Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-31
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-05 och 2012-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-09-04
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-23 och 2010-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2010-08-22
Kurskod: 1KO004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12
Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-04-15
Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets roll för strategisk kommunikation. De tre första momenten läses tillsammans med Programmet för medier och kommunikation. I kursen ingår momenten nedan.
Moment 1. Teorier inom Medie- och kommunikationsvetenskap (6,0 hp)
Theories in Media and Communication Analysis
Momentet fördjupar det vetenskapliga synsättet på olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till.
Moment 2. Vetenskapliga metoder (6,0 hp)
Methods in Media and Communication Analysis
Momentet fördjupar synen på vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning och färdigheter i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.
Moment 3. Omvärldsbevakning II (3,0 hp)
Issues Management II
Under momentet ges studenten möjlighet att fördjupa förståelsen för omvärldsbevakning som förberedelse för, och verktyg i, arbetslivet, med inriktning mot ett specifikt, avgränsat område. Studenten prövar sina kompetenser i ett praktiskt projekt som utmynnar i en skriftlig och muntlig redovisning.
Moment 4. Språk och kommunikation (7,5 hp)
Language and Communication
Momentet behandlar språkets roll för strategisk kommunikation och språkets betydelse för arbetet som informatör och strategisk kommunikatör. I momentet övas muntlig och skriftlig kommunikation som sedan utvärderas i grupp. Under momentet förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation.
Moment 5. Text och form II (7,5 hp)
Text and Form II
Under momentet över studenterna praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning, layout och trycksaksframställning. I kursmomentet ingår undervisning och övningar i typografi samt text- och trycksaksproduktion.
För godkänd kurs ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 1 (Teorier inom Medie- och kommunikationsvetenskap) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 2 (Vetenskapliga metoder) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 3 (Omvärldsbevakning II) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 4 (Språk och kommunikation) ska studenten kunna:
Efter avslutat moment 5 (Text och form II) ska studenten kunna:
Godkända resultat från termin ett (1) till och med termin tre (3) på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES), eller motsvarande. Minst 21 hp måste vara avklarade från närmast föregående termin, det vill säga från termin fyra (4).
Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. De tre första momenten läses tillsammans med fristående kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap C samt termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED).
För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.
Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.
Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.
På moment 1,2,4 och 5 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På moment 3 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd (VG) på hel kurs fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 21 hp.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.
Media and cultural theory
Curran James, Morley David
London : Routledge : 2006 : 308 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip059/2005006413.html
ISBN: 978-0-415-31704-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitetens följder
Giddens Anthony, Retzlaff Joachim
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 166 s. :
ISBN: 91-44-00142-8 ; 300:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Könet brinner! : texter
Butler Judith, Lindeqvist Karin, Rosenberg Tiina
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 330, [1] s. :
ISBN: 91-27-09573-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod.
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lehikoinen Cia
Hatar, hatar inte- : en analys av begreppet hatbrott i journalistiska nyhetstexter
Umeå : Institutionen för kultur och medievetenskaper, Umeå universitet : 2010 : 110 s. :
Obligatorisk
Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Strategic issues management : organizations and public policy challenges
Heath Robert L., Palenchar Michael J.
2. ed. : Los Angeles : SAGE : 2008 : 412 s. :
ISBN: 978-1-4129-5210-1 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst