"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Spanska, Examensarbete med litteraturvetenskaplig inriktning för masterexamen, 15 hp

Engelskt namn: Spanish, Dissertation for the Degree of Master of Arts (two years) in Hispanic Literature

Denna kursplan gäller: 2025-12-29 och tillsvidare

Kurskod: 1SP037

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Spanska: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Prefekten för Institutionen för språkstudier, 2025-06-12

Innehåll

Ett systematiskt studium av en specifik litteraturvetenskaplig frågeställning omfattande ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av ett självständigt vetenskapligt arbete skrivet på spanska. Arbetet förutsätter studier av teorier och tidigare relevant forskning inom det valda forskningsområdet.

Kursen innehåller två delkurser:

Delkurs 1 Forskningsplanering med forskningsöversikt, 7,5 hp
Problemformulering samt utarbetande av forskningsplan och preliminär bibliografi. Insamling och analys av material samt utformning av ett utkast till examensarbetet,

Delkurs 2 Forskningsrapportering, 7,5 hp
Färdigställande av ett självständigt arbete med litteraturvetenskaplig inriktning baserat på den godkända forskningsplanen.

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • uppvisa avsevärt fördjupade kunskaper inom ett litteraturvetenskapligt delområde, med tillhörande terminologi, med direkt relevans för det valda forskningsämnet;
  • demonstrera väl utvecklad insikt i aktuella litteraturvetenskapliga forskningsfrågor;
  • uppvisa fördjupad kännedom om litteraturvetenskapliga metoder;
  • uppvisa avsevärt fördjupade kunskaper i valet av relevant forskningslitteratur;

Färdighet och förmåga

  • som en del i utvecklingen av ett kunskapsområde, självständigt formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för huvudområdet;
  • självständigt analysera skönlitterärt källmaterial;
  • bearbeta, tolka och analysera materialet i enlighet med vetenskapliga principer samt i examensarbetet redogöra för detta;
  • dra slutsatser grundade på egna analyser samt integrera tidigare forskning och teorier;
  • söka, värdera och kritiskt referera litteratur av relevans för forskningsområdet;
  • motivera valet av, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsuppgiften;
  • muntligt och skriftligt klart och välstrukturerat redogöra för och diskutera sina slutsatser samt den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa;
  • visa förmåga att presentera resultat på en vårdad och vetenskaplig spanska med adekvat vetenskaplig terminologi, och i enlighet med vedertagna konventioner;
  • självständigt färdigställa ett vetenskapligt arbete på spanska;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera den egna studiens värde och relevans, liksom begränsningar i en större vetenskaplig och, där så är tillämpligt, samhällelig kontext;
  • visa medvetenhet om den egna studiens förhållande till forskningsfältet i stort;
  • motivera de val som gjorts utifrån vetenskapliga samt, där så är tillämpligt, samhälleliga och etiska perspektiv.

Behörighetskrav

Univ: Minst 120 hp spanska i vilka ska ingå examensarbete med litteraturvetenskaplig inriktning för magisternivå och 30 hp kurser på avancerad nivå. Gy: Engelska B/Engelska 6.

Undervisningens upplägg

Seminarier samt individuell handledning. Den studerande ska regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid ett avslutande seminarium opponerar studenterna på varandras arbeten.

Närvaro vid seminarierna är obligatorisk, vilket innebär att den studerande är skyldig att närvara om ej särskilda skäl föreligger. Vid frånvaro ska den studerande själv kontakta undervisande lärare för instruktioner.

Handledningsresursen ska nyttjas under den tid då kurstillfället ges. Studerande som inte avslutat arbetet med uppsatsen kan efter begäran hos kursansvarig institution beviljas omregistrering och då, eventuellt, erhålla ytterligare handledning.

Examination

Delkurs 1: Bedömning av presentation och diskussion av ett väl genomarbetat utkast av det egna examensarbetet vid ett seminarium.
Delkurs 2: Bedömning av det skriftliga arbetet, samt presentation och diskussion av det egna examensarbetet samt av examensarbetets språkliga och vetenskapliga kvalitéer. Den studerandes insats bedöms vid två obligatoriska seminarier, inklusive slutseminariet. I båda dessa seminarier ingår försvar av det egna arbetet och opposition på en annan studerandes arbete.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Delkurs 1 bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Delkurs 2 bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått Godkänd på delkurs 1 och Väl godkänd på delkurs 2. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter det ordinarie provet.
 
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
 
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt. 



Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2026 vecka 1

Obligatorisk kurslitteratur väljs i samråd med handledaren.