"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bolagsstyrning och kvantitativa forskningsmetoder, 15 hp

Engelskt namn: Corporate Governance and Quantitative Research Methods

Denna kursplan gäller: 2026-01-05 och tillsvidare

Kurskod: 2BA419

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2025-05-21

Innehåll

Kursen täcker grundläggande teorier om bolagsstyrning, styrelsers roller och ansvar, regelverk samt styrningens påverkan på företags prestationer och etiska praxis. Den andra kursmodulen fokuserar på kvantitativa forskningsmetoder för att stärka studenternas förmåga att kritiskt utvärdera och bedriva forskning inom ämnena redovisning och finans.

Nedanstående moduler ingår i kursen:
Modul 1. Bolagsstyrning, 7,5 hp
Modul 2. Kvantitativa forskningsmetoder, 7,5 hp

Modul 1. Bolagsstyrning, 7,5 hp 
Ämnet bolagsstyrning behandlar styrning av interaktionen mellan olika investerare och lösning av intressekonflikter mellan olika företagsintressenter. Litteraturen inom ämnet bolagsstyrning diskuterar, bland annat, ägares roll och ansvar, styrelsens ansvar, ledningskompensationer, intern kontroll, upplysningar kring styrarrangemang samt historiska förklaringar till olika bolagsstyrningssystem. Många länder har även koder som publika bolag kan eller måste följa. Under kursen utvärderar studenterna teoretiska perspektiv som påverkar regelverket kring bolagsstyrning samt aktuella trender relaterade till bolagsstyrning, inklusive hållbarhet och företaget ansvar.

Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva vanliga intressekonflikter mellan olika företagsintressenter.

Färdigheter och förmåga: 
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • analysera syftet och gränserna för bolagsstyrning,
  • jämföra företags ansvar inför olika intressegrupper och förklara intressegruppers betydelse inom bolagsstyrning,
  • analysera ägarstyrningens roll i förhållande till hållbarhet, etik och företagsansvar,
  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska.

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • utvärdera de primära roller olika grupper med ansvar för bolagsstyrning har (t ex styrelser, interna kommittéer),
  • kontrastera regelsystem som styr metoder för bolagsstyrning med betoning på fördelarna och nackdelarna med varje system från olika teoretiska perspektiv,
  • diskutera nutida forskning inom bolagsstyrning och dess påverkan på praktisk tillämpning.

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier samt skriftliga och muntliga uppgifter. Kursens centrala områden behandlas vid föreläsningar och seminarier, i vilka studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna skriver rapporter och håller muntliga presentationer vid seminarier.

Examination
Examinationen utgörs av en skriftlig individuell salstentamen samt skriftliga uppgifter som utförs individuellt och i grupp. Godkänt krävs för varje del av modulen.


Modul 2. Kvantitativa forskningsmetoder, 7,5 hp
Denna modul ger studenter grundläggande begrepp och tekniker inom kvantitativa forskningsmetoder i redovisning och finans. Kursen behandlar centrala ämnen såsom forskningsdesign, datainsamling, statistisk modellering samt tillämpning av ekonometriska metoder med hjälp av programvara för statistisk analys. Stort fokus ligger på empirisk forskning där studenterna arbetar praktiskt med dataanalys och tolkning. Vid kursens slut förväntas studenterna kunna kritiskt granska forskningsartiklar och genomföra egna empiriska forskningsprojekt.

Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • förklara grundläggande begrepp inom kvantitativ redovisnings- och finansforskning,
  • beskriva olika forskningsdesigner och datainsamlingsmetoder inom redovisning och finans,
  • förstå ekonometriska modeller, inklusive paneldata-metoder, instrumentvariabler och tidsserieanalys.

Färdigheter och förmåga: 
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • formulera forskningsfrågor och välja lämpliga empiriska metoder inom redovisning och finans,
  • samla in, bearbeta och analysera finansiell och redovisningsrelaterad data med hjälp av programvara för statistisk analys,
  • tillämpa multipel regressionsanalys, paneldatametoder och instrumentvariabler i empirisk forskning,
  • muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • utvärdera validitet och reliabilitet i empiriska studier inom finans och redovisning,
  • identifiera begränsningar i olika kvantitativa metoder och möjliga bias i forskning,
  • reflektera över etiska överväganden i finansiell forskning, inklusive dataintegritet och transparens,
  • tolka och kritiskt utvärdera resultat från empiriska studier inom finans och redovisning.

Undervisning
Lärandet stöds av föreläsningar, workshops, seminarier, kurslitteratur (dvs. lärobok och forskningsartiklar) samt ett empiriskt projekt. Obligatoriska utbildningsmoment utgörs av seminarier, det empiriska projektet och tentamen. 

Examination
Examinationen baseras på en skriftlig individuell salstentamen samt gruppuppgifter (både skriftliga och muntliga). Godkänt resultat krävs på samtliga delar.

Förväntade studieresultat

Se respektive modul.

Behörighetskrav

90 hp varav minst 15 hp företagsekonomi på avancerad nivå varav 7,5 hp redovisning eller finansiering. Gymnasium: Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Se respektive modul.

Examination

Kursen examineras på engelska. Alla examinationer måste vara godkända för att få godkänt betyg på modul och kurs. Se även ovan under respektive modul.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd måste studenten ha uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.

Anpassningar 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Akademisk integritet och fusk 
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.

Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte tas med i examen tillsammans med någon av kurserna 2FE211, 2BA422.

Litteratur

Giltig från: 2026 vecka 2

Kurslitteratur

Modul 1 - Bolagsstyrning

Mallin Christine A.
Corporate governance
Sixth edition : Oxford : Oxford university press : [2019] : xxiii, 411 pages :
ISBN: 9780198806769
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

5-10 vetenskapliga artiklar, 100-250 sidor, tillkommer.

Modul 2 - Kvantitativa forskningsmetoder

Introduction to econometrics
Stock James H., Watson Mark W.
Fourth edition, global edition : Harlow : Pearson : [2020] : 797 sidor :
ISBN: 9781292264455
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

8 - 10 artiklar inom redovisning och finans, 200-250 sidor

Referenslitteratur

Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :