Navigerat till
Kursplan:

Neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer, 7,5 hp

Engelskt namn: Neurodevelopmental Disorders in Different Learning Environments
Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare
Kurskod: 6SP051
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2025-09-08,

Innehåll

Kursen behandlar neuropsykiatriska svårigheter och hur dessa kan ta sig i uttryck och påverkas i olika pedagogiska praktiker. Under kursen ges en fördjupad inblick i perspektiv och teorier av betydelse för förståelsen av neuropsykiatriska svårigheter hos barn och ungdomar i olika lärmiljöer, -inklusive kognitiva, sociala och emotionella aspekter. Dessutom behandlas pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel för att skapa inkluderande lärmiljöer för att främja individens delaktighet. Vidare behandlas utredningsförfarande, komorbiditet, behandlingsmetoder, samverkan och samhälleliga insatser inom området för neuropsykiatriska svårigheter.

Förväntade studieresultat

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för olika neuropsykiatriska svårigheter och dess konsekvenser för lärande och utveckling, särskilt med avseende på kognitiva, sociala och emotionella svårigheter
- visa förståelse för diagnostisering inom området neuropsykiatriska svårigheter,
- visa kunskap om pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel som möter individens behov vid neuropsykiatriska svårigheter

Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att utforma och anpassa olika lärmiljöer så att de möter individens behov vid neuropsykiatriska svårigheter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska olika perspektiv, teorier och praktiska förhållningssätt i relation till neuropsykiatriska svårigheter hos barn och unga, och
- värdera betydelsen av olika behandlingsmetoder, samhälleliga insatser och samverkan med vårdnadshavare och andra verksamheter relaterat till neuropsykiatriska svårigheter.

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande samt minst tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier där kursinnehåll beskrivs, analyseras och tillämpas i varierade former. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment kan ges på engelska.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • Ett gruppbaserat rollspel (U/G)
  • En individuell observationsuppgift (U/G)
  • En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)

För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga hemtentamen.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Övriga föreskrifter

Programtillhörighet: Specialpedagogprogrammet, Speciallärarprogrammet

Litteratur

Giltig från: 2025-09-01

Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
LIBRIS ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst Välj mellan denna bok eller Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Sjölund A., Jahn C., Lindgren A. & Reuterswärd M. eller Tydliggörande pedagogik i förskolan av Edfelt D., Sjölund A., Jahn C. & Reuters

Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
LIBRIS ID: 20815947
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst Välj mellan denna bok eller Tydliggörande pedagogik i förskolan av Edfelt D., Sjölund A., Jahn C. & Reuterswärd M. eller Autism och adhd i gymnasieskolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Edfelt A., Karlsson A., Lindgren A

Tydliggörande pedagogik i förskolan
Edfelt David, Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 173 sidor :
ISBN: 9789127824485
LIBRIS ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst Välj mellan denna bok eller Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Sjölund A., Jahn C., Lindgren A. & Reuterswärd M. eller Autism och adhd i gymnasieskolan: handbok i tydliggörande pedagogik av Edfelt A

Gillberg Christopher
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2018] : 167 sidor :
ISBN: 978-91-27-82328-0
LIBRIS ID: 22073364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Linda
Inkluderingskompetens vid adhd & autism
[Södra Sandby] : Be My Rails Publishing : [2017] : 355 sidor :
ISBN: 978-91-982414-8-8
LIBRIS ID: 20848923
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se Umeå UB:s söktjänst

Med AI som stöd : lyft lärandet med AI
Rangsjö Joel, Tensetti Jonatan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2024] : 231 sidor :
LIBRIS ID: 0kz1sb0hx0c7khxp
ISBN: 9789147156429
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Plantin Ewe, L.
Lärares relationskompetens i möten med elever med ADHD. I M.Holmqvist (Red.), Specialdidaktik
Gleerups : 2024 : (Kap. 12, 177–192) :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Kap. 12, 177–192).

NPF för lärare : fokus på pedagogiskt arbete
Borg Anna, Carlsson Kendall Gunilla
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 173 sidor :
ISBN: 9789144144979
LIBRIS ID: gx18z832d25n2zlg
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Aktuella styrdokument, artiklar och kompendium tillkommer.

Aktuella styrdokument, artiklar och kompendium tillkommer.