"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projektledning och digital produktion, 30 hp

Engelskt namn: Project Management and digital Production

Denna kursplan gäller: 2018-01-15 och tillsvidare

Kurskod: 1KO002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-08-30

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2017-10-24

Innehåll

Kursen består i specialorienterade studier i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Den studerande ska nå grundläggande kunskaper i projektarbete, projektorganisering, projektledning och projektstyrning och bli förtrogen med taktiska och operativa modeller för marknadsföring. Under kursen ska den studerande även tillägna sig nödvändiga kunskaper och färdigheter för att planera och genomföra ett strategiskt kommunikationsprojekt. Kursen utgör termin 4 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. I kursen ingår momenten nedan:

Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)
Marketing
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i följande teman:

Omvärldsanalys och strategisk marknadsföring: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Beslut om segmentering, differentiering och positionering samt varumärket.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation såsom e-marknadsföring

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Moment 2: Projektledning (7,5 hp)
Project Management
Under momentet förvärvas kunskaper rörande projektarbete, projektfaser, projektplanering, projektorganisering, projektledning och projektstyrning. Vidare behandlas vad det innebär att arbeta i team och att fatta gruppbaserade beslut. Momentet innefattar praktiska övningar samt kunskaper om projektarbetet i relation till den egna organisationen. Projektbudgetering och finansiering behandlas liksom metoder för projektidéutveckling. Ett konkret projektarbete genomförs. Stor vikt läggs vid utarbetande av projektplan, projektrapport samt vid presentationer av projektidéer och resultat. Efter avslutat moment skall den studerande ha förståelse för olika intressenters roller och ansvar samt individens roll i ett projekt vad gäller ledning, arbetsklimat och motivation.

Moment 3: Kommunikationsprojekt I (7,5 hp)
Communication project I
I det här momentet tillämpas kunskaperna från tidigare moment i praktiken. Det strategiska kommunikationsprojektets olika roller diskuteras och problematiseras. Projektbudgetering och finansiering behandlas. Digitala verktyg för projekthantering introduceras och används genomgående liksom viss annan relevant programvara. Studenten ska dokumentera projektarbetet, på såväl individuell som på gruppnivå, genom att skriva projektdagbok. I momentet ingår även grunderna för berättande i rörlig bild och visuell kommunikation. Den studerande skall förvärva nödvändiga kunskaper och färdigheter för att kunna beställa rörlig bild och ljud utifrån olika kommunikationsmål, videons användningsområde och budget. Därtill ska studenten kunna visa hur uttrycken måste anpassas för publiceringssammanhanget.


Moment 4: Kommunikationsprojekt II (7,5 hp)
Communication project II
Momentet behandlar vad ett konkret projektarbete med att ta fram en kommunikationsplan kan innefatta samt vad budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering innebär i teori och praktik. I momentet ingår såväl teoretisk orientering som praktisk tillämpning av olika inriktningar inom strategisk kommunikation. Stor vikt läggs vid författande av kommunikationsplanen och vid utarbetande av kommunikationsinsatserna. Studenten övar praktiska färdigheter för att använda digitala medier för de olika kommunikationsinsatserna.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:    

  • de teoretiska grunderna i projektledning, projektarbete, projektutveckling, och projektekonomi samt grundläggande principer och metoder för marknadsföring samt praktiskt kunna tillämpa dessa i konkreta fall
  • uppvisa förmåga att arbeta problemlösande i grupp samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
  • planera eget arbete och hantera  tidsramarna för ett projekt
  • kunna utarbeta en kommunikationsplan och analysera och diskutera behovet av olika kommunikationsinsatser
  • producera digitala gestaltnings- och presentationsformer samt diskutera deras förutsättningar
  •  kommunicera såväl skriftligt som muntligt med olika aktörer i relation till projektet

Efter genomfört moment 1 (Marknadsföring) ska studenten kunna:

  • förklara och exemplifiera centrala begrepp och modeller inom marknadsföring
  • förklara hur faktorer i organisationers marknadsmiljö beaktas vid marknadsföringsbeslut
  • förklara och analysera de olika komponenterna i marknadsföringsmixen
  • analysera och fatta beslut om lämpliga marknadsföringsstrategier utifrån organisationers värdeerbjudande
  • diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR

Efter genomfört moment 2 (Projektledning) förväntas studenterna kunna:

  • förklara grunderna i projektledning,
  • starta, genomföra och avsluta projekt, vilket innebär att studenterna ska kunna planera, styra och kontrollera ett reellt projekt,
  • analysera ett projekts beroende av sin omgivning, gällande såväl händelser som olika intressenters potentiella påverkan,
  • planera sin egen tid och ha en förståelse för tidsplaneringsverktyg och
  • förklara och verka för att utveckla team och identifiera mellanmänskliga problem som uppstår i ett projekt.

Efter genomfört moment 3 (Kommunikationsprojekt I) ska studenten kunna:

  • förklara de olika rollerna i ett projekt i strategisk kommunikation
  • planera ett projektarbete ur ett kommunikativt perspektiv
  • uppvisa insikter i projektarbetets ekonomiska förutsättningar
  • utarbeta en projektplan och andra relevanta projektdokument
  • reflektera över gruppens projektarbete och det egna lärandet och den egna rollen i projektarbetet
  • beställa rörlig bild och ljud utifrån kommunikationsmålen, videons användningsområde, målgrupp och budget och bedöma om den färdiga videon uppfyller uppsatta kommunikationsmål,
  • använda de tekniska verktyg som behövs för videoproduktion
  • ställa samman en projektrapport

Efter genomfört moment 4 (Kommunikationsprojekt II) ska studenterna kunna:

  • utarbeta en kommunikationsplan
  • förklara det strategiska kommunikationsarbetets arbetsprocess
  •  tillämpa teorier angående budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering i det konkreta kommunikationsprojektet
  • •    genomföra de för projektet relevanta kommunikationsinsatserna med hjälp av digital teknik och utifrån tilldelade roller
  • •    reflektera över gruppens projektarbete och det egna lärandet och den egna rollen i projektarbetet
  • •    presentera en komplett projektrapport

Behörighetskrav

Univ: Godkända resultat från termin 1 till och med 3 på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES). Högst 7,5 hp får saknas från närmast föregående termin.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Moment 1: Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  I momentens fyra delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Moment 2: Momentinnehållet behandlas genom introducerande föreläsningar, egenarbete, seminarium, handledning och workshops. En central del av kursen bygger på s.k. casebaserad undervisning, (d.v.s. utifrån problemlösning och hantering av händelseförlopp, skeenden och situationer i verkliga eller fiktiva organisationer). Detta sker i form av ett studentprojekt med träning i time management. Som en del av kursen ges även möjligheter att i såväl skriftlig som muntlig form presentera, diskutera och träna argumentation i relation till projektledning.
Momentet är upplagt i två parallella delar. Den ena delen utgörs av en teoretisk stödjande struktur som syftar till att ge grundläggande kunskaper rörande projekt och projektledning i dess organisatoriska sammanhang. Denna del stöds genom introducerande föreläsningar och litteraturseminarium som ges parallellt med kursens andra del. Kursens andra del syftar vidare till att, genom tillämpning och workshops samt med ett studerandecentrerat upplägg (casebaserad undervisning), ge en fördjupad förståelse för planering, styrning och kontroll av projekt. Studenterna arbetar i denna del i grupp och undervisningen baseras på de studerandes egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt. Inlärningen stöds genom workshops och handledning.

Moment 3 och 4: Innehållet behandlas genom föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, egenarbete och grupparbete. Bägge momenten är upplagda i två parallella delar, där den ena delen utgörs av en teoretisk struktur som stöds genom introducerande föreläsningar och litteraturseminarier som ges parallellt med momentets andra del. I den andra delen tillämpas de tillägnade kunskaperna praktiskt, i ett kommunikationsprojekt. Inlärningen stöds genom tillämpning, workshops och handledning. Utvärderingen av projektarbetet sker på såväl grupp- som individnivå.

Under moment 3 består den teoretiska strukturen av grundläggande kunskaper om kommunikationsprojektets olika roller samt rörlig bild och visuell kommunikation. Till denna första del hör också att, genom tillämpning och workshops, lära sig att använda de tekniska verktyg som behövs för videoproduktion. Momentets andra del syftar till att, genom ett studerandecentrerat upplägg (casebaserad undervisning), ge en fördjupad förståelse för ett kommunikationsprojekt. Studenterna arbetar i denna del i grupp och undervisningen baseras på de studerandes egen förmåga att planera sin tid samt omsätta och applicera sina kunskaper på ett studentprojekt.

Under moment 4 består den teoretiska strukturen av fördjupade kunskaper om hur man utarbetar en kommunikationsplan, det strategiska kommunikationsarbetets arbetsprocess samt hur man tillämpar teorier angående budskapsformulering, målgruppsanpassning, kanalval och utvärdering. Till denna första del hör också att, genom tillämpning och workshops, lära sig att använda de tekniska verktyg som behövs för att genomföra de för projektet relevanta kommunikationsinsatserna. Under momentets andra del fortsätter, och fördjupas, det studentcentrerade upplägget med ett kommunikationsprojekt som påbörjades under moment 3.

Examination

Varje enskilt moment examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Moment 1: Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. . För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen, studentprojektet samt aktivitet vid workshops. Den skriftliga tentamen motsvarar 50 procent av momentets totalpoäng och studentprojektet 50 procent. Studentprojektet genomförs gruppvis och examineras genom skriftlig inlämning och muntliga presentation. Kompletteringar av studentprojekt och andra obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum.

Moment 3 examineras i grupp genom aktiviteter vid seminarier och workshops, samt genom produktion av projektplan och projektdagbok. Den individuella examinationen sker i form av en individuell projektdagbok.

Moment 4 examineras i grupp genom produktion av kommunikationsplan, projektrapport och projektdagbok samt genom redovisning av kommunikationsplanen och kommunikationsinsatserna vid ett seminarium. Den individuella examinationen sker i form av en individuell projektdagbok.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På samtliga moment på denna kurs ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på sammanlagt 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande tillfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 3

Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

Moment 1: Marknadsföring (7,5 hp)

Marknadsföring : teori, strategi och praktik
Kotler Philip, Armstrong Gary, Parment Anders
2 uppl. : Harlow : Pearson : 2017 : xx, 493 s. :
ISBN: 978-1-292-21113-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Referenslitteratur

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Handelshögskolan Umeå Universitet (senaste upplagan)
Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. Företagsekonomi
USBE Företagsekonomi :

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.

Moment 2: Projektledning (7,5 hp)

Blomberg Jesper
Myter om projekt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 170 s. :
ISBN: 9789144093857
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tonnquist Bo
Projektledning
6., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2016 : 499 s. :
ISBN: 9789152336120
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3 och 4: Kommunikationsprojekt I och II (7,5 hp + 7,5 hp)

I samråd med handledare och beroende på projektets utformning kommer valda delar av litteraturen nedan att ingå i momenten.

Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Att köpa grisen i säcken. Vad alla smarta kommunikatörer vet om att beställa film.
Pophunters Film & TV :
http://pophunters.com/grisenisacken/

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-7331-507-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklam och PR som ger effekt
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 236 s. :
ISBN: 978-91-47-09718-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Projektkalkylen : praktisk handbok i projektekonomi
Eliasson Bengt, Norelid Carl, Forsgren Per-Åke
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 190 s. :
ISBN: 91-47-06457-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Geijer Erik
Skriva för webben
.SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/

Gustavsson Tomas
Agile : konsten att slutföra projekt
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 222 s. :
ISBN: 9789147116638
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Video i praktiken : om att samla in och sätta samman videobilder på ett någorlunda förnuftigt sätt : en bok för dig som vill bli skickligare på att berätta med rörliga bilder
Leirpoll Jarle, Lööf Klas
[Norge : Jarle Leirpoll] : cop. 2006 : 192 s. :
ISBN: 82-993648-4-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken finns att köpa som pdf.

Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Mossberg Lena, Nissen Johansen Erik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 183 s. :
ISBN: 91-44-03978-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Effektivt projektarbete
Wisén Jan, Lindblom Börje, Pérskaja Tanja
8., utök. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 331, [3] s. :
ISBN: 978-91-39-10952-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer: Månadskonto hos lynda.com under april och maj månad. Online software training, USA, månadskostnad beroende på dollar-kursen.

Referenslitteratur

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Bo
Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
ISBN: 978-91-7331-432-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
ISBN: 9789197513197
Se Umeå UB:s söktjänst

Cutlip & Center's effective public relations, 11. ed
Broom Glen M., Sha Bey-Ling
Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall: cop. : 2012 :

Tillgängliga webbplatser i praktiken
Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
ISBN: 978-91-7223-323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategisk kommunikation : en bok om organisationers relationer
Falkheimer Jesper, Heide Matsd 1968-
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 170 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31871-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03695-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommunikation i organisationer
Heide Mats, Johansson Catrin, Simonsson Charlotte, Heide Mats
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 281 s. :
ISBN: 978-91-47-09483-7
Se Umeå UB:s söktjänst

L'Etang Jacquie
Public relations : concepts, practice and critique
London : SAGE Publications : 2008 : xiii, 290 s. :
ISBN: 978-1-4129-3047-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 226 s. :
ISBN: 91-44-03688-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Upplysning och propaganda : utvecklingen av svensk PR och information
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 200 s. :
ISBN: 91-44-03687-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Palm Lars
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 185 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31559-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03255-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst