Navigerat till
Kursplan:

Läs- och skrivinlärning 2, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2025-05-08

Engelskt namn: Reading and Writing Education 2
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-14
Kurskod: 6SV018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-03-31
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-10-10

Innehåll

Kursen behandlar skriv- och läsmetodiska strategier från förskoleklass upp till årskurs 6 och hur de kan relateras till styrdokument samt till svensk och internationell forskning inom området. Vidare diskuteras olika faktorer som kan påverka läs- och skrivinlärning och -utveckling. I samband med verksamhetsförlagd utbildning planerar, genomför och utvärderar studenterna undervisningstillfällen inom tidig läs- och skrivinlärning och -utveckling. Studenterna bekantar sig med diagnostiska verktyg och får praktiskt använda sig av dessa i en skolsituation där de dokumenterar, bedömer samt skriftligt och muntligt kommunicerar barns skriv- och läsutveckling. Det intersektionella perspektivet bildar bakgrund för en analys av läromedel, inklusive skönlitteratur.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:
• redogöra för och diskutera teorier och aktuell forskning om skriv- och läsinlärning/utveckling och problematisera faktorer som påverkar skriftspråksutvecklingen;
• redogöra för och diskutera olika didaktiska strategier för skriv- och läsinlärning/utveckling utifrån svensk och internationell forskning;
• dokumentera, bedöma och kommunicera barns tal-, skriv- och läsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv;
• utifrån dokumentation ställa samman ett skriftligt omdöme och upprätta en individuell utvecklingsplan;
• analysera läromedel, inklusive skönlitteratur, med avseende på innehåll, språklig form och intersektionalitet, och motivera val av litteratur för olika barngrupper;
• planera, genomföra och utvärdera skriv- och läsundervisning med utgångspunkt i teorier, styrdokument och beprövad erfarenhet;
• uttrycka sig i tal och skrift på ett språkligt godtagbart sätt för olika målgrupper.

Behörighetskrav

Univ: Läs- och skrivinlärning I, eller motsvarande..

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av campus- och IT-baserade föreläsningar, seminarier/processeminarier och gruppövningar. I kursen ingår 5 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i gruppövningar, seminarier och VFU är obligatoriskt.
VFU:n är en obligatorisk del av kursen som är skolförlagd och omfattar heltidsstudier. Studenten skall under vfu-perioden följa läraren i hans/hennes arbetsuppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande universitetslärare samt lokal lärarutbildare (LLU) den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen under¬visning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt vfu-uppgifter sammantaget utgör heltidsstudier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en
student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper,färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk attstudenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator isamråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Examination

Examination sker genom bedömning av skriftliga och muntliga uppgifter i anslutning till den verksamhetsförlagda utbildningen samt genom bedömning av genomförd undervisning (planering, genomförande och didaktisk reflektion).
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom anordnas ytterligare ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. Anmälan till omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt ska examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande ska ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av hel kurs inom lärarexamen beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av studierektor för grundnivå och avancerad nivå vid Institutionen för språkstudier.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Lärarprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 9

Nya LUS-boken
Allard Birgitta, Rudqvist Margaret, Sundblad Bo
Stockholm : Bonniers : 2001 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 175 s

Barnens versbok : en antologi
Widerberg Siv, Widerberg Gertrud, Forslind Ann
13. tr. : Stockholm : En bok för alla : 2003 : 261 s. :
ISBN: 91-7221-317-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 90 s

Den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2008 : 22 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Läsundervisning och läsutveckling
Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-44-05215-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3-7, ca 100 s

Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
Hyltenstam Kenneth, Lindberg Inger
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 55 s

Jonsson Carin
Skriva och läsa - hur lär man sig det? Går det att skriva sig till läsning? Ingår i Skolverkets/Multimediabyråns kompetensutvecklingsmaterial: Resa i språkmiljöer. "Barn skriver sig till läsning". http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/sprakmiljoer/Mariebergskolan-Umea
2008 :
Obligatorisk

Kjersén Edman Lena
Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
ISBN: 91-27-72291-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 100 s

Ladberg Gunilla
Skolans språk och barnets : att undervisa barn från språkliga minoriteter
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 230 s. :
ISBN: 91-44-01296-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 224 s

Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ca 50 s

Skolverket (1997)
Kursplaner i svenska och svenska 2

Obligatorisk

Skolverket
Nya språket lyfter. http://www.skolverket.se/content/1/c4/87/47/Observationsschema_webb.pdf
2008 :
Obligatorisk

Strömquist Siv
Skrivprocessen : teori och tillämpning
3., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 180 s. :
ISBN: 978-91-44-00431-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 171 s

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Trageton Arne, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 199 s. :
ISBN: 91-47-05236-8 (korr.) z 47-05236-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 190 s

Svenska och engelska artiklar
tillkommer vid kursstart :
Obligatorisk

Skönlitteratur väljes i samråd med lärarna vid kursstart av följande författare:
Måns Gahrton, Lennart Hellsing, Tove Jansson, Astrid Lindgren :
Obligatorisk

Referenslitteratur:

Listiga räven smyger vidare : litteraturen som väg till kunskap från år 4
Alleklev Birgitta, Lindvall Lisbeth
Stockholm : En bok för alla : 2003 : 83 s. :
ISBN: 91-7221-319-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Pärlor på svenska : böcker för barn och ungdomar med svenska som andraspråk
Andersson Fia, Löthagen Annika, Sohlgren Karin
3., omarb. uppl. : Lund : BTJ förlag : 2007 : 272 s. :
http://www.btj.se/forlag/utgivning/boktips/bocker_barn/bilder/parlor.jpg
ISBN: 978-91-7018-584-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 183 s

Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand.
Björk Maj, Liberg Caroline
1. uppl. / 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 165, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-72268-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Björn Christina
Barn skapar text : om kulturdialog i skolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 1997 : [14], 203 s. :
ISBN: 91-7153-547-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 219 s

Storylineboken : handbok för lärare
Falkenberg Cecilie, Håkonsson Erik, Claesdotter Annika
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 336 s. :
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 9-255

Heilä-Ylikallio Ria
Vad berättar barntexter? : mönster i texter skrivna av barn i åldern sex och åtta år
Åbo : Åbo Akademis förl. : 1997 : 187 s. :
ISBN: 952-9616-91-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : analys av en pedagogisk kontrovers = [Can you get any wiser from studying the reading debate?] : [analysis of a pedagogical controversy]
Solna : Ekelund : 1999 : 293 s.a ([2], 293, 2 s.) :
ISBN: 91-646-1315-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Jonsson Carin
Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2006 : 318 s, valda delar s 31-76, 201-270 :
urn:nbn:se:umu:diva-862
ISBN: 91-7264-127-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Kullberg Birgitta
Learning to learn to read
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 1991 : [14], xi, [1], 352, [3] s. :
ISBN: 91-7346-240-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 81 s

Kåreland Lena
Modernismen i barnkammaren : barnlitteraturens 40-tal
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1999 : 400 s. :
ISBN: 91-29-64601-4 (inb.) ; 375:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Liberg Caroline
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun
Uppsala universitet : 2004 : 14 s :

Skolverket
Att läsa och skriva - en kunskapsöversikt baserad på forskning och beprövad erafarenhet : Myndigheten för skolutveckling HYPERLINK "http://www.skolutveckling.se/publikationer" www.skolutveckling.se/publikationer_
2003 : 130 s :

Smith Frank
Läsning
3., [dvs 2.] [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2000 : 229 s. :
ISBN: 91-47-04984-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg : om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : slutbetänkande
[Ny tr.] : Stockholm : Fritze : 1997 : [2], 517, [5] s. :
ISBN: 91-38-31429-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande.
Nauclér Kerstin, Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
ISBN: 91-973703-3-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Tankens mosaik : om mötet mellan text och läsare.
Keene Ellin Oliver, Zimmermann Susan, Jakobsson Ulrika, Fihn Carina
Göteborg : Daidalos, 2003 (Uddevalla : 269 s. : ill. :
ISBN: 91-7173-174-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
Wåhlin Kristian, Asplund Carlsson Maj
Stockholm ; a Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 259 s. :
ISBN: 91-7139-182-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst