"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Museologi C, 30 hp

Engelskt namn: Museology C

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2012-01-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1MU002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Museologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-13

Innehåll

Kursen omfattar yrkespraktik, rapportskrivning, muntlig presentation och handledning samt teoretisk introduktion. Tyngdpunkten ligger dels på yrkespraktiken och dels på genomförandet av ett enskilt uppsats- eller examensarbete. Undervisningen ges huvudsakligen i form av förberedande och avslutande seminarier, grupp- eller enskilda uppgifter samt grupphandledning och individuell handledning. I kursen ingår momenten: 1) Introduktion; 2) projektarbete/C-uppsats; 3) Yrkespraktik

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten: - kunna tolka ämnesutvecklingen inom museologin - ha erfarenhet av praktiskt arbete inom museum eller minnesvårdande institution - självständigt kunna analysera och beskriva olika teman inom det minnesvårdande fältet - kunna tillämpa detta genom att författa en vetenskaplig uppsats varigenom studenten ska behärska och ge prov på goda färdigheter i vetenskapligt uppsatsskrivande, inbegripet källkritisk kompetens

Behörighetskrav

Univ:Museologi A och B om vardera 30 högskolepoäng varav 7,5 hp från B-kursen kan vara oavslutad

Undervisningens upplägg

Närvaro är obligatorisk (om inte annat meddelas) vid seminarier, praktik, övningar samt gruppuppgifter. I mån av arrangemang och tillgängliga medel kan obligatorisk närvaro också förekomma vid konferenser/seminarier kring aktuella frågor inom ämnesområdet. Museologi C 30 hp Moment 1 Introduktion 3 hp Moment 2 Projektarbete/C-uppsats 15 hp Moment 3 Yrkespraktik 12 hp Ev. teoretisk läskurs (endast för de med tidigare yrkeserfarenhet) MOMENT 1. Introduktion (3 hp) Introduction Innehåll Momentet ger en översikt kring museologisk metod och teori i relation till valda aspekter av vetenskapsteori. Vidare introduceras uppsats- eller projektarbete inför moment 2. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten känna till och på en övergripande nivå - förvärvat insikt om vetenskapsteoretisk analys och museologisk forskning - vara förberedd att utarbeta en synopsis inför moment 3 MOMENT 2. Projektarbete / C- uppsats (15 hp) Project Work/Bachelors Thesis Innehåll Den studerande skall fördjupa sin förmåga att tillämpa vetenskaplig metodik och praxis i en avgränsad självständig forskningsuppgift som redovisas i en uppsats (ca 30 s.). Ämnet för uppsatsarbetet väljs av den studerande, men måste godkännas av momentansvarig. Uppsatsen kan ersättas av projektarbete inklusive individuell rapport. Projektarbetet kan helt eller delvis genomföras i nära samarbete med företag, organisationer eller museer. Projektarbete innebär att studenten planerar, leder, genomför och utvärderar hela projektet på egen hand. Det kan vara en utställning, ett pedagogiskt projekt, utvecklingsarbete av något objekt för publika ändamål, foto- eller annat dokumentationsuppdrag. Under förutsättning att erforderliga medel uppbringas (genom stipendium, projektmedel, sponsring eller motsvarande) kan projektet utföras utomlands. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten - tillägnat sig en fördjupad färdighet i uppsatsskrivning utifrån museologiska frågeställningar - visat prov på självständighet i fråga om uppbringande av källmaterial, planering av uppsats och dess genomförande MOMENT 3. Yrkespraktik (12 hp) Trainee Assignment Innehåll Momentet ger möjlighet att pröva att arbeta inom ett framtida yrkesområde. Praktiken genomförs vid nationellt eller regionalt museum, alternativt statligt organ för kulturmiljövård eller annan institution inom verksamhetsområdet. Studerande söker själv plats och bostad vid egen vald praktikort. Under momentet deltar den studerande på heltid i arbetet på praktikplatsen samt genomför en praktikuppgift. Av vikt är tillgången på handledning samt möjligheten till individuell anpassning av praktikuppgiftens inriktning. Praktiken kan utgöra en del av ett examensarbete som helt eller delvis genomförs i nära samarbete med organisationer eller företag till exempel i form av ledning eller utvärdering av projekt. Under förutsättning att erforderliga medel ställs till förfogande (genom stipendium, projektmedel eller motsvarande) kan yrkespraktiken utföras utomlands. Detta moment kan även läsas som en fortsatt teorikurs, vilket antingen tenteras fristående eller som teoretisk del av C-uppsatsen (inarbetas i påbörjat manus). OBS: Alternativet avser endast personer med tidigare yrkeserfarenhet från det museala fältet. Den studerande ska självständigt författa en projektrapport enligt angivna instruktioner. Rapporten examineras under ett avslutande seminarium. Förväntade studieresultat Efter genomgånget moment ska studenten - ha genomfört en självständigt utformad yrkespraktik - skrivit samt presenterat en individuell praktikrapport enligt angivna instruktioner - erhållit ett praktikintyg där praktikens innehåll och praktikantens genomförande bedömts av enskild handledare.

Examination

Examinationen sker skriftligt och muntligt fortlöpande och vid speciella examinationstillfällen. Moment 1 examineras skriftligen eller muntligen. Moment 2, projektarbetet/uppsatsen ventileras vid ett seminarium. Examination av momentet innebär aktivt deltagande i litteratur- och uppsatsseminarier, genomförande av oppositionsuppgift samt seminariebehandling av den egna uppsatsen. Moment 3 examineras genom fullgjord yrkespraktik samt avslutande praktikrapport som presenteras vid ett seminarium där också praktikuppgiften redovisas. Praktikrapporten skall innehålla en analys av arbetsplatsens organisation, verksamhet samt roll i samhället. Praktikuppgiftens innehåll specificeras av ansvarig lärare under moment 2. Bedömningen är i enlighet med högskoleförordningen utformad på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Betygsgrader: Moment 1: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Moment 2: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Moment 3: Godkänd, Underkänd För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment 2. Studerande som underkänts vid prov har möjlighet att delta i förnyat prov, enligt bestämmelser nedan. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator för att bestämma betyg för honom/henne. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment, undantaget moment 3 (praktik) som endast kan provas två gånger inom ramen för aktuell kursplan. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i museologi.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

MOMENT 1. Introduktion (3 hp)

Molander Joakim
Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 182, [2]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02690-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Take Your Master (´s) in Amsterdam, Reader Theoretical Museology, Master´s degree programme. Reinwardt Academy Museology Department, Amsterdam School of Arts, ed. Peter van Mensch, 1994. Kompendiet distribueras via museologin i Umeå. Take Your Master... kan komma att ersättas med valda artiklar från tidskriften Nordisk Museologi. Litteratur, artiklar m.m. enligt lärares anvisningar. MOMENT 2. Projektarbete/C-uppsats (15 hp) Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, Studentlitteratur, (Lund, 1998), 213 s. Florén, Anders & Ågren, Henrik, Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt, Studentlitteratur, (Lund, 1998), 178 s. Lathund för uppsatsskrivare, handledning från Inst. för historiska studier, Umeå universitet, 32 s. Litteraturen till respektive uppsats söks i första hand av enskild student, men kan även kompletteras i samråd med handledaren. MOMENT 3. Yrkespraktik (12 hp) Kavanagh, Gaynor, (ed.), Museum provision and professionalism, Routledge (London, 1994), 362 s. McManus, Paulette M. (ed.), Archaeological displays and the public: Museology and Interpretations, Second edition. Archetype Publications (London, 2000), 168 s. ICOM Study-serie - läses enligt lärares anvisningar. Webb: http://icom.museum/studse.html Litteratur, artiklar m.m. enligt lärares anvisningar.