"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kulturentreprenörskap och strategisk planering, 30 hp

Engelskt namn: Cultural entrepreneurship and strategic planning

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KA022

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kulturanalys: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-06-18

Innehåll

Kursen ”Kulturentreprenörskap och strategisk planering” behandlar strategisk kommunikation, marknadskommunikation, interkulturell kommunikation och planerad kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värde. Vidare diskuteras relationen mellan traditionella och så kallade nya medier. I kursen ingår en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom upphovsrätt och intellectual property, avtalsrätt, associationsrätt och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Begreppet konst och konstnärskap problematiseras ur ett juridiskt perspektiv. Vidare behandlas yttrandefrihet, arbetsrätt och fackliga relationer.
Kursen belyser också affärs- och företagsverksamheters betydelse för kultursektorn. Konkret individuell projektutveckling ingår fortlöpande, liksom relationen mellan mentor och adept. Därutöver innehåller terminen en fördjupning i nya medier och relevant programvara för bland annat gestaltningar av digital kommunikation. Studenterna fortsätter arbetet med webbnärvaro, portfolio etc. Kontakt tas med lämplig organisation/yrkeskategori för att hitta en extern handledare inför examensarbetet termin fyra. Kursen består av följande moment

Moment 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)
Strategic communication and media relations
I momentet ingår såväl teoretisk orientering om olika inriktningar av strategisk kommunikation som tillämpade övningar i marknadskommunikation och planerad kommunikation. Vidare problematiseras begreppet interkulturell kommunikation. Begreppet PR diskuteras och problematiseras, liksom varumärken och deras värde. Relationer till traditionella och så kallade nya medier behandlas från både entreprenörens och kundens perspektiv. Konkret individuell projektutveckling ingår fortlöpande, liksom relationen mellan mentor och adept. Momentet ger också fördjupning i nya medier och relevant programvara för bland annat gestaltningar av digital kommunikation. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin webbnärvaro, portfolio etc. Kontakt tas med lämplig organisation/yrkeskategori för att hitta en extern handledare inför examensarbetet termin fyra.

Moment 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)
Ethics, legislation and contracts for cultural entrepreneurs
Detta moment ger en orientering i etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer, såsom upphovsrätt och intellectual property, avtals-, associations- och skatterätt med inriktning mot kultursektorn. Begreppet konst och konstnärskap problematiseras ur ett juridiskt perspektiv. Vidare behandlas yttrandefrihet, arbetsrätt och fackliga relationer. Fortsatt arbete pågår med förberedelser inför examensarbetet. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin webbnärvaro, portfolio etc.

Moment 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)
Business development and financing
Momentet ger en orientering i affärs- och företagsverksamheters betydelse för kultursektorn. Teoretiska perspektiv om ekonomisk omvärldsanalys och marknadsanalys behandlas och tillämpade övningar genomförs. Inventering av lämpliga företags- och anställningsformer såsom eget företagande, projektarbete, arbete i offentliga institutioner och ideella organisationer görs. Begreppen affärsmodell, affärsutveckling och affärsplan behandlas. En orientering ges om budget, finansiering och redovisning. Momentet behandlar också nätverksbyggande och olika finansieringsmodeller, samt om hur olika offentliga stödformer för företagande, fund-raising, projektmedel (fonder, stiftelser, EU-medel, etc.) och andra ekonomiska samverkansformer fungerar. Fortsatt arbete med förberedelser inför examensarbetet. Studenterna arbetar kontinuerligt med sin webbnärvaro, portfolio etc.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • redogöra för regelverk och lagar inom upphovs-, avtals-, associations-, arbets- och skatterätt
  • redogöra för grundläggande teorier kring kommunikation och PR
  • redogöra för finansieringsformer och sponsring
  • uppvisa förståelse för kommunikationsteorier
  • uppvisa förståelse för entreprenörsverksamheter ur såväl sociala, ekonomiska som juridiska perspektiv
  • uppvisa förståelse för marknadsanalys, omvärldsanalys, affärsplaner, nätverksbyggande och finansiering
  • uppvisa färdighet i att i tal, skrift och med hjälp av digitala gestaltnings- och presentationsformer kunna kommunicera och presentera projekt- och företagsidéer
  • uppvisa färdighet i kommunikation och strategisk planering
  • uppvisa färdighet i juridiska och ekonomiska regelverk och praxis
  • uppvisa färdighet i affärsplanering och finansiering

Efter avklarat moment 1 skall studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier kring kommunikation, PR och varumärken
  • i tal, skrift och med hjälp av digitala gestaltnings- och presentationsformer kommunicera och presentera projekt- och företagsidéer
  • uppvisa ett medvetet förhållningssätt till social och kulturell mångfald

Efter avklarat moment 2 skall studenten kunna:

  • redogöra för regelverk och lagar inom upphovs-, avtals-, associations-, arbets- och skatterätt
  • redogöra för juridikens och ekonomins praxis för kulturentreprenören
  • ha insikt i och respekt för upphovsrätt och andra mellanmänskliga frågeställningar som aktualiseras inom kultursektorn

Efter avklarat moment 3 skall studenten kunna:

  • uppvisa färdighet i marknadsanalys, omvärldsanalys och nätverksbyggande
  • uppvisa förståelse för och färdighet i affärsplanering och finansiering

Behörighetskrav

Godkänt resultat från termin 1 och 2 på HGKEP Kulturentreprenörsprogrammet eller motsvarande kunskaper. Högst 7.5 hp får saknas från tidigare nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/

Vid samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända.  För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt lägst 20 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se:  http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

MOMENT 1. Strategisk kommunikation och medierelationer (10 hp)

Marknadsföring för kulturarbetare : [personlig försäljning, affärsidé, kundvård, att ta betalt, frilansare]
Engström Roffen, Odencrants Ulf
3. uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2003 : 144 s. :
ISBN: 91-7027-282-4 : 211:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Intercultural communication : a reader
Samovar Larry A., Porter Richard E., McDaniel Edwin R.
13th ed. : Boston, Mass. : Wadsworth Cengage Learning : c2012 : ix, 518 p. :
ISBN: 978-0-495-89831-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategisk kommunikation : forskning och praktik
Falkheimer Jesper, Heide Mats
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 403 s. :
ISBN: 978-91-44-07055-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Werner Runebjörk Isabel
Ditt personliga varumärke : om retorik, värderingar och förtroende
2. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 154 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-07770-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-48, 75-94.

Westanders pr-handbok 2010
Stockholm : Westander : 2010 : 36 s. :
Obligatorisk

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
7., [utvecklade] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2009 : 315 s. :
ISBN: 978-91-7331-238-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 16-69, 110-119, 266-277, 284-302.

Optimal marknadskommunikation
Dahlén Micael, Lange Fredrik, Gylldorff Lars
2. uppdaterade uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 605 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08877-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Marketing management
Kotler Philip, Keller Kevin Lane
14. ed., Global ed, : Harlow : Pearson Education : 2012 : 679 s. [131] :
ISBN: 978-0-13-210292-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

MOMENT 2. Etik, lagar och avtal för kulturentreprenörer (10 hp)

Johansson Svante
Associationsrätten
4., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2011 : 113 s. :
ISBN: 978-91-39-20507-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2012 : 248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schmidt Tony
Arbetsrätt : praktisk handbok för chefer och företagare
Malmö : Liber : 2012 : 153 s. :
ISBN: 978-91-47-09729-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikjuridik : rättigheter och avtal på musikområdet : handbok för musikbranschens aktörer
Stannow Henrik, Hillerström Håkan
4., rev. och omarb. uppl. : Stockholm : CKM : 2010 : 599 s. :
ISBN: 978-91-7040-091-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Förteckning över tillämpliga lagar tillhandahålls vid kursstart för egen utskrift. Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bernitz Ulf
Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens : [upphovsrätt, patent, mönster, varumärken, namn, firma, otillbörlig konkurrens]
12., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2011 : xvii, 458 s. :
ISBN: 978-91-7223-464-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Civilrätt
Agell Anders, Malmström Åke, Ramberg Christina, Sigeman Tore
21., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 375 s. :
ISBN: 978-91-47-09527-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Ramberg Christina
Kontraktstyper
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2005 : 317 s. :
ISBN: 91-39-20389-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Rosén Jan
Upphovsrättens avtal : regler för upphovsmäns, artisters, fonogram-, film- och databasproducenters, radio- och TV-bolags samt fotografers avtal
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2006 : 451 s. :
ISBN: 91-39-20396-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Stare Peter
Att anställa för begränsad tid
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2003 : 131 s. :
ISBN: 91-39-10637-3 : 368:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Lagbok.

MOMENT 3. Affärsutveckling och finansiering (10 hp)

Din guide till EU-stöd
Sveriges riksdag : 2007 :
http://www.eu-upplysningen.se/Global/EU-upplysningen/PDF/Guide_EU-stod_0711_PDF.pdf
Obligatorisk

Från idé till verklighet. Information om EU-program 2007-2013.
Sveriges kommuner och landsting : 2007 :
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39124_1.pdf
Obligatorisk

Grönkvist Uno
Sponsring & event marketing
1. uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2000 : 256 s. :
ISBN: 91-7027-261-1 (korr.) (inb.) ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 9-34, 135-180, 220-241.

Starta & driva företag
Lundén Björn, Bokelund Svensson Ulf
19., [rev.] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-7027-754-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundén Björn
Kulturarbetarboken : skatt, deklaration, ekonomi, juridik
13., [uppdaterade] uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2012 : 248 s. :
ISBN: 978-91-7027-764-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Luspank och idérik : överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare
Thordén Ulla-Lisa, Östberg Thomas
1. uppl. : Malmö : Liber : 2010 : 228 s. :
ISBN: 978-91-47-09504-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Finansiering : en handbok i hur du finansierar ditt företag från start till notering
Tovman Peter, Sagell Dan-Michael
1. uppl. : Näsviken : Björn Lundén information : 2008 : 149 s. :
ISBN: 978-91-7027-556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 9-42, 107-112.

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Referenslitteratur

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 173-274.

Dahlberg Kai
Fonder & stipendier i Sverige.
26. omarb. uppl. : Färgelanda : Svensk stipendieförmedling : 2011 : 240 s. :
ISBN: 978-91-976150-5-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagerskan : om kvinnor och entreprenörskap
Holmquist Carin, Sundin Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2002 : 221 s. :
ISBN: 91-7150-860-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 11-67, 115-137, 189-200.

Företag och marknad : samarbete och konkurrens. Grundbok
Ljung Jörgen, Nilsson Per, Olsson Ulf E.
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 585 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-03477-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2009 : 119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Starta eget handboken : en detaljerad uppslagsbok för dig som vill starta ett eget företag
Kullstedt Mats, Melin Lars
30., rev. uppl. : Stockholm : Småföretagsplanerarna : 2011 : 381 s. :
ISBN: 978-91-87254-30-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Mullins John W.
The new business road test : what entrepreneurs and executives should do before writing a business plan
3. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xviii, 315 s. :
ISBN: 978-0-273-73279-2 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Scholarship and grants : how to find the money you need : a comprehensive guide with 4600 different scholarships and grants for all kind of purposes
[Nacka] : [Stöd & stipendier] : cop. 2002 : 960 s. :
databas
ISBN: 91-972644-7-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellman Lars
Stora Fondboken 2011 : din hjälp att hitta rätt i stipendiedjungeln : över 7500 fonder, stipendier och bidrag inom alla tänkbara områden
Nacka : Stöd o Stipendier AB : 2010 : 939 s. :
ISBN: 91-979176-0-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst