Engelskt namn: Applied Culture Studies II
Denna kursplan gäller: 2026-08-31 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2026-08-31
Kurskod: 1KA032
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Etnologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kulturanalys: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Konst- och bildvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Museologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-12-22
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-02-27
Kursen ger fördjupade analytiska perspektiv och konkreta verktyg för forskning i tillämpad kulturvetenskap. Under första halvan av kursen planeras och genomförs ett individuellt skrivprojekt i form av en vetenskaplig artikel eller en forskningsplan till en doktorandansökan. Andra halvan av kursen ger en fördjupning i diskursanalys som teori och metod med tillämpning i aktuell kulturvetenskaplig forskning, samt kunskaper om bildanalys och verktyg för visuell och multimedial kommunikation.
Kursen utgör termin 3 på Masterprogrammet i tillämpad kulturvetenskap, HAKVM 120 hp.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Individuellt skrivprojekt 1 (7,5 hp)
Individual Writing Project 1
Modulen inleds med introduktion och förberedelse inför valt projekt. Det valda projektet kan bestå av att skriva en vetenskaplig artikel tänkt för publicering i tidskrift med peer-review, eller en projektansökan till doktorandanställning. Under handledning förväntas varje student inledningsvis upprätta en arbetsplan för hur projektet ska organiseras, genomföras och utvärderas. En synopsis eller projektplan för arbetet ska skrivas, presenteras och ventileras vid ett seminarium i slutet av modulen. Därtill tillkommer ett seminarium som ska behandla värdering och urval av projektskrivningar, samt ett individuellt inlämningsarbete som behandlar kritik av vetenskapliga artiklar. Modulen läses gemensamt med Masterprogrammen i litteraturvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 2: Individuellt skrivprojekt 2 (7,5 hp)
Individual Writing Project 2
Under modulen genomför, färdigställer och utvärderar studenten det individuella projekt som påbörjades under modul 1. Projektets resultat, en vetenskaplig artikel eller forskningsplan, redovisas och ventileras vid ett slutseminarium. Modulen läses gemensamt med Masterprogrammen i litteraturvetenskap och medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 3: Tillämpad diskursanalys (7,5 hp)
Applied Discourse Analysis
Modulen behandlar diskursanalys som teori och metod. Den ger en filosofihistorisk bakgrund till diskursbegreppet, med fördjupning i kritisk diskursanalys och diskursteori. Med konkreta exempel från aktuell forskning diskuteras möjligheter och utmaningar med att använda diskursanalys i kulturvetenskaplig forskning. Modulen innehåller även tillämpningsövningar, där studenten får genomföra diskursanalys på eget material. Modulen läses gemensamt med Masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
Image Analysis and Visualization Techniques
Modulen ger en fördjupning i teorier och metoder för visuell och multimedial kommunikation. Studenten lär sig att kritiskt analysera visuella budskap och de betydelsebärande lager som kan skapas i kombinationer av färg, bild, text och textinnehåll. Genom praktiska tillämpningar utvecklar studenten färdighet i att visualisera och förmedla projekt och forskningsresultat. Modulen läses gemensamt med Masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap.
Modul 1: Individuellt skrivprojekt 1 (7,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Individuellt skrivprojekt 2 (7,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 3: Tillämpad diskursanalys (7,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Filosofie kandidatexamen i etnologi, kulturanalys, konst- och bildvetenskap, museologi eller motsvarande, samt minst 30 hp i avslutade kurser på avancerad nivå. Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, självstudier, handledning samt planering och genomförande av studentledda seminarier.
I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1: Individuellt skrivprojekt 1 (7,5 hp)
Modulen examineras dels genom en skriven synopsis kring vetenskaplig artikel eller projektplan för doktorandtjänst som läggs fram vid ett seminarium, dels genom seminariebehandling samt skriftlig uppgift kring värdering och kritisk granskning av vetenskapliga ansökningar och vetenskapliga artiklar. Helhetsbetyget för modulen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Modul 2: Individuellt skrivprojekt 2 (7,5 hp)
Modulen examineras genom seminariebehandling av utfört, färdigt projekt; det vill säga vetenskaplig artikel eller forskningsplan för doktorandtjänstansökan. Under seminariet förväntas studenten både presentera sin egen artikel eller forskningsplan och kommentera någon kurskamrats arbete. Helhetsbetyget för modulen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Modul 3: Tillämpad diskursanalys (7,5 hp)
Modulen examineras löpande genom seminarier, gruppuppgifter samt genom en individuell hemtentamen. Betygsskalan för seminarier och gruppuppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för hemtentamen är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt på individuell hemtentamen. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och gruppuppgifter samt Väl godkänd på individuell hemtentamen.
Modul 4: Bildanalys och visualisering (7,5 hp)
Modulen examineras löpande genom seminarier, genomförda skriftliga och praktiska uppgifter och en avslutande individuell fördjupningsuppgift. Betygsskalan för seminarier och obligatoriska uppgifter är Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygsskalan för individuell slutuppgift är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på hela modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och obligatoriska uppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på modulen krävs betyget Godkänd på alla seminarier och obligatoriska uppgifter samt Väl godkänd på fördjupningsuppgiften.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni) samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Diskursanalys som teori och metod.
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via UB på engelska.
Young Robert
Untying the text : a post-structuralist reader
Boston, Mass. : 1981 : 326 s. :
ISBN: 071000804X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: The Order of Discourse
Michel Foucault
Inaugural lecture at the Collège de France, given 2 December 1970
s. 48-78
Fairclough Norman
Analysing discourse : textual analysis for social research
New York : Routledge : 2003 : vi, 270 s. :
ISBN: 9780415258937
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hegemony and socialist strategy : towards a radical democratic politics
Laclau Ernesto, Mouffe Chantal
2. ed. : London : Verso : 2001 : xix, 198 s. :
ISBN: 1859846211
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strand Daniel
I am a Viking! : DNA, popular culture and the construction of geneticized identity
Taylor & Francis : 2021 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-433610
Obligatorisk
Restoring trust? Public communication from Swedish Universities about the post-truth crisis
Carlsson Eric, Carbin Maria, Nilsson Bo
Critical Studies in Education : 2023 :
DOI: 10.1080/17508487.2023.2203405
Obligatorisk
Läsanvisning: Critical Studies in Education, 64:5 2023
s. 497-514
Bildens retorik
Barthes Roland, Hayden Hans, Aspelin Kurt
Stockholm : Faethon : 2016 : 64 sidor :
ISBN: 9789198275926
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Chandler Daniel
Semiotics: The Basics
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781315311050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Representation : cultural representation and signifying practices.
Hall Stuart, Evans Jessica., Nixon Sean.
2nd ed. : London : SAGE : 2012. : 1 v. :
ISBN: 1-84920-547-7 ¹70.00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gunther Kress
Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication
uuuu-uuuu :
ISBN: 9781282443600
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst