Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Business Development D
Denna kursplan gäller: 2017-08-28 till 2018-08-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-26 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2019-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-08-26
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-19 och 2013-08-25
Kurskod: 2FE197
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2017-06-15
Kursen ger möjlighet till en fördjupning inom huvudämnet genom ett moment som belyser den senaste utvecklingen samt ett moment om forskningsmetodologi. Kursen ger också ett bi-ämne[1] inom affärsutveckling. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Generiska lärandemål
Kursen har ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• uppskatta mångfald och mångkulturella och arbeta effektivt i mångkulturella team
• integrera kunskap och expertis från olika områden för beslutsfattande i företag och organisation och för att identifiera, analysera och lösa problem i samband med entreprenörskap och affärsutveckling
• planera, genomföra och presentera muntligt och skriftligt utredningar och diskutera sin slutsats och den kunskap och de argument som ligger i dialog med olika typer av intressenter
• Visa förmåga att ta etiska och hållbarhets beaktande när analysera och lösa affärsutveckling och entreprenörskap problem
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hpMoment 2. Entrepreneurship and Business Growth, 7.5 hp
Moment 2. Entrepreneurship and Business Growth 7.5 credits
Moment 3. Managing Networks and Internationalisation, 7,5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:
Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.
Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Entreprenörskap och affärstillväxt 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörssandan och att skapa tillväxt. Momentet definierar tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under momentet kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Momentetshuvudteman berör (i) teorier kring entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt (ii) kunskap om betydelsen av motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) problem vid tillväxt, ’downsizing’och ’size management’ samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Litteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under momentet arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de problem som beskrivs i fallen..
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall en studerande kunna
tillämpa teoretisk kunskap för att identifiera och utvärdera utmaningar i samband med, och etiska konsekevenser av, företags tillväxt
analysera drivkrafter för företags tillväxt och utveckla strategier för nya företags utveckling
analysera hur investerare utvärderar affärstillväxt och hur statlig intervention påverkar mindre företags tillväxt
föreslå lösningar för att vända entreprenöriella företag i kris
tillämpa beslutfattande hos investerare för att utvärdera och förnya entreprenöriella företag.
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier som tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Fokus läggs på presentationsteknik och grupparbete. Uppgifterna kommer att omfatta både praktiska analyser av tillväxtmöjligheter och vad som kan begränsninga tillväxt på olika teman under kursen. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.
Examination
Examinationen består av praktisk "hands-on" -gruppresentationer" och fallrapporter, litteraturseminarier samt en individuell skriftlig tentamen som omfattar momentets huvudsakliga teman. Godkänt betyg krävs för varje del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
Två huvudsakliga områden inom detta moment är internationalisering och nätverkande i entreprenöriella företag. Nyckelfrågor är hur företag kan utveckla sina affärsmässiga förmågor genom internationalisering och nätverkande för att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet t.ex. export, joint ventures, allianser och nätverk, att möta konkurrens från såväl etablerade som nya aktörer vid en internationalisering och att balansera samarbete och konkurrens i internationella företagsmiljöer. Studenterna kommer att analysera internationaliseringsstrategier och nätverksrelationer genom fallstudier.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Förmågan att analysera verkliga affärsproblem och att integrera olika modeller och perspektiv för att lösa dessa utvecklas genom olika lärandemetoder såsom fallstudier och simuleringar. I momentet analyserar studenterna verkliga fall (företag/organisation/nätverk eller en industri). Simuleringen hjälper studenterna att handla utifrån förslag till strategier och handlingsprogram för nätverkande och internationell utveckling
Examination
Examinationen är baserad på tre delar 1) aktivt deltagande på seminarier 2) aktivt deltagande i affärssimuleringar, 3) individuell skriftlig hemtentamen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med detta moment är att utforska den pågående utvecklingen inom ämnet – Företagsekonomi – och att identifiera och synliggöra aktuella trender som är kopplade till någon av de fem ämnen som finns inom företagsekonomi: redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring.
Ambitionen är också att fokusera på långsiktiga internationella megatrender som förändrar näringsliv och samhälle på ett genomgripande och varaktigt sätt. Dessa megatrender har en stark långsiktig inverkan på samhället i stort varför de därmed också bildar de framtida utmaningarna för näringslivet
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall studenten kunna följande:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds av föreläsningar, seminarier, gästföreläsningar och guidade övningar. Studenten förses med förslag på litteratur med anknytning till de fem delämnena inom företagsekonomi för att stödja elevernas aktivitet i föreläsningar och gästföreläsningar, samt gruppuppgifter och skrivandet av den avslutande essän.
Examination
Examinationen består av en individuell skriftlig essä, individ- och gruppreflektionspapper med anknytning till olika guidade övningar och gästföreläsningar samt grupparbeten och presentation av megatrender. Närvaro vid alla pågående arbeten och slutpresentationer av seminarier, gruppövningar och gästföreläsningar är obligatoriska och därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen ges och examineras på engelska. Se även examination för hela kursen nedan
Se respektive moment.
90 hp varav minst 75 hp företagsekonomi samt 30 hp i huvudämnet på avancerad nivå inom ett av följande masterprogram i företagsekonomi (Management, Redovisning, Marknadsföring eller Finansiering) vid Handelshögskolan i Umeå.
Gymnasium: Engelska B, Engelska/6
Se respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe193,2fe194,2fe195,2fe196 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
The course is mainly based on articles available from Umeå University library's databases. The following list is preliminary and articles will be added.
Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The Qualitative versus Quantitative Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500,
Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44. Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.
Research methods in business studies
Ghauri Pervez N., Grønhaug Kjell
4. ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : xx, 265 p. :
ISBN: 978-0-273-71204-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Barney, J.B. & Ketchen, D.J. & Wright, M. (2011). The Future of Resource-Based theory: Revitalization or Decline? Journal of Management, 37 (5), 1299-1315. Carland, J.W., Hoy, F., Boulton, W.R. & Carland, J.A.C. (1984). Differentiating Entrepreneurs from Small Business Owners: A Conceptualization. Academy of Management Review, 9 (2), 354-359.
Cheah, H-B. (1990). Schumpeterian and Austrian entrepreneurship: Unity within duality. Journal of Business Venturing, 5 (6), 341-347. Lumpkin, G. T. & Dess, G-G. (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135-172.
Zahra, S.A. (1993). A conceptual model over entrepreneurship as firm behavior: A critique and extension. Entrepreneurship Theory and Practice, 17, 5-22.
There will be in total 20 scientific articles (approx 180 - 200 pages) to read for the module, which will be available from Umeå University library.
2-6 ytterligare artiklar ca 20-80 sidor kan tillkomma.
Autio, E., Sapienza, H.J. & Almeida, J.G., 2000. Effects of age at entry , knowledge intensity , and imitability on international growth. Academy of Management Journal, 43(5), pp.909-924. Bell, J., McNaughton, R. & Young, S., 2001. Born-Again Global Firms": An Extension to the Born Global Phenomenon. Journal of International Management, 7(3), pp.173-189.
Bengtsson, M., & Johansson, M. (2012). Managing coopetition to create opportunities for small firms. International Small Business Journal.0(0), 1-27 Casson, M. & Della Giusta, M. (2007) Entrepreneurship and Social Capital: Analyzing the impact of social networks on entrepreneurial activity from a rational action perspective, International Small Business Journal, 25(3) 220-244.
Coviello, N.E., 2006. The network dynamics of international new ventures. Journal of International Business Studies, 37(5), pp.713-731. Dunning, J.H. (2009) Location and the Multinational Enterprise: A Neglected Factor?, Journal of International Business Studies (JIBS), Vol. 40, No. 1, 5-19.
Gabrielsson, M. et al., 2008. Born globals: Propositions to help advance the theory. International Business Review, 17, pp.385-401 Johanson, J. & Vahlne, J.-E., 1977. The internationalization process of the firm-a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), pp.23-32.
Kale, P., & Singh, H. (2009). Managing Strategic Alliances: What Do We Know Now, and Where Do We GoFrom Here?", Academy of Management Perspectives, 23(3), 45-62. Klyver, K. Hindle, K. and Meyer, D. (2008) Influence of social network structure on entrepreneurship participation: a study of 20 national cultures. International Entrepreneurship and Management Journal, 4(3), 331-347.
Knudsen, T. and Madsen, T.K. (2002) Export strategy: a dynamic capabilities perspective, Scandinavian Journal of Management, 18: 475-502. Kogut and Zander, U. (1993) Knowledge of the firm and the evolutionary theory of the multinational corporation, JIBS 24(4), 625-645
Oviatt, B.M. & McDougall, P.P. (1994). Toward a Theory of International New Ventures. Journal of International Business Studies, 25 (1): 45-64. Presutti, M. Boan, C. and Fratocchi, L. (2007) Knowledge acquisition and the foreign development of high-tech start-ups: a social capital approach, International Business Review, 16(1), 23-46.
Raza-Ullah, T., Bengtsson, M., & Kock, S. (2014). The coopetition paradox and tension in coopetition at multiple levels. Industrial Marketing Management, 43(2), 189-198. Zhang, H., Shu, C., Jiang, X., & Malter, A.J. (2010) Managing Knowledge for Innovation: The Role of Cooperation, Competition, and Alliance Nationality. Journal of International Marketing, 18(4): 74-94.
Momentets referenslitteratur Das T. K. and Teng B. (2000). Instabilities of Strategic Alliances : An Internal Tensions Perspective. Organization Science, 11(1), 77-101. Oviatt, B.M. & McDougall, P.P., (2005). Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, pp.537-553
Further readings will be added.
Ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer i början av momentet. (3-6 artiklar med 100-200 sidor minimum) Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/
Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.