Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Business Development D
Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2019-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-19 och 2013-08-25
Kurskod: 2FE197
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05
Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne inom affärsutveckling. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Entrepreneurship and Business Growth 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörssandan och att skapa tillväxt. Kursmomentet definierar tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under kursen kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Kursens huvudteman berör (i) teorier kring entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt (ii) kunskap om betydelsen av motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) problem vid tillväxt, ’downsizing’och ’size management’ samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Kurslitteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under kurser arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de problem som beskrivs i fallen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall en studerande kunna
Undervisningens upplägg:
En blandning av föreläsningar och seminarier tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Fokus läggs på presentationsteknik och grupparbete. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.
Examination
Examinationen består av praktisk “hands-on-gruppresentationer” och rapporter av ett givet tema inom kursen, samt en individuell skriftlig tentamen som omfattar kursens huvudsakliga teman. Godkänt betyg krävs för varje del. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Managing Networks and Internationalisation 7,5 hp
Två huvudsakliga områden inom denna kursmodul är internationalisering och nätverkande i entreprenöriella företag. Nyckelfrågor är hur företag kan utveckla sina affärsmässiga förmågor genom internationalisering och nätverkande för att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet t.ex. export, joint ventures, allianser och nätverk, att möta konkurrens från såväl etablerade som nya aktörer vid en internationalisering och att balansera samarbete och konkurrens i internationella företagsmiljöer. Studenterna kommer att analysera internationaliseringsstrategier och nätverksrelationer genom fallstudier.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall den studerande kunna
Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Integrationen av modeller och perspektiv uppnås genom olika lärandemetoder såsom verkliga fall och simuleringar. I kursmomentet analyserar studenterna verkliga fall (företag/organisation/nätverk eller en industri). Simuleringen hjälper studenterna att handla utifrån förslag till strategier och handlingsprogram för nätverkande och internationell utveckling
Examination
Examinationen är baserad på tre delar 1) aktivt deltagande på seminarier 2) aktivt deltagande i affärssimuleringar, 3) individuell hemtentamen. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter.
Examination
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Management, Redovisning, Marknadsföring eller Finansiering) vid Handelshögskolan i Umeå.
Se respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.
Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.
Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
The course is mainly based on articles available from Umeå University librarys databases. The following list is preliminary and articles will be added.
Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The Qualitative versus Quantitative Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500,
Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44. Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.
Research methods in business studies
Ghauri Pervez N., Grønhaug Kjell
4. ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : xx, 265 p. :
ISBN: 978-0-273-71204-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barney, J.B. & Ketchen, D.J. & Wright, M. (2011). The Future of Resource-Based theory: Revitalization or Decline? Journal of Management, 37 (5), 1299-1315. Carland, J.W., Hoy, F., Boulton, W.R. & Carland, J.A.C. (1984). Differentiating Entrepreneurs from Small Business Owners: A Conceptualization. Academy of Management Review, 9 (2), 354-359. Cheah, H-B. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5 (6), 341-347.
Covin, J.G., Slevin, D.P., & Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth, Journal of Business Venturing, 15 (2), 175-210. Daily, C. M., MacDougall, P. P., Covin, J. G., & Dalton, D. R. (2002). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms. Journal of Management. 28(3), 387-412. Drucker, P. (1985). The Discipline of Innovation, Harvard Business Review, May/June, 67-72.
Lumpkin, G. T. & Dess, G-G. (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135-172. McKenzie, B., Ugbah, S.D. & Smothers, N. (2007)- Who is an Entrepreneur? Is It still the Wrong Question? Academy of Entrepreneurship Journal, 13 (1), 23-43.
Mosey, S. & Wright, M. (2007). From Human Capital to Social Capital: A Longitudinal Study of Technology-Based Academic Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory & Practice, 31(6), 909-935. Politis, D., (2008). Business angels and value added: what do we know and where do we go? Venture Capital, 10 (2), 127-147. Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13(2), 257-279.
Zahra, S.A. (1993). A conceptual model over entrepreneurship as firm behavior: A critique and extension. Entrepreneurship Theory and Practice, 17, 5-22.
Further readings will be added.
Autio, E., Sapienza, H.J. & Almeida, J.G., 2000. EFFECTS OF AGE AT ENTRY , KNOWLEDGE INTENSITY , AND IMITABILITY ON INTERNATIONAL GROWTH. Academy of Management Journal, 43(5), pp.909-924. Bell, J., McNaughton, R. & Young, S., 2001. Born-Again Global Firms: An Extension to the Born Global Phenomenon. Journal of International Management, 7(3), pp.173-189.
Casson, M. & Della Giusta, M. (2007). Entrepreneurship and Social Capital: Analysing the impact of social networks on entrepreneurial activity from a rational action perspective. International Small Business Journal, 25 (3) 220-244. Coviello, N.E., 2006. The network dynamics of international new ventures. Journal of International Business Studies, 37(5), pp.713-731.
Dunning, J.H. (2009) Location and the Multinational Enterprise: A Neglected Factor?, Journal of International Business Studies (JIBS), Vol. 40, No. 1, 5-19. (14 pages) Gabrielsson, M. et al., 2008. Born globals: Propositions to help advance the theory. International Business Review, 17, pp.385-401
Johanson, J. & Vahlne, J.-E., 1977. The internationalization process of the firm-a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), pp.23-32.
Klyver, K. Hindle, K. and Meyer, D. (2008) Influence of social network structure on entrepreneurship participation: a study of 20 national cultures. International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 331-347. Knudsen, T. and Madsen, T.K. (2002) Export strategy: a dynamic capabilities perspective, Scandinavian Journal of Management, 18: 475-502. Kogut and Zander, U. (1993) Knowledge of the firm and the evolutionary theory of the multinational corporation, JIBS 24(4), 625-645
Oviatt, B.M. & McDougall, P.P., 1994. TOWARD A THEORY OF INTERNATIONAL NEW VENTURES. Journal of International Business Studies, 25, pp.29-41 ST - Oviatt, B.M. & McDougall, P.P., 2005. Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, pp.537-553
Peng, M-W. (2004)Identifying the big questions in international business research, JIBS, 35, 99-108 Presutti, M. Boan, C. and Fratocchi, L. (2007) Knowledge acquisition and the foreign development of high-tech start-ups: a social capital approach, International Business Review, 16(1), 23-46.
Swan, J. et al. (1999) Knowledge management and innovation: networks and networking. Journal of Knowledge Management, 3(4):262-
Further readings will be added.
Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.