Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15 hp
Innehåll
Kursen innehåller en översikt av studie- och yrkesvägledningens utveckling och dess roll i samhället samt det svenska utbildningsväsendets organisation. Kursen behandlar metoder och modeller för vägledning, samt träning i kommunikationsfärdigheter. Studie- och yrkesvägledning studeras utifrån olika perspektiv och styrdokument. Dessutom ingår psykologiska och social-psykologiska teorier som ligger till grund för förståelse och analys av fenomen i människors karriärutveckling, studie- och yrkesvägledande samtal samt information/undervisning. I kursen ingår grundläggande IKT (informations- och kommunikationsteknik.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för studie- och yrkesvägledningens utveckling och nuvarande funktion i det svenska samhället. - tillämpa grundläggande färdigheter för vägledning. - redogöra för en problemlösande samtalsmodell för vägledning. -redogöra för olika psykologiska och socialpsykologisk teorier och visa på deras tillämpbarhet i för studie- och yrkesvägledning relevanta sammanhang. - diskutera och problematisera den studie- och yrkesvägledande verksamheten utifrån olika perspektiv och styrdokument
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt samhällskunskap A.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och gruppövningar. Vid de laborativa inslagen används video- och ljudinspelningar. I kursen ingår också att genomföra projektarbeten och intervjuer. Laborationer, gruppövningar och projektarbeten är obligatoriska.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina dels genom muntliga och skriftliga redovisningar. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). Övriga uppgifter betygssätts enligt betygsskalan underkänd (U) och godkänd (G). Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och välgodkänd (VG). För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera historiska skeenden och teorier ur olika aktörers perspektiv. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare fyra provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångs-registrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Umeå School of Education. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på universitetets hemsida (www.umu.se/blankett/SA/)
Litteratur
Kurslitteratur
Aktuella artiklar, rapporter och styrdokument tillkommer
Obligatorisk
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering. Skolverket 2009. www.skolverket.se (publikationer)
Obligatorisk
Introduktion till socialpsykologi.
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.]uppl. :
Lund :
Studentlitteratur, 2000 ; (Lund :
270 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00597-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Lars
Psykologins grunder
4. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
ISBN: 978-91-44-01876-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)
Obligatorisk
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet mm (Lpo 94)
Obligatorisk
Grundläggande samtalsmetodik
: en handbok för hjälpare
Nelson-Jones Richard, Zetterström Gun
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
247 s. :
ISBN: 91-44-04305-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Nilsson Göran
Studie- och yrkesvägledning - i vems intresse? Lic avhandling
Umeå universitet :
2006 :
Kurslitteratur
Aktuella artiklar, rapporter och styrdokument tillkommer
Allmänna råd och kommentarer om studie- och yrkesorientering. Skolverket 2009. www.skolverket.se (publikationer)
Introduktion till socialpsykologi.
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.]uppl. :
Lund :
Studentlitteratur, 2000 ; (Lund :
270 s. : ill. :
ISBN: 91-44-00597-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bana vägen mot framtiden
: karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
Lundahl Lisbeth, Dresch James
1. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2010 :
253 s. :
ISBN: 978-91-44-05492-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning
: med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Lars
Psykologins grunder
4. uppl. :
Lund :
Studentlitteratur :
2007 :
ISBN: 978-91-44-01876-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94)
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet mm (Lpo 94)
Grundläggande samtalsmetodik
: en handbok för hjälpare
Nelson-Jones Richard, Zetterström Gun
Lund :
Studentlitteratur :
2005 :
247 s. :
ISBN: 91-44-04305-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Nilsson Göran
Studie- och yrkesvägledning - i vems intresse? Lic avhandling
Umeå universitet :
2006 :