigheter och förmåga
- kunna identifiera och analysera specialpedagogiska perspektiv och begrepp i den specialpedagogiska praktiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera centrala teoribildningar, begrepp och definitioner inom den specialpedagogiska praktiken

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ibland ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tre gradig skala, Underkänd (U), Godkänd (G), VG (Väl godkänd), två individuella tentamina och muntliga seminarier i grupp vilka samtliga bedöms i en två gradig skala, U och G. Frånvaro ersätts med individuell skriftlig komplettering.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra provtillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds andra provtillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje provtillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1.2­553­14). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. 

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 23

Ahlberg Ann
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk Forskning i Sverige, 12(2), 84-95 : 2007 :

Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 1-3 och 7)

Asp-Onsjö Lisa
Specialpedagogik - arbete med elever i skolsvårigheter. I Lundgren, Ulf P. Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) Lärande skola bildning
Natur & Kultur : 2017 :
Obligatorisk

Specialpedagogik i professionellt lärarskap
Bruce Barbro, Rubin Maria, Thimgren Pia, Åkerman Roger
Malmö: Gleerups : 2016 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Valda delar)

The Development of Mentalisation in Children From a Theory of Mind Perspective
Ensink Karin, Mayes Linda C.
Psychoanalytic Inquiry, 30(4), 301-337 : 2010 :

Exekutiva funktioner hos barn och unga
Fleischer Anne Vibeke, From Käte
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 216 s. :
ISBN: 978-91-44-11226-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 1-4)

Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning
Göransson Kerstin, Lindqvist Gunilla, Klang Nina, Magnusson Gunnlaugur, Nilholm Claes
Karlstad University Studies : 2015 :

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 242 s. :
ISBN: 9789144095172
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Håkansson Gisela
Språkinlärning hos barn
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
ISBN: 9789144094625
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

What is the meaning of special education? Problem representations in Swedish policy documents: late 1970s-2014
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael
European Journal of Special Needs Education : 2014 :
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.964920

Malmqvist Johan
Statliga perspektivskiften inom specialpedagogik. Exemplet: speciallärare och/eller specialpedagoger
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :

Nilholm Claes
Specialpedagogik-Vilka är de grundläggande perspektiven?
2005 :
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/8031

Rosenqvist Aulin Jeremias (Jerry)
Differentiering och likvärdighet i backspegeln – ett utvecklingsperspektiv
Föreningen svensk undervisningshistoria : 2015 :

Barn, barndom och samhälle : svensk utbildningshistoria
Sandin Bengt, Sundkvist Maria
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 165 s. :
ISBN: 978-91-40-67824-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.