Att utveckla lärande i skola och vardag för elever med intellektuell funktionsnedsättning, 15 hp
Innehåll
Modul 1: Nomer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
I modulen behandlas intellektuell funktionsnedsättning, samverkan med vårdnadshavare och olika professioner, den anpassade skolans styrdokument, speciallärarens uppdrag och lärmiljöns betydelse för elevers lärande och utveckling utifrån historiska, samhälleliga och specialpedagogiska perspektiv. Modulen behandlar även rättighetslagstiftning i relation till elevgruppen.
Modul 2: Lärmiljö, inkludering och delaktighet, 7,5 hp
Modulen berör relationen mellan omsorg och lärande, aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag i relation till aktuell forskning, teorier om lärande och undervisning samt hur samhälleliga processer och sociala kategorier såsom till exempel kön, etnicitet, social klass och sexualitet, möjliggör eller hindrar delaktighet och inkludering för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
Modul 1: Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika perspektiv på innebörden av intellektuell funktionsnedsättning i relation till elevers behov av allsidig kunskapsutveckling
- redogöra för intellektuell funktionsnedsättning i ett historiskt och nutida perspektiv i relation till samhällsutveckling och kunskap om lärande
Färdigheter och förmåga
- visa kännedom om internationella och nationella styrdokument som reglerar utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning i relation till den egna yrkesprofessionen med avseende på delaktighet och inkludering
- tolka och analysera rättighetslagstiftning som omfattande individer med intellektuell funktionsnedsättning i relation till den egna yrkesprofessionen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera betydelsen av samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra professioner
Modul 2: Lärmiljö, inkludering och delaktighet, 7,5 hp
Efter modulen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kännedom om nationella styrdokument i undervisningsplanering med tonvikt på utveckling av lärmiljöer
Färdigheter och förmåga
- tolka och omsätta nationella styrdokumenten i undervisningsplanering som främjar elevers utveckling och lärande i relation till aktuell forskning och teorier om lärande
- analysera hur intellektuell funktionsnedsättning samspelar med sociala kategorier så som kön, könsöverskridande identitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att kritiskt granska och analysera faktorer i skola och vardag som kan påverka lärande och utveckling för individer med intellektuell funktionsnedsättning
- värdera och ta ställning till hur delaktighet och inkludering framställs i styrdokument och kan omsättas i lärmiljön
- visa förmåga att reflektera och kritiskt värdera det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form
Behörighetskrav
Godkänd på kursen Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp, samt godkänd modul 1 och 2 på kursen Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion,15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen omfattar tre fysiska träffar, varav en träff genomförs under tre dagar på campus.
Examination
Modul 1: Normer, värden och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
- en muntlig individuell uppgift (U/G)
- en individuell uppgift som redovisas muntligt och skriftligt (U/G)
För att bli godkänd (G) på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända.
Modul 2: Lärmiljö, inkludering och delaktighet 7,5 hp
Modulen examineras genom följande inslag:
- en skriftlig individuell uppgift (U/G)
- en skriftlig individuell hemtentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd (G) på en modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuellt skriftliga hemtentamen.
För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på Modul 2.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från: 2026-01-19
Modul 1
Andersson Anna-Lena
Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning
: Lärares och föräldrars perspektiv
Västerås :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation :
2020 :
270 sidor :
LIBRIS ID: cp4n2mw391vrh496
ISBN: 9789174854718
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grunewald Karl
Från idiot till medborgare
: de utvecklingsstördas historia
2. uppl. :
Stockholm :
Gothia :
2010 :
496 s. :
ISBN: 978-91-7205-717-3 (inb.)
LIBRIS ID: 12188696
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan :
Malmö :
Gleerups :
[2019] :
212 sidor :
ISBN: 9789151101934
LIBRIS ID: grqddfm8dfxs6vt9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilholm Claes
Perspektiv på specialpedagogik
Upplaga 3 :
Lund :
Studentlitteratur :
[2020] :
148 sidor :
ISBN: 9789144138626
LIBRIS ID: 3fk5gflz1h3rmmfm
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Swedish special needs teachers’ views on their work and collaborations in education for students with intellectual disabilities
Anderson Lotta, Östlund Daniel
Ingår i:
The New Educational Review
LIBRIS ID: 2d22bz2p0mknhrq8
Obligatorisk
Läsanvisning: 57:3, s. 225–235: 2019
Östlund Daniel
Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret - vad är då frågan?
Ingår i:
Bildning för alla!
LIBRIS ID: 4dd3dxsx2g27s0hn
Obligatorisk
Modul 2
Alternate curricula as a barrier to inclusive education for students with intellectual disabilities
Hanreddya Amy, Östlund Daniel
Ingår i:
International Electronic Journal of Elementary Education
LIBRIS ID: v62mx2q6s4jlv8cp
Obligatorisk
Läsanvisning: 12:3, s. 235–247 : 2020
Bara funktionshindrad?
: funktionshinder och intersektionalitet
Söder Mårten, Hugemark Agneta
2. uppl. :
Malmö :
Gleerups Utbildning :
2016 :
239 s. :
ISBN: 9789140693624
LIBRIS ID: 19375554
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Praktiknära forskning i det lärande nordiska nätverket, Gemensamma Vägar
Pettersson G., Knutsen O., Silfver E., Ström K.
Umeå universitet, Pedagogiska institutionens publikationer, Pedagogiska rapporter :
2021 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Design för lärande i Särskolan. Eriksson S., Bergström S., Söderlind Löfvander C., Svensson M.
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS
Karlsson Annelie, Linde Jennie, Molker Lovén Helena, Edfelt David
Första utgåvan :
Stockholm :
Natur & kultur :
[2024] :
273 sidor :
LIBRIS ID: k14nqd08hj6p343f
ISBN: 9789127461079
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mineur T.
Swedish education in upper secondary schools for students with intellectual disabilities: from a student perspective.
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities :
2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 2(2), 165–179
Olsson Ingrid
Hur skolor kan utveckla elevers funktionella kunskaper – en nordisk forskningsöversikt om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning
Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk :
2022 :
Obligatorisk
Segregated education as a challenge to inclusive processes: a total population study of Swedish teachers´ views on education for pupils with intellectual disability
Göransson K., Bengtsson K., Hansson S., Klang N., Lindqvist G., Nilholm C.
International Journal of Inclusive Education :
2020 :
Obligatorisk
Utbildning och undervisning i särskolan
: forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Göransson Kerstin, Tideman Magnus, Szőnyi Kristina
Första utgåvan :
[Stockholm] :
Natur & Kultur :
[2021] :
135 sidor :
ISBN: 9789127827653
LIBRIS ID: kxzvlh7shpbdwlp8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning
: hållbart och meningsfullt lärande
Östlund Daniel, Wåger Jonny
Första upplagan :
Lund :
Studentlitteratur :
[2025] :
199 sidor :
LIBRIS ID: 8tm3nrbz6s0lktvf
ISBN: 9789144178028
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument så som lagtexter och läroplaner tillkommer