Checklista inför studiestart
Innan den första dagen på din utbildning behöver du ta några viktiga steg.
1.Andra antagningsbeskedet
När du har blivit antagen eller vill stå kvar som reserv till en utbildning behöver du inte svara på andra antagningsbeskedet för att behålla din plats. Vill du inte ha kvar din plats kan låta en reserv få din plats genom att lämna återbud på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt UMU-id) eller kontakta ansvarig institution.
2.Aktivera ditt UMU-id och MFA
Som ny student får du automatiskt ett UMU-id, men du måste själv aktivera det. Det kan du vanligtvis göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare. Du får inget särskilt meddelande – håll själv koll när det går att aktivera.
Ditt UMU-id behöver du när du ska:
- registrera dig på utbildningen
- lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
- kolla din studentmejl
- skaffa UMU-kort
- använda datorer i datorsalar och universitetets wifi
MFA – ökar din digitala säkerhet
För att öka säkerheten och minska risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto behöver du aktivera MFA (multifaktorautentisering). MFA behövs för att du ska kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt UMU-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt UMU-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
3.Registrera dig på kursen
You need to be registered for the course in the study documentation system in order to keep your place (seat) and to have your results recorded during the course. Online registration is open between 25/08/2025 - 02/09/2025. If you do not register by 2 - september at the latest, you risk losing your place.
To be able to sign in to register online, you need to have activated your Umu-id account.
It is important that you make sure to register on time so that you do not risk losing your place on the course. You will also not be able to access the course in the Canvas learning platform until you are registered.
If you are unable to attend during the registration and introduction, you need to contact the study administrator in advance, or else you risk losing your place (seat) at the course.
4.Studiestart
2025-09-01
13:00-13:45
About the course
Course Information
Course start is September 1 and the final seminar is January 14, 2026. You´re welcome to contact the Course coordinator before the start of the course to discuss the choice of subject for your thesis.
The course is completely web-based and all supervision takes place via Zoom.
Download the Zoom program well in advance of the course start. Link to zoom for students
Contact us!
Course coordinator:
Agneta Hörnell
Study administrator:
Patrik Wallström
Stöd och hjälp
Vi stöttar våra studenter för att skapa en utbildningsmiljö med lika villkor.