Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete, 22,5 hp
Innehåll
Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete och utvärdering. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritiskt granska olika lärmiljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen fokuserar metoder, modeller och strategier som kan användas i arbetet med att identifiera möjligheter och hinder för barns/elevers lärande. Dessutom ska kursen behandla metoder, modeller och strategier för professionella samtal relaterat till förändringsarbete och till specialpedagogens yrkesprofession.
Modul 1: Utvärdering, Ledarskap och Förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Module 1: Evaluation, leadership and change management; introduction, 2.5 credits
I modul 1 introduceras områdena utvärdering, ledarskap och förändringsarbete utifrån ett flertal teoretiska perspektiv. Därutöver belyses mätteoretiska begrepp med koppling till instrument för bedömning.
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete, 10.0 hp
Module 2: Psychological perspectives on counselling and change management, 10.0 credits
Modul 2 inriktas på psykologiska perspektiv på att leda samtal och förändringsarbete på individ, grupp och organisationsnivå samt att kunna tillämpa de teorier och metoder som tas upp i en specialpedagogisk kontext. Därutöver läggs fokus vid att studenten ska kunna reflektera över sig själv och uppvisa empatiskt förhållningssätt kopplat till den kommande professionella yrkesrollen.
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Module 3: Change management in preschool and school, 10.0 credits
Modul 3 uppmärksammar konkreta förändringsarbeten med specialpedagogisk relevans i en pedagogisk praktik. Särskilt granskas och analyseras utförda, alternativt pågående förändringsarbeten kopplat till forskning och teorier om utvärdering, ledarskap och förändringsarbete.
Förväntade studieresultat
Modul 1: Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Module 1: Evaluation, leadership and change management; introduction, 2.5 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förtrogenhet med mätteoretiska begrepp för konstruktion och värdering av instrument i en specialpedagogisk verksamhet
- visa grundläggande orientering i pedagogiska och psykologiska perspektiv på utvärdering ledarskap och förändringsarbete
Färdigheter och förmåga
- planera för en granskning och en analys av ett förändringsarbete
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete 10.0 hp
Module 2: Psychological perspectives on counselling and change management, 10.0 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- Visa kunskap om psykologiska teorier om och metoder för professionella samtal
- Visa kunskap om psykologiska teorier om och perspektiv på förändringsarbete på individ, grupp och organisationsnivå.
- Visa kunskap om psykologiska metoder för att leda och utvärdera förändringsarbete
Färdigheter och förmåga
- Tillämpa psykologiska teorier om och modeller för professionella samtal inom en specialpedagogisk kontext.
- Tillämpa psykologiska teorier och metoder för ledarskap och förändringsarbete inom en specialpedagogisk kontext.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera och problematisera professionella samtal utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
- Visa självkännedom och empatiskt förhållningssätt i professionella samtal och förändringsarbete
- Visa förmåga att analysera professionella samtal och förändringsarbete utifrån ett etiskt perspektiv
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Module 3: Change management in preschool and school, 10.0 credits
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- kunna förstå och redogöra för ledarskapets betydelse för lärmiljöer
- kunna problematisera olika faktorers inverkan på barns/elevers fysiska, psykiska och sociala välbefinnande utifrån ett specialpedagogiskt förhållningssätt
- förstå barns/elevers lärande och utveckling utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv.
Färdigheter och förmåga
- kunna förstå och redogöra för förändringsarbeten med specialpedagogisk relevans i en pedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna analysera och kritiskt granska förändringsarbeten med specialpedagogisk relevans i en pedagogisk verksamhet
- visa förtrogenhet med och kunna värdera olika modeller för utvärdering i en pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att kunna söka, samla, nyttja och kritiskt tolka specialpedagogisk forskning.
Behörighetskrav
Introduktion till det specialpedagogiska fältet 7,5 hp och modul 1 och 2 i Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion 15 hp
Undervisningens upplägg
I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen kan i vissa delar ges på engelska.
Examination
Modul 1: Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete; introduktion, 2.5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
- En muntlig gruppuppgift (U/G)
- En individuell skriftlig uppgift (U/G)
Modul 2: Psykologiska perspektiv på att leda samtal och på förändringsarbete, 10.0 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
- En individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
- En muntlig gruppuppgift med tillhörande seminarium (U/G)
- En individuell skriftlig reflektionsuppgift (U/G)
Modul 3: Förändringsarbete i förskola och skola, 10.0 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
- En individuell skriftlig uppgift (U/G/VG)
- Aktivt deltagande i två muntliga seminarier (U/G)
För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på individuell skriftlig tentamen, hemtentamen eller motsvarande.
Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs dessutom ett väl godkänt betyg på minst två av de tre ingående modulerna.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från: 2026-01-19
MI - samtal och förhållningssätt
: att framkalla, förädla och förankra motivation
Barth Tom, Näsholm Christina
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2018] :
333 sidor :
ISBN: 9789144125923
LIBRIS ID: r0mk0m1xpqbmx2h8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 :
Stockholm :
Liber :
[2018] :
877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
LIBRIS ID: 22490476
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engquist Anders
Samtalsmetodik för alla professioner
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
134 s. :
ISBN: 9789144108940
LIBRIS ID: 18391182
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Gyllander Torkildsen Lisbeth, Nehez Jaana
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2020] :
182 sidor :
ISBN: 9789144121154
LIBRIS ID: jvdxn5slgvl71xl0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisationsförändringar och förändringsledarskap
Jacobsen Dag Ingvar, Andersson Sten
Tredje upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
320 sidor :
ISBN: 9789144129273
LIBRIS ID: r1kdlhxspq8qzn6w
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att organisera för skolframgång
: strategier för en likvärdig skola
Jarl Maria, Blossing Ulf, Andersson Klas
Första upplagan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2017] :
180 sidor :
ISBN: 9789127818798
LIBRIS ID: 19882741
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2014 :
412 s. :
ISBN: 9789144101675
LIBRIS ID: 16763239
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Struktur, kultur, ledarskap
: förutsättningar för framgångsrika skolor
Höög Jonas, Johansson Olof
2., [uppdaterade] uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2015 :
223 s. :
ISBN: 978-91-44-10288-7
LIBRIS ID: 17603562
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj mellan denna bok och Förskolans ledarskap: för barnens skull av Söderström.
Söderström Anna-Karin
Förskolans ledarskap
: för barnens skull
Upplaga 1 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2019] :
142 sidor :
ISBN: 9789144117010
LIBRIS ID: js155l1hgwv7knn6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj mellan denna bok och Struktur, kultur, ledarskap: förutsättningar för framgångsrika skolor av Höög och Johansson.
Jederlund Ulf
Tillit som förutsättning för skolutveckling. En studie av skolutveckling genom kollektivt lärande i arbetslag
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
LIBRIS ID: 4jt10f2s2l9w0ht2
Obligatorisk
Läsanvisning: 24(3–4), 7–34. https://doi.org/10.15626/pfs24.0304.01
Åsén Gunnar
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
Andra upplagan :
Stockholm :
Liber :
[2023] :
206 sidor :
ISBN: 9789147149247
LIBRIS ID: p5c70rc0mdvx5cnv
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj mellan denna bok och Utvärdering och bedömning i skolan av Hult och Olofsson.
Utvärdering och bedömning i skolan
: för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Andra utgåvan :
Stockholm :
Natur & kultur :
2017 :
198 sidor :
LIBRIS ID: 19882763
ISBN: 9789127817975
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Välj mellan denna bok och Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan av Åsén.
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar, styrdokument och valbar litteratur.