Engelskt namn: Swedish as a Second Language B
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2012-01-15 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2015-01-11
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-01-15
Kurskod: 1NS017
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-05-11
I kursen studeras de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. Genom kursen tränas förmågan att kunna bedöma andraspråksinlärares språkprestationer. Svenskans uttal och grammatik studeras i ett fördjupat kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Genom den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, ges den studerande möjlighet att knyta ihop teori och praktik. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Moment 1 behandlar kultur och samhälle, invandrare och svenska minoriteter ur ett tvåspråkighetsperspektiv. Vidare studeras andraspråksinlärningens villkor med särskild tonvikt på tvåspråkighet som mål för undervisningen. Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Moment 2 behandlar andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. I momentet övas förmågan att analysera skriftligt språkmaterial samt att relatera detta till undervisningen och skolans mål. Vidare analyseras och utvärderas läromedel. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) I moment 3 behandlas didaktik i relation till ämnet svenska som andraspråk. Under praktikperioden ska den studerande beredas tillfälle att genomföra undervisning. Momentet ska ge kunskap i planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument i ämnet.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - Uppvisa fördjupade kunskaper om de språkliga och psykologiska processer som ligger bakom de två- eller flerspråkiga elevernas utveckling av språken. - Redogöra för och diskutera tvåspråkighet ur ett samhälls-, grupp- och individperspektiv. - Bedöma andraspråksinlärares språkprestationer på ett välmotiverat och konstruktivt sätt. - Redogöra för och diskutera andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling. - Analysera läromedel inom undervisningen i svenska som andraspråk. - Planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. - Analysera, tillämpa och koppla de praktiska erfarenheterna till litteraturen. Moment 1. Tvåspråkig utveckling (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Redogöra för den tvåspråkiga utvecklingen ur såväl ett individ- som grupp- och samhällsperspektiv. - Reflektera och diskutera hur kulturella faktorer påverkar den tvåspråkiga utvecklingen, bl.a. utifrån skönlitteratur. Moment 2. Språklig analys och bedömning (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Analysera en andraspråksinlärares språknivå. - Redogöra för och diskutera faktorer som påverkar illiteratas språkutveckling. - Analysera och utvärdera läromedel inom ämnet. - Göra lektionsplaneringar utifrån skönlitteratur. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: - Planera, genomföra och utarbeta egen undervisning utifrån skolans styrdokument. - Kunna göra en syntes av de praktiska och teoretiska kunskaperna i ett vetenskapligt arbete samt kunna opponera på och försvara ett vetenskapligt arbete.
För tillträde till kursen krävs lägst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A innefattande godkänd vfu.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarieövningar, gruppövningar, projektarbeten samt fältstudier. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.
Bedömningen görs genom muntliga eller skriftliga prov. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 hp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Moment 3. Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Obligatoriskt moment: praktik Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Axelsson Monica
Skolframgång och tvåspråkig utbildning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 503-537 :
Obligatorisk
Bakhtiari Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2006 : 298, [2] s. :
ISBN: 91-7037-199-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer
Fraurud Kari, Bijvoet Ellen
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 389-417
Haglund Charlotte
Flerspråkighet och identitet
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 359-387
Kulturterrorismen : en uppgörelse med tanken om kulturell renhet
Eriksen Thomas Hylland, Szentiványi Nora
Nora : Nya Doxa : 1999 : 71, [1] s. :
ISBN: 91-578-0335-8 ; 107:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
En "bra" svenska? : om språk, kultur och makt : en antologi inom projektet Språk och miljö
Sjögren Annick, Runfors Ann, Ramberg Ingrid
Tumba : Mångkulturellt centrum : 1996 : 111, [1] s. :
ISBN: 91-88560-01-5 ; 290:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stroud Christopher
Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 329-357 :
Obligatorisk
Mer än ett språk : antologi om flerspråkigheten i norra Sverige
Westergren Eva, Åhl Hans
2., [utök. och omarb. uppl.] : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 281, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-519-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
Arnberg Lenore, György-Ullholm Kamilla
Rev. och uppdaterad [utg.] /b av Kamilla György-Ullholm : Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2004 : 234 s. :
ISBN: 91-46-21072-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkliga möten : tvåspråkighet och kontaktlingvistik
Börestam Ulla, Huss Leena
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 129 s. :
ISBN: 91-44-01845-2 ; 229:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjärpe Jan
Tusen och en natt & den elfte september : tankar om islam
Stockholm : Prisma : 2003 : 190 s. :
ISBN: 91-518-4081-2 (inb.) : 257:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkbyte och språkbevarande : om samiskan och andra minoritetsspråk
Hyltenstam Kenneth, Stroud Christopher
Lund : Studentlitteratur : 1991 : 175 s. :
ISBN: 91-44-33241-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 3
Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer
Khader Naser, Sjöqvist Suzanne
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 1998 : xvii, [1], 233, [1] s. :
ISBN: 91-46-17167-3 (inb.) ; 280:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska främlingar : att älska Sverige med dess fel och brister : om invandrare och deras möjligheter
Liljeroth Lena, Rojas Mauricio
Stockholm : Gedin : 1997 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-7964-231-4 (inb.) ; 270:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Vit makt och blågula drömmar : rasism och nazism i dagens Sverige
Lodenius Anna-Lena, Wikström Per, Nelhans Joachim G.
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 384 s. :
ISBN: 91-27-06769-6 (inb.) ; 400:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Romaine Suzanne
Bilingualism
2. ed. : Oxford : Blackwell Publishing : 1995 : 384 s. :
ISBN: 0-631-19539-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Hyltenstam Kenneth
Tvåspråkighet med förhinder? : invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 285 s. :
ISBN: 91-44-61441-1 ; 310:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Wellros Seija
Språk, kultur och social identitet
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 180 s. :
ISBN: 91-44-00916-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Att undervisa elever med svenska som andraspråk : ett referensmaterial.
2., omarb. uppl. / [ny utg.] : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 112 s. ; 25 cm :
ISBN: 91-89313-69-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 56-72
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Flyman Mattsson Anna, Håkansson Gisela
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 124 s. + :
ISBN: 978-91-44-05820-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Franker Qarin
Att utveckla litteracitet i vuxen ålder : alfabetisering i en tvåspråkig kontext
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 675-713 :
Obligatorisk
Holmen Anne
Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever?
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 108-125
Kkuyumcu Eija
Genrer i skolans språkutvecklande arbete
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 573-595
Kursplaner för svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket,se :
Obligatorisk
Kuyumcu Eija
Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen? : hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare
Ingår i:
Svenskan i tiden
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 64-88
Liberg Caroline
Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
Ingår i:
Symposium 2000
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 108-128
Lindberg Inger
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Polias John
Assessing learning: a language-based approach
Ingår i:
Symposium 2006
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 40-65
Wrigstad Thomas
Sfi-provet som bedömningsinstrument? teoretiska och praktiska perspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 715-742
Berättarteknik och innehåll i invandrarelevers gymnasieuppsatser
Gröning Inger, Norén Kristina
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 227 s. :
Läsanvisning: s 222-246
Kuyumcu Eija
Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
Läsanvisning: s 144-205
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cerú Eva
Språkcirkeln? ett sätt att strukturera innehållet i språkundervisningen
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
Obligatorisk
Engström Laila
TPR: en beskrivning av metoden med konkreta exempel
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur :b Utbildningsradion : 1994 : 227, [5] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 71-91
Hajer Maaike
Inspiring teachers to work with content-based lanuage instruction? stages in professional development
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 129-148
Holmberg Per
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 129-148
Språkutvecklande ämnesundervisning
Holmegaard Margareta, Wikström Inger
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 539-572
Hägerfelth Gun
Olika sätt att använda språket i naturkunskap
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 183-206
Håkansson Gisela
Språklärarspråk - en anpassningsfråga
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 274 s. : sid. 52-70 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 52-70
Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Nauclér Kerstin
Barns språkliga socialisation före skolstarten
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 437-459 :
Obligatorisk
Nauclér Kerstin
Ett andraspråksperspektiv på lärande - en introduktion
Ingår i:
Symposium 2000
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 25 cm :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 43-62
Norén Eva
Matematik, flerspråkiga elever och modersmål
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 231-248
Schleppegrell Mary J
The challenges of academic language in school subjects
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 47-70
Short Deborah J
Teaching and learning content through a second language
Ingår i:
Språket och kunskapen
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 71-90
Cerú Eva
Svenska som andraspråk : lärarbok. 2, Mera om språket och inlärningen
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
ISBN: 91-27-50461-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 52-143, 206-221
Wikström Inger
Att läsa för skolan och för livet : skönlitteratur och ämnesundervisning i samhällsorienterande ämnen : ett integrerat arbetssätt i andraspråksundervisningen
1. uppl. /b 2. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 134 s. :
ISBN: 91-21-15061-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Foster Sis
Pedagogiska rummet : metodutveckling och pedagogiska förutsättningar inom sfi-undervisningen
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell : 2000 : [8], 152 s. :
ISBN: 91-21-18366-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Granberg Nils
Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Lund : Lund University Press : 1996 : 335 s. :
Håkansson Gisela
Undervisning eller inte undervisning - gör det någon skillnad?
Ingår i:
Symposium 2000
Stockholm : Sigma : 2001 : 344 s. :
Läsanvisning: s 43-62
Ju mer vi lär tillsammans : rekonstruktion av text i smågrupper
Lindberg Inger, Skeppstedt Ingrid
Ingår i:
Svenskan i tiden
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
Läsanvisning: s 198-224
Nauclér Kerstin
Sen det blev svårare och svårare: om turkiska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4
Ingår i:
Svenskan i tiden
Stockholm : HLS : 2000 : 332 s. :
Läsanvisning: s 225-243
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Widerberg Karin, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6 ; 230:00
Se Umeå UB:s söktjänst
Axelsson, Monica. 2004. Skolframgång och tvåspråkig utbildning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 503-537 Bakhtiari, Marjaneh, 2006, Kalla det vad fan du vill. Stockholm: Ordfront förlag (pocket) Fraurud. Kari och Bijvoet, Ellen. 2004. Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 389-417 Haglund, Charlotte. 2004. Flerspråkighet och identitet. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 359-387 Hylland Eriksen, Tomas. 1999. Kulturterrorismen: en uppgörelse med tanken om kulturell renhet. Nya Doxa,. Håkansson, Gisela 2003. Tvåspråkighet hos barn i Sverige Studentlitteratur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Sjögren, Annick, Runfors Ann & Ramberg, Ingrid (red.). 1996. En "bra" svenska? Om språk, kultur och makt. Mångkulturellt centrum. (Läses enligt anvisningar) Stroud, Christopher. 2004. Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 329-357 Westergren, Eva & Åhl, Hans (red.). 2007. Mer än ett språk - om flerspråkigheten i norra Sverige. Stockholm: Norstedts. Referenslitteratur Arnberg, Lenore. 2004. Så blir barn tvåspråkiga. Vägledning och råd under förskoleåldern. Wahlström & Widstrand. Börenstam, Ulla & Huss, Lena. 2001. Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik. Studentlitteratur. Hjärpe, Jan. 2003. Tusen och en natt & den elfte september. Tankar om Islam. Prisma. Hyltenstam, Kenneth & Stroud, Christopher. 1991. Språkbyte och språkbevarande. Om samiskan och andra minoritetsspråk. Studentlitteratur. (Kap.3) Hyltenstam, Kenneth (red.). 1996. Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige. Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar) Khader, Naser. 1998. Familjeliv och levnadsmönster bland Mellanösterns muslimer. Wahlström & Widstrand. Liljeroth, Lena & Rojas, Mauricio. 1997. Svenska främlingar - Att älska Sverige med dess fel och brister. Scand Book. Lodenius, Anna-Lena & Wikström, Per. 1998. Vit makt och blågula drömmar. Rasism och nazism i dagens Sverige. Natur och kultur. Romaine, Suzanne. 1995. Bilingualism. Blackwell Publishers:Oxford. Wellros, Seija. 1998. Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur. Moment 2: Språkanalys och bedömning, 7,5 hp. Abrahmsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före - Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Att undervisa elever med svenska som andraspråk - ett referensmaterial. Skolverket. Liber 1999. (s.56-72) Corell, M. &Sundberg, G. 1999. Testhandbok. Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet. Franker, Qarin. 2004. Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s. 675-713) Holmen, Anne. 2007. Findes det skoler, som er specielt gode for flersprogede elever? I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.( s. 108-125) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet; www.skolverket.se Kuyumcu, Eija. 2000. Att fastna i utbildnings- och åtgärdskarusellen - hinder och möjligheter för utbildning av lågutbildade vuxna invandrare. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 64-88) Kuyumcu, Eija.2004. Genrer i skolans språkutvecklande arbete. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk -forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. (s 573-595) Liberg Caroline. 2001. Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationelltcentrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. S. 108-128 Lindberg, Inger. 2007. Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. s.83-107. Polias John.2007. Assessing learning: a language-based approach. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag.s.40-65 Wrigstad, Thomas. 2004. Sfi-provet som bedömningsinstrument teoretiska och praktiska perspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. s. 715-742 Referenslitteratur Gröning, Inger och Norén, Kristina. 1993. Berättarteknik och innehåll i invandrarelevers gymnasieuppsatser. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och kultur. s. 222-246 Kuyumcu, Eija. 1993. Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. I: Céru, Eva (red.) Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och kultur. S. 144-205 Moment 3: Andraspråksinlärning i praktiken (15 hp varav 10,5 hp praktik) Alfakir, Nabila. (2004). Skapa dialog med föräldrar. Runa Cerú, Eva. 1993. Språkcirkeln - ett sätt att strukturera innehållet i språkundervisningen. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur. (s. 119-143) Cerú, Eva (red.) 1993.Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52-143, 206-221) Engström, Laila. 1993. TPR - en beskrivning av metoden med konkreta exempel. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 71-91) Hajer, Maaike. 2005. Inspiring teachers to work with content-based language instruction - stages in professional development. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 27-46) Holmberg, Per. 2005. Funktionell grammatik för textarbete i skolan. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 129-148) Holmegaard, Margareta & Wikström, Inger. 2004. Språkutvecklande ämnesundervisning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 539-572) Håkansson, Gisela. 1993. Språklärarspråk - en anpassningsfråga. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 3. Utbildningsradion och Natur och Kultur (s. 52-70) Hägerfelth, Gun. 2005. Olika sätt att använda språket i naturkunskap. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 183-206) Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Nauclér, Kerstin (red.) 2001. Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag (s. 43-62) Nauclér, Kerstin. 2004. Barns språkliga socialisation före skolstart. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk - forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (s. 437-459) Norén, Eva. 2005. Matematik, flerspråkiga elever och modersmål. . I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 231-248) Schleppegrell, Mary J. 2005. The challenges of academic language in school subjects. I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 47-70) Short, Deborah J. 2005. Teaching and learning content through a second language. . I: Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (s. 71-90) Wikström, Inger. 1993. Att läsa för skolan och för livet. Skriptor. Referenslitteratur Bell, Judith. 1995. Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur Foster, Sis. 2000. Pedagogiska rummet. Almqvist & Wiksell Granberg, Nils. 1996. Kvalitativa forskningsmetoder i en studie av några andraspråksinlärare. I: Svenskans beskrivning 21. förhandlingar vid tjugoförsta sammankomsten för svenskans beskrivning i Helsingfors den 11-12 maj 1995. Lund University Press Håkansson, Gisela. 2001. Undervisning eller inte undervisning - gör det någon skillnad? I: Nauclér, Kerstin (red.) Symposium 2000. ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma förlag. s. 43-62 Lindberg, Inger & Skeppstedt, Ingrid. 2000. Ju mer vi lär tillsammans - rekonstruktion av text i smågrupper. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag s. 198-224 Nauclér, Kerstin 2000. " sen det blev svårare och svårare" - om turkiska barns socialisation inför skolstarten och deras läsförståelse i år 4. I: Åhl, Hans (red.) Svenskan i tiden - verklighet och visioner. Nationellt centrum och HLS förlag. (s. 225-243) Svenska skrivregler utgivna av Svenska Språknämnden. 2001. Liber
Widerberg Karin
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6
Se Umeå UB:s söktjänst